Avatar billede ahrensberg Nybegynder
14. november 2008 - 10:02 Der er 7 kommentarer

Windows 2008 og RAID

Hej alle

Jeg i længere tid brugt min workstation som 50/50 server og alm. pc, men vil nu til at bruge den som server alene. Jeg ville gerne til at køre RAID 1, så jeg også kan bruge den til backup fra mine laptops og andre pc'ere, uden at skulle frygte at miste data ved disk nedbrud. Jeg fandt på Intels hjemmeside (http://support.intel.com/support/motherboards/desktop/D865PERL/sb/CS-008963.htm) at mit bundkort allerede understøttede RAID.

Jeg har nu købt to SATA diske, opdateret min BIOS version til P21, da jeg kun havde version P06 (og RAID kun understøttedes fra P09, ud fra siden http://support.intel.com/support/motherboards/desktop/D865PERL/sb/CS-008370.htm).

Jeg er ny på RAID-området og er derfor ikke helt klar over hvordan det sættes op. Jeg ville mene at det skulle være muligt at sætte mine diske op til at køre RAID, eftersom det skulle kunne styres af mit motherboard, men har ikke kunne finde ud af hvordan det fungere. Jeg har nu derfor installeret Windows 2008 server (kunne kun vælge 2003 i Eksperten-kategorien), da jeg muligvis også skulle kunne styre RAID fra operativsystemet, men når jeg prøver at installere "Intel® Application Accelerator RAID Edition", som det fremgår af Intels hjemmeside får jeg blot at vide at min pc ikke understøtter dette.

"Intel® Application Accelerator RAID Edition" skulle idag hedde "Intel® Matrix Storage Manager" og jeg har fundet to forskellige version, som begge ikke fungere.

Første version: http://www.intel.com/support/chipsets/imsm/
Anden version: http://downloadcenter.intel.com/Detail_Desc.aspx?strState=LIVE&ProductID=961&DwnldID=12831&agr=Y&lang=eng&PrdMap=961

Hvad gør jeg nu for at komme til at køre RAID?
Avatar billede locke Nybegynder
14. november 2008 - 10:20 #1
Har du kigget i manualen? Der er et afsnit omkring raid-opsætning. Men der er to ting:

1) Der findes to udgaver af bundkortet, med to forskellige chipsets. Et med, og et uden raid.

2) Ifølge manualen, understøtter det kun raid 0
Avatar billede locke Nybegynder
14. november 2008 - 10:21 #2
Alternativt, kan du bruge software raid, som sættes op i diskhåndtering.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
14. november 2008 - 11:14 #3
Tak for hurtigt svar...

-> 1) Hvordan finder jeg ud af hvilken udgave mit bundkort er?

I bios har jeg følgende info:
- Manufacturer: Intel Corporation
- Product: D865PERL
- Version: AAC27648-207
- Serial Number: BTRL33401794

-> 2) Ifølge http://support.intel.com/support/motherboards/desktop/D865PERL/sb/CS-008963.htm skulle bundkortet understøtte både Serial ATA RAID 0 & 1.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
14. november 2008 - 11:21 #4
For en gang skyld læste jeg lige i manualen, og som noget af det første står der: "Intel RAID Technology for Serial ATA is supported with Microsoft Windows XP only."

Dog siger http://support.intel.com/support/motherboards/desktop/D865PERL/sb/CS-008370.htm at det også understøttes af Windows 2000, men kan det virkelig være rigtigt at jeg ikke kan køre RAID på en server installation?

Hvis ja, hvilken software er så at foretrække?
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
14. november 2008 - 11:24 #5
... og ydermere har jeg ikke nogen "SoftRAID option" i bios, selvom jeg som sagt allerede har opdateret denne.
Avatar billede locke Nybegynder
14. november 2008 - 14:06 #6
Der er 4 bundkort nævnt på den side.

"AAC27648-207" passer med det i vestre side - AA C27648-xyz

Og i HDD-afsnittet for det, står der ikke noget om raid.
Avatar billede ahrensberg Nybegynder
18. november 2008 - 12:31 #7
Ok, min fejl. Nu står den så på køb af RAID controller i stedet: http://www.eksperten.dk/spm/853229

Smid evt. et svar, så lukker jeg spørgsmålet...