Avatar billede webrex Nybegynder
14. november 2008 - 20:39 Der er 11 kommentarer og
3 løsninger

USB memory

Hej

Jeg ønsker blot lidt råd og vejledning til køb af disse USB-hukommelses stick (jeg ved faktisk ikke, hvad man kalder dem!? USB-stick. Det er i hvert fald sådan en, stort set alle bruger til at fragte data mellem pc'er m.m.

KRAV:
Måske køber jeg en 16 GB - så er der altid plads, og så er den fremtidssikret.

Kan I anbefale mærker?

Det skal være kvalitet - dvs. virke godt på alle pc'er og ikke modtagelig over for virus.

Hvad skal jeg i øvrigt være opmærsom på.

Henvis gerne til gode steder at købe en sådan USB memory stick!

TAK!
Avatar billede champsky Nybegynder
14. november 2008 - 22:02 #1
Hej webrex
Der findes jo et hav af disse små USB dimser.
Men jeg kan snakke fra egen erfaring. Jeg har længe brugt Corsair og er meget tilfreds. Dette skyldes specielt at jeg har en tendens til at glemme disse USB pen i bukselommen og de kommer med i vaskemaskinen. Corsair Flash Voyager GT - USB pen - 16 GB er hurtig og vandfast.  Så den tåler vask i maskinen. Det er også ok krypterings muligheder med ”TrueCrypt” der følger med.
Avatar billede champsky Nybegynder
14. november 2008 - 22:13 #2
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 00:05 #3
Tak for input.

Det afgørende og vigtigste kriterie er, at den skal fungere (og det ved jeg godt de fleste gør), men altså kvalitet er vigtigst - dvs. der må være et udbredt, kendt mærke, som man køber, hvis det bare skal virke.

Og så er det ikke så afgørende, hvor stor den er.
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2008 - 09:15 #4
Jeg bruger og køber kun Kingston Usb stick - jeg har prøvet flere forskellige typer og der har været forskellige problemer med dem, så nu bruger jeg altså Kingston, da de har været OK (Micro er også rimelige, men er pt. kun på max 8Gb)
http://www.edbpriser.dk/Products/Listproducts.asp?ID=695&Parent=3&Sort=&Gallery=&Producent=304&Rating=0&Max=&Soegeord=&Direction167=2&Sorted167=8589934592&Equal159=&Submit.x=19&Submit.y=10
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 12:16 #5
> haverslev: Og kan du fortælle, hvad forskellen er på dem i prislejet under 500 og dem på 1500 ? Hvad betyder vault, blackbox ... osv. de dyre (ca. 1500) er jo mange gange mindre (8GB) end dem til kun højst 500 kr. ??? Hvorfor kan der være så stor prisforskel?
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 12:27 #6
> et til spørgsmål > Haverslev. Den første kingston på 8 gb i dit link (sort) der står ikke, hvor hurtigt den skriver og læser?

Og hvis kriteriet så er, en kingston, hvor størrelse ikke er afgørende, men den skal skrive og læse rigtig hurtigt, hvilken model da?
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2008 - 16:47 #7
læse/skrive hastigheden er normalt bedst på USB 2.0 - men som deu selv er inde på så er der forskellige typer og priser på de stick`s.
Noget har med størrelsen at gøre, noget har med materialet at gøre og
Datatraveler Vault Privacy USB flash drev er mere til organisationer med behov for en sikker måde at lagre og transportere data. Drevet benytter 256-AES kryptering og komplekse passwords. Vault serien tilbyder hastigheder op til 24MB/sek (læse) og 10MB/sek (skrive). og er lavet i aluminium der yder bedre beskyttelse og er vandtæt.

http://www.kingston.com/flash/dt_chart.asp

USB 1.0: Full Speed rate - 12 Mbit/s (1.5 MB/s)
USB 2.0: High-Speed rate - 480 Mbit/s (60 MB/s) (Kingston standard)
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 18:28 #8
Ok, hvad kunne du foreslå -- sådan en Kingston 100?

Og hvad er skrivehastigheden; der står jo bare standard?
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2008 - 18:49 #9
Ja en kingston traveler 100 er ganske fin.
Hvis du skal gå med den i lommen, så fylder Traveler 101 lidt mindre, men er kun 8Gb

Som tidligere skrevet, så er Kingston standard: USB 2.0: High-Speed rate - 480 Mbit/s (60 MB/s)
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 19:32 #10
Ok, ja rigtig nok... var ikke lige grundig nok.

Størrelse er lige meget. Og har egentlig kun brug for at der kan ligge få dokumenter på den - men det skal være 100 % sikkert, at den ikke konflikter med de pc'er den bliver sat i (den bliver brugt i forbindelse med eksamen, hvor den sættes i pc som er del af et større netværk)

og

den skal være hurtig at skrive og kopiere FRA til den pc den sidder i.

Er Kingston stadig bedst ud fra disse kriterier?
Avatar billede haverslev Novice
15. november 2008 - 19:54 #11
Ja og ja - du kan roligt gå udfra at de(n) kan klare dine krav.
min søn læser til Ingeniør (akitektur&design), han bruger også kingston (og en Micro)
der har aldig været problemer og det er uanset om der læses/skrives fra forskellige pc fabrikater/modeller, bare de usb porte at sætte stick`en i :)
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 23:24 #12
Ok, tak. Jeg vil lige søge markedet, hvor jeg kan købe en kingston (100), vil helst købe i butik (KBH)... smid et svar

og tak igen.
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 23:25 #13
Sådan
Avatar billede webrex Nybegynder
15. november 2008 - 23:26 #14
Den gider ikke acceptere jeres svar... hmmmmm