Avatar billede gjedsted Nybegynder
11. november 2008 - 18:46 Der er 16 kommentarer og
1 løsning

Formatering af XP

Hej med jer,

Håber I kan være mig behjælpelig med at løse mit problem;

Jeg står overfor at skulle formatere min computer. Problemet er, at jeg købte den med forudinstalleret Windows XP. Hvordan skal jeg gøre? Har foretaget min backup af alle de filer jeg skal bruge.
Avatar billede hcma Novice
11. november 2008 - 19:01 #1
du har selvfølgelig en CD / DVD med WindowsWP eller ??
Avatar billede gjedsted Nybegynder
11. november 2008 - 19:10 #2
Nej, det der er problemet.. Købte den i TDC og der var ingen XP-cd md. Så kan jeg på en måde kopiere Windows ud?
Avatar billede banjomusen Nybegynder
11. november 2008 - 19:36 #3
hvis du har købt den med forud installert windows xp så ligger der en windows xp .iso fil et sted som du kan brænde ned så har du cd..
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2008 - 19:38 #4
Tdc, de handler f.eks med Acer pc - er det sådan en du har?

Hvis ja, så er der en skjult partition på den, hvorpå dit styresytem er som et image.
For at gøre brug af det, så skal fu under opstart af pc`en, trykke på ALT + F10 samtidig og de kommer ind til Acer recovery

Denne gendannelsesproces hjælper dig med at gendanne C:-drevet med de oprindelige programmer, som var installeret, da du købte din notebook-pc.

Følg nedenstående fremgangsmåde for at genopbygge C:-drevet. (C:-drevet omformatteres, og alle data slettes).
Du skal oprette sikkerhedskopi af alle datafiler, før du vælger denne mulighed.

Inden du udfører en gendannelse, skal du kontrollere BIOS-indstillingerne.
a: Kontroller, om funktionen "Acer disc-to-disc recovery" er aktiveret eller ej.
b: Sørg for, at indstillingen [D2D Recovery] under [Main] er [Enabled].
c: Afslut Funktioner til opsætning af BIOS, og gem ændringerne.
Systemet genstarter.
Bemærk: Tryk på <F2> under POST for at få starte Funktioner til psætning af BIOS.

1: Genstart systemet.
2: Mens Acer-logoet vises, tryk på <Alt>+<F10> samtidig for at få adgang til gendannelsesprocessen.
3: Meddelelsen "The system has password protection. Please enter 000000:" vises.
4: Indtast seks 0'er, og fortsæt.
5: åbnes Acer Recovery-hovedsiden.
6: Flyt gennem punkterne med piletasterne, og tryk på <Enter> for at vælge.
Taget herfra:http://www.eksperten.dk/spm/737048?Esession=644cde6cd63df6912518f93253432edc
Avatar billede gjedsted Nybegynder
11. november 2008 - 21:15 #5
@ Banjomusen
Ja, har et par dvd-skiver jeg kan brænde det ud på. Men hvor finder jeg det?

@Haverslev
Det er en HP Pavillion jeg har. Er det mon ca. samme proces?
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2008 - 21:22 #6
Så vidt jeg lige husker. så trykker F11 når du booter din pc, derved får du adgang HP_RECOVERY og til at geninstallere Windows osv. til den var på købs-tidspunktet.

du skal så lige huske at opdater maskinen på windows update bagefter
Avatar billede gjedsted Nybegynder
11. november 2008 - 21:30 #8
Det link ser ud til at være noget jeg leder efter. Siger foreløbig tak og vender tilbage med hvordan det forløber.
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2008 - 21:32 #9
Avatar billede gjedsted Nybegynder
11. november 2008 - 21:37 #10
Vil du mene jeg skal lave en normal HP Recovery, eller en "Destructive Recovery"? Jeg skal have ryddet godt op og desuden har der været et par vira der har sat sine spor. Hvad er forskellen på de to?
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2008 - 21:56 #11
HP Recovery er en "reperation" altså en form for installation oveni den gamle og uden du mister dine dokumenter osv. Men jeg er lidt usikker på den!

Destructive Recovery er ihvertfald en fuld formatering/sletning af harddisken - du mister alle dine dokumenter osv. - maskinen bliver som den første dag du startede den.

Så hiv alle dine data ud, som du skal gemme, brænd derefter cd`erne ud af recovery systemet. Når det er gjort, så lav en Destructive Recovery via opstart F10
Avatar billede gjedsted Nybegynder
11. november 2008 - 21:57 #12
Okay, jeg forstår vist ikke helt dette. Jeg kan ikke finde nogen af føgende under start, som ellers beskrives i HP's guide...:
HP Tools , and then HP PC System Recovery .
Hewlett-Packard , hp pavilion pc tools , and hp pc system recovery .
PC Help & Tools , and then HP PC System Recovery .
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2008 - 22:03 #13
De hedder åbenbart lidt forskelligt, alt efter type pc

Click Start , and then All Programs .
Choose the option below that applies to your PC:

For HP Pavilion and Media Center PCs:
click Hewlett-Packard and then HP PC Recovery CD Creator to start the program.
or
Click PC Help & Tools and then HP CD Recovery CD-DVD Creator to start the program.

For Compaq PCs:
click Compaq and then Compaq PC Recovery CD Creator to start the program.
or
Click Compaq , click Compaq PC Tools , and then Recovery CD Creator
Avatar billede haverslev Novice
11. november 2008 - 22:09 #14
smutter i seng, skal tidligt op - kigger herind imorgen :)
Avatar billede gjedsted Nybegynder
12. november 2008 - 11:36 #15
Så er den formateret og jeg siger tusind tak. :) Tror jeg har givet dig pointene...
Avatar billede gjedsted Nybegynder
12. november 2008 - 11:38 #16
Eller det vil jo sige at du skal svare først. :)
Avatar billede haverslev Novice
12. november 2008 - 17:32 #17
Godt det virker :)