Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. november 2008 - 12:21 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

venne opdaterings side

Hej jeg skal have lavet en side som viser alle opdateringer fra en brugers venneliste.
f.eks skal siden vise hvis en ven uploader et billeder, skriver en blog osv.
Jeg påtænker at gøre det sådan her
hver gang et billede uploades eller en blog laves osv. indsættes der en post i opdaterings tabellen med henvisning til den pågældende bruger samt tid og hvad han har lavet på siden.

Når bruger1 så går ind på opdatering siden vil jeg joine vennelist tabellen med opdaterings tabellen og order by dato_tid i opdaterings tabellen for at hente alle de opdatering fra bruger1's venneliste.

Er dette en fin måde at gøre det på eller har i et bedre forslag?
Avatar billede j4k0b Nybegynder
12. november 2008 - 14:38 #1
lyder som en udemærket idé... Husk, i din database, at lave index på brugerid, referencer mellem bruger og handling samt tidspunktet på handling (alle felter du søger på), ellers kan det meget hurtigt gå hen og blive meget langsomt, hvis du ellers har et par aktive brugere :-)
Avatar billede tobiasfp Nybegynder
12. november 2008 - 15:20 #2
Det lyder som en god ide at lave det på denne måde..
Vil bare lige vide, hvordan er dine venner linket mellem hinanden? Hvordan ser den tabel ud? eller har du lavet det som txt filer separeret med tabs?
Avatar billede michaeltryl Seniormester
12. november 2008 - 19:34 #3
vennelist tabellen ser sådan ud

ven_id |  bruger | ven_med
25 | bruger1 | bruger2
26 | bruger2 | bruger1
27 | bruger1 | bruger3
28 | bruger3 | bruger1
......osv
Avatar billede michaeltryl Seniormester
13. november 2008 - 16:13 #4
vil i begge smide et svar så får i point.
Avatar billede tobiasfp Nybegynder
13. november 2008 - 20:06 #5
Tusinde tak for det, hvad er det der point halløj egentligt?

Det ser sådan set okay ud, men hvis størrelse er et problem, vil jeg råde dig til at overveje at gemme ens venner i en txt fil i stedet, det kan virke bedre hvis du strukturerer det godt, fordi hvis du gemmer det på den måde, skal der 2 entries til hver eneste ven... Hvis du vil, kan jeg prøve at sende dig et eksempel i PHP..
Avatar billede tobiasfp Nybegynder
13. november 2008 - 20:06 #6
F.eks hvor ens txt filer hedder personens navn, og hans venner gemmes i filen..
Avatar billede michaeltryl Seniormester
14. november 2008 - 23:24 #7
undskyld den lidt lange svar tid.
Jeg vil helst holde det hele i databasen, men ellers mange tak.
Avatar billede michaeltryl Seniormester
16. november 2008 - 00:13 #8
Jeg lukker her, men tak for hjælpen