Avatar billede dannin Nybegynder
16. november 2008 - 14:23 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Boxkøler til quad core cpu god nok?

Jeg har lige været ude og købe mig en ny Intel Core 2 Quad 2,83GHz 12mb 1333. Men jeg syntes den medfølgende køler ser utroligt lille ud dertil, specielt når jeg sammenligner med den køler jeg brugte til min gamle Pentium D 3ghz. Jeg havde også en ældre intel box køler liggende som fulgte med til en pentium 4 2,4 ghz jeg købte engang, selv DEN er meget større.

Se dette billede:
http://www.failed.dk/quad.jpg

Selve kobberfladen på box køleren (selvfølgelig den til venstre) er langt mindre end zalman køleren, og selve kølerelementet er ikke ret stort. Derudover er kølepastaen på boxkøleren da placeret ret underligt - skal man vende den på en bestemt måde hvis det er?

Bliver quad-core processoren ikke varmere end f.eks. Pentium D?

Forklaring ønskes - gerne også et råd til hvilken køler jeg skal benytte til quad-coren :-)
Avatar billede atomicjoker Nybegynder
16. november 2008 - 16:24 #1
Box Køleren kan sagtens bruges, hvis man ikke skal overclocke, jeg kører selv med en quadcore med box køler,og jeg har ingen problemer med varmen, selv når jeg spiller de store spil, og leger med billedredigering, det er sådan set ligemeget hvad vej du vender køleren og pastaen flyder ud når der kommer lidt varme fra cpu`en, jeg mener heller ikke at den giver mere varme, da det har noget at gøre med teknologien de er opbygget med.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2008 - 20:11 #2
Pentium D bliver meget varme, derfor de store kølere til denne cpu.
Core 2 Quad bliver ikke nær så varme, så en boxed køler kan sagtens være nok.

Placeringen af pastaen kan ikke være anderledes da det jo gerne skulle kunne køle en cpu... Hvor skulle det ellers sidde?
Avatar billede dannin Nybegynder
16. november 2008 - 21:14 #3
john stigers - jeg mener måden den er placeret på.. I striber isteder for bare en firkantet klat som det plejer at være. I hvert fald på de box kølere jeg har monteret, men det er også ved at være et stykke tid siden sidst :-)

Jeg har monteret den og den kører fint og køler som den skal. Jeg er ret imponeret af den ikke siger mere, den jeg fik med til min P4 for nogle år siden lyder som et mindre jetfly.

Men vil i ikke lige smide nogle svar? Mit problem er løst :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2008 - 21:26 #4
Vent på atomicjoker :)

Ja det ser "sjovt" ud med pasta i 3 striber, men det bliver blødere når cpu bliver varn og så fordeler det sig fint.
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. november 2008 - 21:27 #5
og svar... ;)
Avatar billede atomicjoker Nybegynder
17. november 2008 - 11:33 #6
så er der jo et problem mindre her inde.. :)