Avatar billede bobbedude Nybegynder
28. juni 2001 - 12:01 Der er 18 kommentarer og
1 løsning

hvor finder jeg sådan en dims ??

jeg mangler en lille dims der kan fortælle mig hvor lang væk et lyn nedslag er. Jeg har set den på tv og har ledt forgæves efter den på internettet men uden resultat. håber nogen kan hjælpe mig.
Jeg er fotograf :ø)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. juni 2001 - 12:05 #1
Tæl sekunder.. et for hver kilometer !
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 12:06 #2
virker ikke > lyden forplanter sig ikke med en jævn bevægelse gennem landskabet
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
28. juni 2001 - 12:07 #3
lydens hastighed er ca. 330 m/s, så 3 sek er altså ca. 1 KM.
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 12:13 #4
>> ja men det virker kun hvis der fuldstændig fladt tærræn hen til lynnedslaget.
forresten hvor kommer lyden i lynet fra - er det der hvor det rammer eller er det højere oppe (hvilket kunne vanskeligøre udregningerne i endnu højere grad)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. juni 2001 - 12:14 #5
Ja, men man kan så spørge hvor vigtigt det er....
Avatar billede jelzin101 Praktikant
28. juni 2001 - 12:18 #6
det må det vel være hvis han ligefrem leder efter en \"dims\" der kan finde ud af det
Avatar billede bobbedude Nybegynder
28. juni 2001 - 12:21 #7
Jeg så en gut i tv som havde en sådan dims den opfattede lynets elektriske udladninger og regnede ud hvor langt væk det var. det skal bruges til en automatisk optagelse.
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. juni 2001 - 12:22 #8
Tjaa, men det lyder dyrt...
hvad med at prøve at kontakte ham ?
Avatar billede bobbedude Nybegynder
28. juni 2001 - 12:22 #9
Hehe hvis jeg kunne det havde jeg ikke stillet spørgsmålet her :ø)
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. juni 2001 - 12:31 #10
hvad med at prøve at kontakte DMI ?
De har da noget udstyr til det, og det må som du selv skriver jo også laves i en \"privat\" / billig udgave

//Anders
Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. juni 2001 - 12:32 #11
x4all_dk  -> Lydens hastighed er cirka 1050 km/t (det kommer lidt an på lufttrykket...)
Avatar billede x4all_dk Nybegynder
28. juni 2001 - 13:15 #12
vladimirr ->> ..eh ja.. 1050 km/t er jo 291 m/S .. hvilket ca er 330 M/s .. afhængig af lufttryk :-)

Avatar billede vladimirr Nybegynder
28. juni 2001 - 13:48 #13
he he Ja, det kom jeg også til at tænke på bagefter...
Avatar billede yaief Nybegynder
28. juni 2001 - 15:43 #14
Findes der ikke rigeligt med billeder af lynnedslag allerede? Hvad med kontakte de fotografer der har taget dem? Måske nogen af dem har haft sådan en dims?

Og så var det... jeg kom til at tænke :-D Han vil jo sikkert ikke tage billeder af lyn når han først skal finde ud af hvor langt væk de er... så er de jo allerede væk igen.
I\'m puzzled =)
Avatar billede jelzin101 Praktikant
29. juni 2001 - 01:48 #15
det er sikkert noget med at han vil angive afstanden til lynet Efter han har taget det... :)
forresten kan man skrive ord med kursiv herinde ( det skulle Efter nemlig have været).
:)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
30. juni 2001 - 01:18 #16
prøv at kigge her:
http://dmi.dk/vejr/lyn/lyn.html
Avatar billede banjohat Nybegynder
12. juli 2001 - 09:52 #17
så vidt jeg ved har dmi opstillet et pejlesystem med (smart navn) lynpejlere. såvidt jeg husker koster en af disse ca 7 mio. kr.!!!!!!!!!!!!
jeg ved ikke hvor mange dmi har, men det billigste ville jo nok være at gå ud en mørk nat og negle en af deres.... (nå, ikke??????)
Avatar billede eric-pedersen Nybegynder
24. juli 2001 - 00:13 #18
Har du fået løst dit problem????

Husk at lukke spørgsmålet
Avatar billede bobbedude Nybegynder
29. juli 2001 - 09:03 #19
oki jeg lukker nu og fik ikke løst det