Avatar billede twotimes Nybegynder
15. november 2008 - 23:28 Der er 6 kommentarer

Hvor starter man med programming af "grafik"

Hejsa,

har programmeret i et par år. Er godt hjemme i c++ og java.

Nu vil jeg gerne igang med at give mine programmer lidt pænere flader.

Mit spørgsmål er: Hvor begynder man ift. computer grafik?

Indtil videre har jeg simpelt bare lavet jpg´s og importeret dem, men det virker tosset.

Som udgangspunkt er jeg interesseret i både 2d og 3d grafik. Eneste jeg kender til er openGl. Er det kun brugt i 3d grafik eller mere generelt også?

Kom gerne med noget inspiration og viden.
- I min browser kommer der et lille snurrende hjul frem når siden loader. Hvordan er det programmeret?
- Docken på min mac zoomer fint op og ned ved mouse over. Hvordan er det lavet?
- Mange spil har super cool effekter på teksten i deres menuer. Det hele hopper rundt og ser fedt ud når man hiver mus´en hen over et menupunkt. Hvordan er det lavet.
etc.
et.c
Avatar billede Slettet bruger
15. november 2008 - 23:45 #1
Kender du Adobe Flash / Macromedia Flash? Flash er et program, der er ideelt til fremstilling af animationer og effekter.

Læs/lær en smule her:
http://www.jweber.dk/flashtutorials.php

  // Steeven
Avatar billede twotimes Nybegynder
16. november 2008 - 16:37 #2
Hej, tak for svart.

Kender godt flash ja. Ikke lige den boldgade jeg tænkte i.

Mit perspektiv er mere hvordan man laver "optimeret" grafik. Altså noget der kører hurtigt.
Avatar billede arne_v Ekspert
16. november 2008 - 16:39 #3
C/C++ og enten DirectX eller OpenGL må være vejen frem.

(der er også en Java binding til OpenGL, men ...)
Avatar billede arne_v Ekspert
19. januar 2009 - 01:41 #4
twotimes ?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 23:15 #5
Skal vi få lukket spørgsmålet...
Avatar billede arne_v Ekspert
03. juli 2010 - 23:33 #6
også et svar fra mig