Avatar billede stef_s Praktikant
08. november 2008 - 23:34 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Regulering med transistor, god ide?

Sad og tænkte lidt på strømforbrug, og da jeg er igang med min bil ville jeg gerne have det så lavt som muligt, så derfor....
En opstilling med 12V input til en transistor, som regulerer spændingen ned på 5V output, er hvad jeg har testet lidt med.
Umiddelbart ser det ud som om, at hvis jeg sætter et multimeter i serie FØR transistoren, på plus siden, så det 12V siden, så er forbruget i ampere det samme, som hvis jeg sætter multimeteret på output siden fra transistoren, altså 5V siden.
Kan være det lyder lidt kringlet, men hvis det nu er 1Ampere begge steder, så forbruger den jo 12Watt fra strømforsyningen, mens forbruget på 5V siden kun er 5Watt, er det virkelig sådan det regnes ud?
Avatar billede olebole Juniormester
08. november 2008 - 23:50 #1
<ole>

Ja, sådan sparer du intet ... tværtimod  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
08. november 2008 - 23:54 #2
Bliver den varm?
Avatar billede olebole Juniormester
09. november 2008 - 00:02 #3
Ja, små 7 Watt varm  =)
Avatar billede stef_s Praktikant
09. november 2008 - 00:15 #4
Ja det kan jeg godt se..
Den cutter bare spændingen ned og konvertere det til varme.
Det er nu engang fint nok hvis det er vinter og man fryser, men ellers en forfærdelig splid af strøm :(
Så kan jeg godt forstå man bruger switchmode strømforsyninger til alt efterhånden :)
Smid et svar Ole
Avatar billede olebole Juniormester
09. november 2008 - 00:45 #5
Ork, har man aldrig stegt kronkalve medaljoner på en klasse A rørforstærker, har man levet sit liv i et skab  ;D
Avatar billede olebole Juniormester
09. november 2008 - 01:46 #6
Tak for points  ;o)

Ja, switchmode PSU'er er en skøn ting i mange situationer. Jeg ved ikke, hvordan status er idag, men da jeg forlod lydbranchen i slutningen af 90'erne, var der stadig problemer med at sikre dem i tilstrækkelig grad. Når noget stod af, betød det katastrofe derfra og frem!

Specielt i basforstærkere, der virkelig skal kunne flytte luft, vejer jernkernen i traffoen en kvart diskusprolaps, så det var et oplagt sted at bruge switchmode. Problemet med de tidlige løsninger var dog, at hvis PSU'en stod af, sad der 100 publikummer med blødende ører og de fire af dem med rygende, mørkegrå kineserhatte ... mens en dyr bundkasse stod tilbage med fire gabende 15" huller!

Om de problemer er løst idag ved jeg ikke, men der er i hvertfald masser af andre steder, hvor switchmode bruges flittigt  =)
Avatar billede stef_s Praktikant
09. november 2008 - 23:59 #7
Du Ole, er der en nem måde at komme i kontakt med dig på?
Har genfundet min gamle interesse for elektronik, men alt jeg ved et selvlært, så ville være rart at ha en "mentor" ;)
Avatar billede superanden Nybegynder
19. november 2008 - 20:56 #8
den chip som hedder LM7805 laver et signal på 6-30V om til 5V uden at forbrænde al energien som varme.
Avatar billede superanden Nybegynder
19. november 2008 - 20:57 #9
Kan tage omkring 1-2 ampere. Hvis du skal kunne trække mere strøm kan du evt koble et par stykker sammen i parallel. De koster en 5'er stykker.
Avatar billede stef_s Praktikant
19. november 2008 - 21:55 #10
Den vil stadig brænde energien af som varme, det fungerer som en normal transistor, desværre :(
Men til gengæld så er det billigt at lave :P