Avatar billede strangeaway Nybegynder
19. november 2008 - 18:21 Der er 6 kommentarer

Ekstremt ustabilt trådløst net

Kære eksperter,

Jeg har problemer med et yderst ustabilt trådløst netværk, som jeg håber der er nogle der kan hjælpe med.

Den trådløse router er en ZyXEL P-320W.

Problemet består i signalet med jævne mellemrum forsvinder i ganske få sekunder (2 til 5 sekunder ... nogle gange dog op til 10-20 sekunder). Jeg bor i udlandet og taler derfor en del over Skype, ooVoo og GoogleTALK og når en samtale i et af disse programmer er igang, så går det helt galt - forbindelsen ryger hele tiden, hvilket jo gør det lidt vanskeligt at føre en samtale!

Hvad pokker kan det skyldes?

Øvrige oplysninger:

Når der er signal til den trådløse forbindelse, så er signalet på maks!

Det trådløse netværk er min udlejers og er ikke fysisk tilgængeligt for mig, men jeg har adgang til opsætningen.

Netværket er pivåbent på alle måder og skal helst forblive på den måde.

Det var vist alt ... glæder mig til at høre fra jer!!!

//K
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. november 2008 - 19:13 #1
Det første du skal checke, er om der er andre net i nærheden der anvender samme eller nabokanalen til dit trådløse net.
Du kan også blot prøve dig frem ved at ændre kanalen til en anden i routerens opsætning.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
19. november 2008 - 19:20 #2
Kære dragonknight...

Hvordan gøres det? De øvrige net der er her omkring er alle "låste" netværk.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
19. november 2008 - 19:51 #3
jeg har fundet ud af, hvordan jeg skifter kanal, men hvordan checker jeg, hvilken kanal "naboernes" netværk kører på?
Sorry, hvis jeg er en noob til det her!
Avatar billede dragonknight Juniormester
19. november 2008 - 23:40 #4
Med et trådløst netkort, følger der ofte en lille utillity, som kan finde trådløse net i din nærhed, og samtidig vise hvilken kanal det enkelte net anvender.

Du kan også bruge http://www.netstumbler.com/downloads/ som kan finde de andres kanaler.

Hvis muligt, skal du vælge en kanal som er mindst 2 og helst 5 fra andre kanaler. Det kan være umuligt.
Du skal også tænke på, at visse trådløse net bliver lukket ned, når de ikke bruges, så selv om du har fundet en god kanal, så kan den være optaget dagen efter.
Der er ikke andet for end at prøve.

Nu er det ikke sikkert at dette er årsagen til dit problem, men hvis du finder net, som anvender nabokanalen til dit, kan du få forstyrelser. Prøv det.
Avatar billede strangeaway Nybegynder
20. november 2008 - 16:27 #5
Jeg er Mac-bruger, så det var i stedet http://www.istumbler.net/ der kunne gøre jobbet.

Jeg har skiftet kanal, og det virker en lille smule mere stabilt, men jeg har heller prøvet at tale over Skype eller lignende endnu.

Jeg vender tilbage, når jeg har testet lidt mere!
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. november 2008 - 18:59 #6
OK