Avatar billede kongfjong Nybegynder
18. november 2008 - 19:45 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

CompactFlash kort til Sony Alpha200

Hej

Jeg skal ud og købe et CF kort til mit nye Sony Alpha200 kamera. Jeg er dog i tvivl om hvilken slags det skal være. Jeg har efterhånden læst lidt om at SanDisk er en god producent, men mit spg. går så på hvad forskellen er mellem et Type 1, Type2 osv. CF kort er?
Avatar billede jarner Nybegynder
18. november 2008 - 23:27 #1
Hvis du fx. mener modellen Extreme I, Extreme II, Extreme III osv, er det hastigheden på kortet der stiger hver gang. Altså skrive/læse hastighed.
Avatar billede perj Nybegynder
18. november 2008 - 23:59 #2
Godt nok en lidt ældre test: http://www.pcworld.dk/art/8579?a=search&i=0
Mit råd er, køb altid kvalitetskort hvis du vil være sikker på at komme hjem med billeder.
Avatar billede Beach Mester
19. november 2008 - 01:08 #3
Mit råd må være altid at gå efter de hurtigste kort. Her 4 umiddelbart ens kort--->
http://www.edbpriser.dk/Products/Compare.asp?Similar=false&Products=450494&Products=441353&Products=274399&Products=392460

Til Alm. familiefoto vil det billige extremeII kort være helt fint, men skal du ud og lave nogle billeder med noget action hvor du kan få brug for at tage mange billeder lige efter hinanden, så finder du hurtigt ud af at et Ducati spiller med, mens et langsommere kort efter kort tids multieksponering stopper fordi bufferhukommelsen (kameraets indbyggede hukommelse) er fyldt op og venter på at gemme data på CF kortet.

Det skal lige siges at ovenstående er en sammenligning, ikke en anbefaling. Det helt nye Ducati-kort lander først i DK engang i næste uge.

Jeg har selv en del extremeII kort som jeg stadig bruger som backup, men det er extremeIII kortene der sidder i kameraene klar til skud, og straks Ducati lander på hylderne skal et enkelt eller 2 af disse nok finde vej til tasken:-)

//Beach
Avatar billede kongfjong Nybegynder
19. november 2008 - 07:33 #4
Så så vidt jeg kan forstå, er Type II Microdrive, mens Type III er flash, og derfor altså meget hurtigere som du siger beach?
Avatar billede Beach Mester
19. november 2008 - 18:28 #5
Nej, det er ikke helt rigtigt:-)

Betegnelsen ExtremeI+II+III+IV mm. er eks. på Sandisk´s egen modelbetegnelse, men alle er Compact Flash type 1, mens et Compact Flash type 2 er et microdrive-kort.

Fordelen "i gamle dage" mht. Type 2 kortene var, at de blev lavet med en del større kapacitet end Type 1 kortene. Bagdelen var prisen og så den væsentlige ting at et microdrivekort faktisk er en mega lille harddisk som IKKE kunne tåle kraftige rystelser og nemt ville gå i stykker hvis man tabte det.

I dag er man kommet så langt med type 1, at et CF type 2 microdrivekort mere eller mindre er forældet, da man kan lave type 1 kort med kapaciteter op til 32Gb som både tåler stød og slag, varme og forøvrigt kun bruger en brøkdel af den strøm som et microdrive fortærer.  Mener kun man nåede op på 8Gb på et microdrivekort.

En anden har beskrevet det lidt bedre end mig her--->
http://www.photo-gallery.dk/lagring/lager.html

Er det forståeligt eller noget vås?

//Beach
Avatar billede kongfjong Nybegynder
19. november 2008 - 18:38 #6
Så hvilken af de modeller der vises på dit link fra dit første indlæg, vil være oplagt for mig, der bare skal bruge det til alm. familie brug?
Avatar billede Beach Mester
20. november 2008 - 01:06 #7
Dem her må jeg ud fra dine behov anbefale--->
http://www.edbpriser.dk/Products/Compare.asp?Similar=false&Products=261766&Products=438321&Products=116798&Products=466448&Products=442605&Products=194909

Hvis vi går ud fra at du tager billederne i højeste opløsning i raw-formatet, så fylder de rundt regnet 12Mb pr. stk hvilket giver plads til følgende antal billeder pr kort:

02GB - 0167 billeder = pris: kr 0148,- = kr 0,89 pr billede
04GB - 0333 billeder = pris: kr 0225,- = kr 0,68 pr billede
08GB - 0667 billeder = pris: kr 0356,- = kr 0,53 pr billede
12GB - 1000 billeder = pris: kr 0634,- = kr 0,63 pr billede
16GB - 1333 billeder = pris: kr 0670,- = kr 0,50 pr billede
32GB - 2367 billeder = pris: kr 1549,- = kr 0,65 pr billede

Går man efter pris pr. billede så er det 16Gb kortet du skal gå efter, men jo helt op til ens behov og lyster:-)

Husk at ovenstående priser er "vejledende" fra EDB-priser som kan svinge nogle få kroner, og oven i prisen skal der også tillægges porto hvis man bestiller over nettet.

//Beach
Avatar billede kongfjong Nybegynder
20. november 2008 - 06:17 #8
Tak for hjælpen beach :)

Lig et svar, så får du de fortjente point :)
Avatar billede Beach Mester
20. november 2008 - 10:54 #9
Kommer her:-)

//Beach
Avatar billede kongfjong Nybegynder
20. november 2008 - 12:09 #10
Nja ikke helt ;)
Avatar billede Beach Mester
21. november 2008 - 00:26 #11
Ups... Det var da vist en smutter:-)

//Beach