Avatar billede desolater Nybegynder
12. november 2008 - 21:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Vista SP1 (32 bit) og understøtte 4 gb ram

Hej

Min bror har købt en HP bærbar i Bilka, da jeg kiggede på den lagde jeg mærke til den havde 4 gb ram og 32 bit Vista, og tænkte straks det hænger da ikke sammen.
Windows skriver ganske rigtigt i systeminformations boksen at den har 4 gb, men i joblisten og diverse programmer kan stadig kun se 3. og kører du "msinfo32" så siger den også at der er INSTALLERET 4 gb, men tilgængelig er 3 gb.

Vi tog op og spurgte i Bilka, og service medarbejderen viste en mail fra HP om at "siden SP1 til Vista, så kan grafikkortet benytte den sidste gb, da det deler ram med systemet"
Men det kan jeg ikke forstå, for hvis det en opdatering til Windows der fixer det, hvorfor skriver den så ikke at den sidste gb er tilgængelig et eller andet sted ? og hvorfor kan Windows ikke selv bruge den ?

Kan man ikke teste om de rent faktisk er tilgængelig for grafikkortet på en måde?

Kan ikke forstå et 32 bit system pludselig kan omgå den begrænsning med en lille opdatering, hvorfor har man så ikke tænkt det noget før?
Avatar billede hottadpole Nybegynder
13. november 2008 - 10:36 #2
Vista uden SP1 viser ganske rigtigt kun den ram der er tilgængelig grundet begrænsningen i 32 bit systemer. Efter SP1 installation vises der den fulde rammængde. Uden at ville lægge hovedet på blokken vil jeg vove den påstand, at den eneste forskel er hvad der vises og ikke hvordan ram tilgås.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. november 2008 - 15:58 #3
Det korrekt hottadpole
Avatar billede locke Nybegynder
13. november 2008 - 16:02 #4
corleonedk, jeg synes eller i skriver inde på vistaguide, at det er muligt...
Avatar billede haverslev Novice
13. november 2008 - 16:20 #5
Avatar billede corleonedk Nybegynder
13. november 2008 - 16:34 #6
Locke det korrekt,men det er et gammelt spøgelse der stadig husere..Har bedt om at få den fjernet,men vil lige følge op på det igen..
Avatar billede desolater Nybegynder
13. november 2008 - 17:55 #7
Men hvis jeg forstår den KB artikel haverslev skrev her til sidst korrekt, så er det rigtigt nok at systemet har adgang til den ene gigabyte ram mellem 3 og 4 gb, til brug for bl.a. grafikkort ?

Men det har ikke noget med service pack 1 at gøre, det er bare en "rapporteringsmæssig ændring" som de selv kalder det.
Avatar billede haverslev Novice
13. november 2008 - 19:08 #8
Windows Vista med SP1 rapportere kun, hvor meget fysisk hukommelse der er installere på computeren. I Vista Uden SP1 rapporteres kun den del af rammene der er til rådigked for operativ systemet, og ikke den totale mængde ram der er installeret.
I begge tilfælde er der installeret 4Gb ram, men i det ene tilfælde (SP1) vises alle 4Gb og det vil sige, at der er kun ca. de 3,2Gb til rådighed for operativsystemet i begge tilfælde - med/uden SP1
De sidste 0,8Gb ram, bliver i begge tilfælde brugt/reservet til andre I/O-områder.
Avatar billede desolater Nybegynder
13. november 2008 - 19:38 #9
Godt nok så jeg helt med. Mange tak for svaret.
Avatar billede locke Nybegynder
14. november 2008 - 10:46 #10
Men de kunne også godt have valgt, at give dem som har sunde og raske drivere den mulighed.