Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
15. november 2008 - 18:11 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

At få et fritskåret billed til at matche ind i de nye omgivelser

Jeg oplever tit, næsten altid, at når jeg endelig har fået skåret et billed pænt ud og derefter sætter det ind på det billed hvor jeg vil bruge det, passer det ikke ind mht. farve og belysning osv.

Er der nogle der kan give nogle gode tips til hvordan man får det til at passe bedre ind eller henvise til en god tutortial? Jeg har søgt efter en, men kunne ikke finde nogle, der kunne bruges.

På forhånd tak :)
Avatar billede hcma Novice
16. november 2008 - 11:05 #1
Avatar billede computerlab Nybegynder
16. november 2008 - 21:18 #2
Vi kalder det for fritlagt, ikke fritskåret.

Husk at det hjælper at bruge samme farverum i begge billeder.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
16. november 2008 - 23:50 #3
hcma,
Tak for linket. Jeg er bekendt med at arbejde med masker og gradients, men ellers tak.

computerlab,
Arh okay, jeg var også lidt i tvivl om, om det mon var det rigtige jeg kaldte det. Så ved jeg det :)

Hvad vil farverum sige? Bare at farverne og belysningen på de forskellige billeder fra starten ligner hinanden uden at der er pillet ved dem?
Avatar billede computerlab Nybegynder
17. november 2008 - 07:24 #4
Hvis du f.eks. bruger Adobe Photoshop, kan du tilføje en "Color Profile" til billedet. Det kan f.eks. være "Adobe RGB 1998". Så ved programmet hvilket farverum det skal arbejde i.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
17. november 2008 - 13:57 #5
Så hvis jeg tilføjer samme Color Profile til de to billeder jeg skal sætte sammen vil farverne matche bedre eller hvordan? Hvordan tilføjer man en Color Profile?
Avatar billede computerlab Nybegynder
18. november 2008 - 08:11 #6
Edit -> assign profile
Det er ikke nogen garanti at det får billederne til at matche, men det kan være en hjælp.

Fagordet for det du prøver at lave, er sammenkopi.
Sammenkopi er mange ting, så det kommer helt an på billederne og hvilken effekt du vil opnå, men prøv fx. at søge efter "photoshop composite".
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. november 2008 - 13:22 #7
Mange tak for søgetipsene. Jeg kan ikke helt få det med Color Profiles til at give det ønskede resultat, men nu ved jeg hvad jeg skal søge efter for at finde en tutorial.
Avatar billede computerlab Nybegynder
23. november 2008 - 13:49 #8
Color profile er også kun en ting. Det hjælper også at billederne kan passe sammen - som fx. lys og skygge ikke falder forkert og vinkel er ens på billederne.

Jeg håber du finder en tutorial, ellers må du endelig sende mig en besked.

Mvh
Brian
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
23. november 2008 - 17:28 #9
Det skal jeg huske :)

Mange tak for hjælpen.
Avatar billede computerlab Nybegynder
23. november 2008 - 20:15 #10
Helt OK, du kan også kontakte mig via kontaktformularen på min hjemmeside - www.ComputerLab.dk

Mvh
Brian Jørgensen