Avatar billede vonmag Nybegynder
12. november 2008 - 21:56 Der er 7 kommentarer

Billedeoverførsel fra kamera til telefon

Hej
Jeg har i arbejdsmæssig sammenhæng brug for at overføre billeder fra et Nikon D60 til en Nokia 6220 classic, så jeg derfra kan sende dem tilbage til min arbejdsplads.

I øjeblikket gør jeg det ved at bruge et micro-sd kort med adapter i kameraet, og så flytter jeg det over i telefonen og overfører billederne derfra, men det er, for at sige det moderat, ikke optimalt. Er der ikke en lettere løsning?

Jeg kan teoretisk forestille mig flere løsninger, men ved ikke om de kan lade sig gøre i praksis.

Det mest enkle ville jo være, hvis man blot kunne forbinde kamera og telefon med et USB-kabel, og telefonen så kan få adgang til kameraets kortlæser.

Eller man kunne forestille sig en løsning, hvor man tilslutter en bluetooth-applikation til kameraet og så kan overføre billederne trådløst (her kan hastigheden dog hurtigt blive et problem, da billederne fylder ca 1.3 mb pr stk)

Og endelig har jeg tænkt på om man kan overføre billederne vha Pictbridge, altså om man kan narre Nikonen til at tro at Nokiaen er en printer?

Nogen bud på hvordan det kan udføres?

Hilsen Lars
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2008 - 17:19 #1
Hvad slags billeder skal du overføre? Hvorfor kan du ikke tage dem ned Nokiaen direkte?
Avatar billede vonmag Nybegynder
14. november 2008 - 20:22 #2
Fordi Nokia-kameraet, selvom det er rigtig godt for et telefonkamera, bare ikke er godt nok og ikke giver mig den kontrol jeg vil have.
D60 er et spejlreflekskamera med alle de kontrolmuligheder det giver. For eksempel tager det jo billedet når JEG vil have det, og ikke når det på et eller andet tidspunkt får taget sig sammen ;-)
Avatar billede milter Ekspert
14. november 2008 - 22:14 #3
Skal billederne absolut sendes, medens du er ude i felten? Kan det ikke vente, til du er ved en computer?

Jeg tror ikke, du finder en hurtigere eller nemmere løsning end den med at flytte kortet fra kameraet til telefonen. Er det selve flyttearbejdet, du kalder "ikke optimalt", er det tiden, det tager, eller hvad?

En bærbar med en hurtig netforbindelse kunne måske være løsningen.
Avatar billede vonmag Nybegynder
15. november 2008 - 09:43 #4
Der vil typisk være tale om reportagebilleder som skal lægges på nettet, mens jeg selv skal videre til en anden opgave. En bærbar vil være en udmærket løsning, bortset fra:
A. Jeg laver radio og har rigeligt med grej at slæbe på i forvejen.
B. Det er der ikke råd til. Ikke lige nu i hvert fald.

Der er flere årsager til at jeg ikke synes det er optimalt at flytte kortet.
Dels er der en oplagt risiko for at tabe det i kampens hede, og sådan et micro SD kort kan gemme sig rigtig godt i bunden af en mørk bil. For det andet virker Nokiaens kortlæser ikke særlig solid, den er beregnet til at man lader kortet sidde mest muligt og bruger usb-kabel til at flytte ting over på computer, Og for det tredje er micro SD kortene ikke lige så hurtige som SD-ultra, det kan i visse tilfælde give kameraet åndenød (omend det fungerer fint til de fleste opgaver)

Det er muligvis rigtigt, at der ikke er andre løsninger end at flytte kortet, jeg tænkte bare, at når nu man kan sætte kameraet til en computer hvorefter det i bund og grund fungerer som en kortlæser, så kunne det jo være smart, hvis man også kunne sætte nokiaen til med et enkelt stik og så bruge kameraet som kortlæser for telefonen.
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2008 - 14:23 #5
Din telefon bruger Symbian 9.3 som styresystem. Jeg tvivler på, at du kan få det til at genkende dit D60 som et eksternt drev, men jeg tør ikke lægge hovedet på blokken. Måske kan det lade sig gøre ved at installere et program på den. Prøv at kigge her:

http://www.allaboutsymbian.com/

eller spørg i et Symbian-forum.

Du ville nok have bedre muligheder med en PDA, men jeg kender ikke ret meget til det område. Desuden, hvis du skal have en ordentlig PDA, kunne du næsten lige så billigt anskaffe en laptop med langt bedre muligheder, f.eks muligheden for at redigere og komprimere billederne mere effektivt.

Du skriver, at billederne fylder ca. 1,3 MB. Du er sikkert klar over, at de kan komprimeres meget mere, hvis de kun skal bruges på nettet, men det kræver selvfølgelig, at du har en computer ved hånden ;-)
Avatar billede vonmag Nybegynder
15. november 2008 - 18:30 #6
Super. det vil jeg kigge nærmere på. Hvad angår komprimering, så kan kameraet faktisk godt komprimere mere, jeg er bare ved at finde den rette balance. Vi beskærer nemlig af og til billederne ret kraftigt, derfor kan jeg ikke gå for langt ned i opløsning. Hvis det skal gå hurtigt, kan jeg bare sende dem som mms, men så skal næsten hele billedet bruges, lige så snart det skal forstørres, bliver det problematisk og grimt at se på.
Avatar billede milter Ekspert
15. november 2008 - 20:24 #7
Held og lykke :-)

Jeg har selv et D80 med samme billedsensor som dit D60. JPEG-billeder taget med det i fuld opløsning (3.872 x 2.592) og mindste komprimering kan jeg på computeren komprimere til mellem 600 og 700KB, stadig i fuld opløsning. De er ikke ret gode til udprintning, men til brug på en PC-skærm er der ingen problemer.