Avatar billede nelly6602 Nybegynder
11. november 2008 - 23:38 Der er 13 kommentarer

Log-in

Halloha...

Vil vide hvordan man laver log ind i dreamwaver. Altså hva skal man gøre så folk kan registrere sig og få en hurtig svar på deres mail at nu de godt kan komme ind. Det skal være som start side og synes det kunne være fedt at lave det.
Avatar billede w13 Novice
11. november 2008 - 23:41 #1
Du skal arbejde med database og bruge et sprog såsom ASP eller PHP. Med andre ord: du skal lære at kode serverside. =)
Avatar billede nelly6602 Nybegynder
11. november 2008 - 23:52 #2
Haha... Det var godt sagt :D Tak...

Men så klog er jeg desværre ikkke ;(
Avatar billede olebole Juniormester
11. november 2008 - 23:58 #3
<ole>

Det kræver bare arbejde at lære, men ikke speciel begavelse  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 00:04 #4
Det kræver måske ikke særlig begavelse at lære - men det kræver begavelse bagefter at kunne udvikle...

Der vist ikke andet for, end at du læser lidt på det, Nelly ;)

ASP:
http://www.html.dk/tutorials/asp/
http://www.w3schools.com/asp/default.asp

PHP:
http://dk.php.net/tut.php
http://www.w3schools.com/php/default.asp

SQL:
http://www.sql.org/sql-database/sql-tutorial/
http://www.w3schools.com/sql/default.asp

Her var nogle få links. Og der findes mange gode bøger hos boghandlere, som virkelig kan bruges, hvis man for alvor ønsker at lære at programmere.
At lave et login-system og et mail-system er ikke helt så simpelt som det ser ud... Men det er (relativt) nemt, når man har sat sig ind i metoderne :)

  // Steeven
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 00:05 #5
Så skal begavelsen nok komme...
Avatar billede nelly6602 Nybegynder
12. november 2008 - 00:08 #6
En idé om hvor jeg kan lære PHP eller ASP fx.? Når jeg ser på alle de lange koder der ser det virkelig svært ud... Og er det muligt at lære det bare ved at gøre noget med det der hjemme?
Avatar billede nelly6602 Nybegynder
12. november 2008 - 00:09 #7
De der link var ikke kommet på første gang tak :)
Mange tak Steeven :)
Avatar billede Slettet bruger
12. november 2008 - 00:27 #8
Det var så lidt.

Du kan nå langt med selvstudie - faktisk kan du nå så godt som hele vejen...

  // Steeven
Avatar billede w13 Novice
12. november 2008 - 00:28 #9
Ja, mange af os er bare startet med at rode med det hjemme i fritiden. =)
Avatar billede olebole Juniormester
12. november 2008 - 01:35 #10
Ja, professionel webudvikling og programmering generelt hænger ofte (hvis ikke altid) sammen med en høj IQ. Til gengæld kan langt de fleste sagtens lære at bruge et eller flere programmerings sprog til 'husbehov'  =)

Det er en meget lang diskusion, men jeg plejer at hylde holdningen, at begrebet programmering for så vidt ikke har spor med programmerings sprog eller en PC at gøre! Programmering er en mental øvelse - mens sprogene blot er værktøjet til at få programmet flyttet fra programmørens hjerne til PC'en.

Taler man med programmører, som ved siden af programmeringen dyrker andre kreative discipliner - det kan være musik, poesi, maleri, tegning, etc - vil man ofte høre, at de 'befinder sig det samme sted', når de programmerer, som når de f.eks. spiller et stykke improvisations musik.

Før jeg blev programmør, arbejdede jeg 20 år som scenetekniker - primært lyd og lys, men også med konstruktion af specialeffekter. Når jeg skriver et program, er det fuldstændig samme mentale proces, som jeg brugte, når jeg i sin tid udtænkte og lavede en specialeffekt til teaterbrug ... blot uden olie i hovedet og klemmelus på pizzatængerne.
Nu om stunder laver jeg bare beskrivelsen og arbejdstegningen - og i stedet for at gøre det til en tekniker på engelsk, tysk eller serbo-kaotisk, gør jeg det til én, der taler JavaScript, PHP, C# eller noget helt fjerde. Mellem venner kalder vi ham forøvrigt PC  ;o)

Det fælles 'hjerte' i processerne er den skæve tankegang og fantasien/evnen til at kombinere teknikker, metoder og materialer på måder, de aldrig har været tænkt til - og som konstruktører og leverandører aldig har haft fantasi til forestille sig - sammen med et bredt og dybt kendskab til, hvad der findes på markedet.

Fuldstændig som det gælder for musik, poesi, maleri, tegning, kan man sagtens hygge sig med programmering som hobby. Kun hvis man skal ud over scenerne og leve godt af det, kræver det noget særligt ... men ikke nødvendigvis lige, hvad folk tænker først på  =)
Avatar billede nelly6602 Nybegynder
12. november 2008 - 21:48 #11
Hold da kæft olebole... Det var virkelig godt sagt og meget godt beskrevet :)

Det er godt at vide at det er muligt :) Er 16år nu og vil meget gerne forstå pc virkelig fra bund til top. Altså alt det derforgår inde i dens ''hoved''.

''Programmering er en mental øvelse - mens sprogene blot er værktøjet til at få programmet flyttet fra programmørens hjerne til PC'en.'' <- Virkelig godt sagt og det passer også. Det ser bare meget svært ud med alle de tal og mærkelige ord osv, men inde i det er det jo bare et sprog som alle andre: Dansk, Tysk, Fransk osv... Jeg håber at en dag jeg kan sige at jeg er en programmør uden at tænke mig over. Altså når jeg laver noget i Dreamweaver laver jeg det under DESIGN, jeg bruger KODER næsten aldrig eller i hvertfald kun med de små ting, altså farve, størelse osv osv.
Avatar billede w13 Novice
23. august 2009 - 18:36 #12
Lukketid?
Avatar billede Slettet bruger
03. juli 2010 - 23:06 #13
Skal vi få lukket spørgsmålet...