Avatar billede slarsen11 Nybegynder
20. november 2008 - 19:53 Der er 4 kommentarer

Linux eller windows xp til asus Eee Pc 900

Hej eksperterne!!

Jeg står og overveje at købe mini-pc til brug på studiet. Der er altså tale om at jeg har brug for en lille, let computer der skal kunne bruges til at gå på nettet samt skrive dokumenter o.lign. til en billig penge.

Jeg har kig på tre computere på edb-priser, men har brug for lidt ekspert hjælp til at beslutte mig.

Link til de tre computere:
http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=464090&Specs=true

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=458856&Specs=true

http://edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=468189&Specs=true

Det vigtigste spørgsmål er følgende: Jeg bruger til daglig windows og er derfor vant til dens funktioner og styrefunktion. Derfor vil jeg i princippet helst købe denne. Har dog hørt at windows på denne meget lidt stærke computer kan gøre den utrolig langsom, og at Linux derimod bruger langt mindre af computerens ydeevne og at den derfor vil fremstå hurtigere og lign.

Hvilket styresystem vil I foreslå? Og hvis Linux, vil den lille computer kunne matche mine krav om internet samt tekstbehandling på en tilfredsstillende måde, eller skal der invisteres i noget dyrere?

På forhånd tak for hjælpen.

Søren
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2008 - 20:27 #1
Nu er Linux ikke per definition mindre resourcekraevende. Men du kan faa forskellige
Linux distroer og nogle af dem er endda meget noejsomme. DSL kraever en 486 med 24 MB RAM !
Avatar billede arne_v Ekspert
20. november 2008 - 20:31 #2
Du burde kunne faa XP til at koere fornuftigt paa 900 MHz og 1 GB RAM. Hvis
du er helt blank paa Linux var det nok det mindst risikable.

Men du kunne jo hente en Linux live CD og proeve den i en anden PC og se hvordan
du har det med det. Det koster kun 1 stk. CD medie.
Avatar billede dull Nybegynder
21. november 2008 - 10:25 #3
Har selv kørt med ene Asus Eee 900 som sekundær pc i et par måneder (med Linux). Ligesom arne_v siger jeg: Prøv det på en anden PC hvis du kan.

Tastaturet på Asus Eee 900 er ikke bare lille - det er et af de steder jeg synes der er sparet for meget. Til tider skal jeg taste ret hårdt på udvalgte taster for at det bliver opfattet, så hvis maskinen skal bruges til at skrive længere dokumenter, vil jeg anbefale dig at investere i et eksternt tastatur.

Tag evt. ned i en butik og få en fornemmelse af det (Expert fører flere forskellige Asus Eee modeller).
Avatar billede arne_v Ekspert
18. januar 2009 - 04:39 #4
søren ??