Avatar billede flenner Nybegynder
16. november 2008 - 15:41 Der er 6 kommentarer

Windows vil ikke starte

Har en bærbar med windows XP som ikke kan starte. I forbindelse med en windows update lukkede computeren ned og har efterfølgende ikke kunnet start uanset hvilken af de fire muligheder (fejlsikret m.v.) jeg prøvet at starte den i.
Ved alle andre end "start windows normalt" starter den op men kommer aldrig i gang førend den starte up igen.
Ved "start windows normalt" kommer windows billedet frem og den arbejder 2 min hvorefter der i 1 sek. kommer en blå skærm og så starte det hele forfra.

Jeg har mails i outlook, nogle filer og noget musik jeg gerne ville redde. Er der nogle der har et god råd til hvad jeg skal gøre. Kan selvfølgelig prøve at geninstallere windows men vil meget nødigt miste mails m.v.

HJÆLP
Avatar billede hcma Novice
16. november 2008 - 15:48 #1
hvad siger stopkoden på den "blå skærm" ??
Avatar billede riversen Nybegynder
16. november 2008 - 16:01 #2
du mister ikke noget ved at geninstallere. Det lyder næsten som de problemer sp3 har givet for mange.
Avatar billede off-line Nybegynder
16. november 2008 - 16:06 #3
Det skal lige tilføjes til riversens kommentar, at geninstalleringen skal være en
"Repair" under install. Vælger man alm. geninstall, mister man alt.
Avatar billede haverslev Novice
16. november 2008 - 17:21 #4
En anden slags "repair", som normalvis også virker:
Smid din XP cd i drevet og boot op på den, i første skærmbillede "Velkommen til Installation", trykker du på F10 eller tryk på ” R ” for at reparere.
Når Windows Genoprettelseskonsollen er startet, får du vist følgende meddelelse:
Microsoft Windows(R) Genoprettelseskonsol

Genoprettelseskonsol indeholder funktioner til systemreparation og -genoprettelse.
Skriv EXIT for at afslutte Genoprettelseskonsol, og genstart computeren.

1: C:\WINDOWS
(Hvis den spørger efter admin.kode og du ikke bruger nogen, så tryk blot på Enter)

Hvilken Windows-installation vil du logge på, tast: 1        (+tryk på ENTER )
Efter : <C:\WINDOWS > Skriver du nu:  chkdsk c: /p /r  (+tryk på ENTER )
Når den er færdig med at scanne, skriv: Exit + enter
Avatar billede flenner Nybegynder
17. november 2008 - 20:13 #5
jeg kan ikke nå at læse hvad der står på den blåskærm - den er der kun 1 min men det ligner at den dumper fysisk memory
Avatar billede hcma Novice
17. november 2008 - 20:22 #6
prøv først at følge haverslev's vejledning

for at få vist fejlkoden kan du prøve at gøre følgende: (OG DET KAN DU JO NOK IKKE GØRE)
Højreklik på Denne Computer
Vælg egenskaber
Vælg fanebladet Avanceret
Klik på indstillinger under Start og genoprettelse
Fjern fluebenet i Genstart automatisk
Klik på Ok 2 gange

ELLER, hvis du nu af en eller anden grund ikke kan komme ind i "Denne Computer":
Tryk på F8 ved opstart og aktiver "deaktiver autogenstart" så får du også BSOD'en frem.