Avatar billede hurra Novice
09. november 2008 - 08:58 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

ny bundkort, gammel installation

Jeg har to helt ens bundkort (c7f4, med onboard grafik-, lyd- og 2 netkort). Det ene sidder i mit server skab, det andet ligger på mit skrivebord, og er i konstant udvikling til at kører min nye server op på.

Nu har jeg så fået min nye server op at køre på mit experimentelle bundkort, og da de to bundkort er helt ens, var det i følge mit hoved en let sag at få min server op at køre med den nye installation. Jeg flydtede harddisken over i serveren (altså det andet bundkort), men nu virker netværket ikke.

Under opstart, kommer der nogle fejl omkring netværk, den første er noget med "ignoring interface eth2=eth2" og lige bagefter den samme fejl med eth3.

Hvis jeg prøver "ifconfig", kan jeg ikke nogle af mine netkort, kun loop back interfacet.

Det lette løsning nu er jo selvføldig at bytte de to bundkort rundt, men jeg er stædig og nysgerig, hvorfor kan jeg ikke bare bytte harddisken rundt? Hvad skal der til for at få det til at virke?
Avatar billede hurra Novice
09. november 2008 - 09:01 #1
rettelse til navnet på mine bunkort, det er jetway j7f4. Det er processoren der er c7.
Avatar billede baggerh Nybegynder
09. november 2008 - 09:08 #2
Hvis der er en debian dist kan du rettet i /etc/udev/rules.d/z25_persistent-net.rules
eller i /etc/udev/rules.d/70-persistent-net.rules
afhænig af din kerne
Avatar billede Jensen DK Novice
09. november 2008 - 09:12 #3
Prøv dette link.
http://djlizard.net/Dial-a-fix-2006-09-19.exe

Kør programmet, klik på "Tools" knappen (billede af en hammer), marker følgende punkt, og klik på "GO"

Repair permissions
Repair/reintstall IE
Avatar billede hurra Novice
09. november 2008 - 09:37 #4
det ser rigtigt ud bagerh. I 70-persistent-net.rules står der 4 linier som:
SUBSYSTEM=="net", ACTION=="add", DRIVERS=="?*", ATTR{address}=="00:30:18:a6:29:15", ATTR{type}=="1", KERNEL=="eth*", NAME="eth0"

mit gæt er, at de to første, kommer fra den oprindelige installation, og da jeg så satte hd'en i den gamle server, har den tilføjet de to næste linier. Lyder det rigtigt? Der er også lidt sammenhæng i mac addr, de to første ender på 15 og 16, de to næste ender på a9 og aa.

Så planen er bare at udkommentere de to første linier. Det lyder let, det prøver jeg efter morgenmaden :) og tak for hjælpen. Kommer du med et svar baggerh?
Avatar billede baggerh Nybegynder
09. november 2008 - 10:01 #5
Jeg samler ikke på point, så tag dem selv.
Avatar billede hurra Novice
09. november 2008 - 11:19 #6
Ok så da :)

Men jeg har lige prøvet det nu, det virker ikke helt efter planen. Jeg bruger min server som gateway. Når jeg sætter det rigtige server bundkort i, booter det hele uden fejl, men jeg kan ikke komme ud gennem serveren. Jeg kan heller ikke tilgå serveren via den interne ip, men selv om jeg har min laptop forbundet til det interne netværk, kan jeg godt tilgå serveren via den externe ip (altså ikke min rigtige externe ip, bare den ip jeg har mellem min server og min router/modem).

Kan det passe at der stadig er noget med firewall regler der ikke spiller helt optimalt?
Avatar billede baggerh Nybegynder
09. november 2008 - 15:13 #7
hurra, du har ikke givet meget info, så et par ledede spørgsmål, hvis du ikke har fået det løst.
Passer din "ifconfig" med 70-persistent-net.rules
har du genstartet efter du har lavet ændringer
kan den pinge sig selv (ikke på 172.0.0.1)

Hvis du bruger den som gatway, kan de andre maskiner så pinge den (deres gateway).

firewall regler er på serveren eller har du en fysiks firewall foran, hcis det er en firewall på serveren skal du nok kigge i den konf.
Avatar billede langbein Nybegynder
10. november 2008 - 19:17 #8
Mener å ha brukt omtrent denne framgangsmåten ved et par anledninger:

Først så fjerner mann all gammel nettverkskonfigurering enten manuellt eller, jeg mener at det i de fleste tilfeller også kan gjøres automatisk:

Man stenenger ned PC, fjerner alle netverksadaptere fysisk og starter opp PC uten nettverksadaptere. Da skal vel konfigureringen for alle nettverkskort forsvinne av seg selv.

Når all "gammel konfigurering" er borte så stenger man ned PC og man setter så på plass den eller de nettverksadaptere som skal brukes.

Når man så kljører igang igjen så vil den autodetecte på riktig måte og forfra igjen, eth0, eth1 osv.
Avatar billede hurra Novice
11. november 2008 - 15:02 #9
Saa koerer min server igen, men ikke helt som jeg havde planlagt, jeg byttede de to bundkort rundt.

For at komme med de sidste manglende detaljer fra sidste indlaeg, hvis nu der skulle vaere nogen der har lyst til at kommentere paa sagen. Jeg kunne pinge alt baade fra og til serveren, men ikke noget gennem serveren (altsaa ikke kunne min arbejds computer ikke pinge google). Dog var der en del udfald og lange tider naar jeg pingede serveren paa den interne ip.

Servere kunne ikke selv resolve sit eget navn, (jeg glemte at proeve dig). Jeg kunne heller ikke fra min arbejds computer se min hjemmeside via serverens interne ip, men det virkede fint hvis jeg brugte den externe ip (selv om jo altsaa min arbejds computer er forbundet til det interne netvaerk, og havde faaet en ip fra det interne netvaerk).

Nu er bundkortene saa byttet rundt, men hvis der skulle vaere nogen den syntes dette er en meget interassant situation, er jeg villige til at bytte dem tilbage igen, og proeve igen :) Jeg har valgt at acceptere at mine evner ikke raekkede til at faa det til at koere :)
Avatar billede hurra Novice
12. november 2008 - 08:28 #10
men langbein, du skal da ha point nu hvor jeg ikke kunne tørre dem af på baggerh :)