Avatar billede a-a-a Nybegynder
12. november 2008 - 15:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Tex: Kapitel/bilag indryk i indholdsfortegnelse

Hej,

Jeg har brugt tex noget tid, og det irriterer mig efterhånden at jeg ikke kan få mine bilag rykket ind under en samlet "overskrift" i indholdsfortegnelsen.

Jeg har en "forside" inden alle mine bilag. Denne er tilføjet til indholdsfortegnelsen som Bilag (som et chapter). Herefter ligger en række bilag (A, B, C osv.) der er skrevet som alm. chapters.
I og med at de er chapters, kommer de også til at ligge i yderste niveau (niveau 1) i litteraturlisten ligesom overskriften Bilag.

Det jeg gerne vil er, at have dem liggende ligesom sections ligger under chaperts i litteraturlisten, men i rapporten skal de stadig agerer som chapters (dvs. sideskift, samme font osv.)

Kan nogen hjælpe med en fix lille kode?
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 15:58 #1
Gider du smide et minimalt eksempel så man kan se hvilke pakker du anvender og klassen etc. Det gør det meget nemmere at hjælpe.

Det er nogenlunde nemt at lave i memoir (men jeg ville nok stadigvæk gøre noget andet)
Avatar billede a-a-a Nybegynder
12. november 2008 - 16:20 #2
Hmm, det kan jeg godt, men der er rigtige mange pakker og ændringer i std.opsætning. Her er et uddrag fra main-filen og preamble:

MAIN:
\input{lib/preamble.tex}

\begin{document}
...

\input{afsnit/forord.tex}
...

\setcounter{tocdepth}{2}
\tableofcontents*

\cleartorecto
\pagenumbering{arabic}

\input{afsnit/1.tex}
\input{afsnit/2.tex}
\input{afsnit/3.tex}
...
\input{bilagforside.tex}
\input{afsnit/bilag1.tex}
\input{afsnit/bilag2.tex}
...
\end{document}

PREAMBLE:
\documentclass[9pt,twoside,openright,a4paper,danish]{imfreport}
\usepackage[danish]{babel}
\usepackage[T1]{fontenc}
...

Skriv endeligt hvis der er andet info du skal bruge.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 17:30 #3
Du skulle vel ikke være fra RUC? Jeg går udfra at imfreport er fra IMFUFA-LaTeX

Tilfældigvis ved jeg at den er bygget ovenpå memoir.

Jeg ville nok ikke anvende chapters nede i dine bilag, et kapitel under appendix/bilag et netop et bilag, derfor burde det være \chapter som er det øverste og så skulle de andre være sections.

Man kan så vælge at emulere \chapter til at lave specielle forsider.
Avatar billede a-a-a Nybegynder
12. november 2008 - 18:33 #4
Hov ja, det gjemte jeg at skrive. imfreport er IMFUFA-instituttets tilpasning af report, og ja, den er bygget på memoir.

Om det skal være chapters eller ej, kan der jo være delte meninger om. Jeg mener ikke det er hensigtsmæssigt med ét overordnet chapter for fx 20 bilag på over 100 sider.

Jeg ved ikke helt hvad du mener med at emulere et chapter. Det er fint for mig, så længe at det opfrer sig som alle de øvrige chapters men fremgår som sections i indholdsfortegnelsen.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 19:48 #5
Kan jeg så ikke få dig til at lave et bedre minimalt eksempel hvor det ikke er delt op i underfiler etc. Som sample tekst kan man anvende \lipsum fra pakken \lipsum

Vi bliver jo nødt til lokalt at omdefinere chapter indgange i toc'en

Ville det ikke være smartere at lave de bilagsforsider som \part's i stedet?
Avatar billede a-a-a Nybegynder
12. november 2008 - 20:50 #6
Part, selvfølgelig!

Det ser ud til at det virker helt som jeg havde tænkt. For en god ordens skyld, er her koden for bilagsforsiden:

\newpage
\part*{}
\thispagestyle{empty}
    \begin{center}
    $ $    \vspace{20mm}
    \hrule
        \vspace{10mm}
            \Huge{\textbf{Bilag}}\\
        \vspace{7mm}
    \hrule
    \vspace{20mm}
    \end{center}

        \addcontentsline{toc}{chapter}{Bilag}
\newpage

Jeg er dog stadig nysgerrig for hvordan du ellers ville hae gjort det. Men smid et svar, så får du de velfortjente point, der sparede mig for yderligere sved og tårer :)
Avatar billede a-a-a Nybegynder
12. november 2008 - 20:55 #7
Nu har jeg lige forsøgt i en større opgave, og det virker fint. Jeg vil dog stadig sige, at bilagene fylder lidt meget i litteraturlisten, hvorfor jeg stadig gerne så dem stå ligesom sections, hvis det er muligt.
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 21:35 #8
Det var nu ikke saadan jeg mente, jeg ville lave TOC indgangen som part i stedet for chapter, problemet er jo at din bilagsindgang er en chapter men det er delene i bilaget ogsaa. Saa hvis man skal pille ved toc formateringen af chapter saa skal man resette det hver gang vi kommer til et nyt bilag.

Det er jo ogsaa ret kunsigt at kapitler optraeder paa en maade i TOCen i starten og paa en anden maade senere i dokumentet. Det ville jeg mene bliver forvirrende for brugerne.
Avatar billede a-a-a Nybegynder
12. november 2008 - 22:05 #9
Igen, det kan jo diskuteres; man kan næppe heller sammenligne alm. kapitler og bilag.

Men hvis du har et forslag til hvordan man konkret gør, vil jeg meget gerne høre det. Lige meget hvad, skal du have dine point.
Avatar billede a-a-a Nybegynder
06. maj 2009 - 15:52 #10
Lukket pga. manglende svar