Avatar billede jmch55 Nybegynder
08. november 2008 - 23:24 Der er 11 kommentarer

vmware server

Jeg vil teste hvordan jeg kan håndtere licenser på en server og vil derfor gerne have installeret en virtuel server og overvejer at anvende VMware server. Jeg har absolut ingen erfaring i at installere en sådan. Er der nogen der har en ide om hvor jeg kan finde en relevant brugervejledning. Jeg har hentet VMware server ned på min bærbare pc, der mangler bare en WMware server consol, som jeg skal aktivere for at komme videre?

På forhånd tak

jan
Avatar billede bufferzone Praktikant
08. november 2008 - 23:57 #1
Det er ikke ret svært, se om ikke denne kan hjælpe dig

http://www.bufferzone.dk/it%20sikkerhed/it%20sikkerhedvmware.htm
Avatar billede jmch55 Nybegynder
09. november 2008 - 00:35 #2
Ups. Så kan jeg se det er det forkerte program jeg har hentet ned. Jeg gik på VMwares hjemmeside og downloadede WMware server. Det program som linket refererer til, kan det fungere som server? Grundlæggende ved jeg meget lidt om hvordan det i det hele taget fungerer. Jeg forestiller mig jeg henter et program ned som ligger sig ved siden/under den brugerflade jeg har i forvejen. Så kan jeg bruge VMware som en slags server hvor jeg kan lægge de nødvendige programmer for at teste det jeg ønsker.
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2008 - 10:51 #3
Ikke helt sådan.

Du har et bund OS, f.eks XP. På det installere du VMWare server. og i VMWare server kan du så installerer andre maskiner, f.eks. en linux server, et par windows servere osv osv. Hver maskine virker som en fysisk maskine med egen IP osv.

På en stor kraftig maskine kan di f.eks. sagtens køre 4 til 6 andre maskiner oven på, med de fordele og ulemper det giver
Avatar billede jmch55 Nybegynder
09. november 2008 - 11:51 #4
Ok. Så det du mener er at jeg først skal installere VMWare server. Hvis jeg så kun ønsker at teste på den ene server, er det vel ok?
Avatar billede bufferzone Praktikant
09. november 2008 - 18:22 #5
Alt er ok til test, men skal du kun have en server kørende på maskinen kunne man stille sig selv spørgsmålet om hvorfor dog bruge VMWare, hvorfor ikke bare installerer direkte på maskinen. VMWare bliver først en fordel når du har flere servere/pc'er på samme maskine. men til test er alt jo ok
Avatar billede leif Seniormester
09. november 2008 - 18:29 #6
jmch55 -> Der er flere muligheder når der snakkes virtualisering til test formål.

Den som bufferzone viser billeder fra er Workstation som er en VMware som installeret som et hvert andet program på din computer. Dvs. du har din almindelig computer som du gør det fra.

Så er muligheden at have dedikeret hardware til formålet og installeret VMWare direkte på hardwaren og derfra så lave sine virtuelle maskiner.

Det er jo anpå hvad du hvad udstyr du har tilrådighed samt hvor mange virtuelle maskiner du skal have kørende ?
Avatar billede jmch55 Nybegynder
09. november 2008 - 19:19 #7
Det jeg gerne vil afprøve er at køre Windows Vista, og teste licenshåndtering på dette operativ system. I stedet for at bruge vores rigtige server og måske kvaje mig på den. Det jeg har installeret indtil videre er en VMware workstation. På den har jeg så tænkt mig at installere Vista, og så teste derfra. Er det en mulighed eller er der andre forslag er I meget velkomne. Jeg er som skrevet tidligere en absolut amatør på dette område. Jeg arbejder på en HP 8710w indkøbt for et halvt år siden, med ekstra 2 GB ekstra RAM.
Avatar billede leif Seniormester
09. november 2008 - 19:50 #8
Det lyder som om du er på vej den rigtige vej

Men du er godt klar over at Vista ikke er optimeret som server ? (Hvis det er fordi du vil køre Vista som server platform)
Avatar billede jmch55 Nybegynder
09. november 2008 - 20:18 #9
Vista som server platform må jeg så udelade indtil videre, forstår jeg. Det jeg så kan nøjes med i første omgang, er at installere de programmer der skal håndtere licensstyringen. Jeg vil så kunne teste disse på programmer på Vista OS. Jeg glæder mig til at oprette en virtuel maskine, for første gang.
Avatar billede leif Seniormester
09. november 2008 - 21:02 #10
En VirtualMaskine kan næsten alt det som en almindelig maskine kan (Grafikhåndtering er ikke godt)

Så hvis du ville installere det på en almindelig maskine så ville du sandsynligvis også gøre det på en Virtual
Avatar billede jmch55 Nybegynder
09. november 2008 - 21:21 #11
På arbejdet i morgen håber jeg at få en Vista licens som jeg kan bruge til min Virtual Machine. Jeg er spændt på hvordan det går, så i morgen aften kan det være jeg vender tilbage med flere spørgsmål. Indtil nu er jeg super glad for de svar og ledetråde jeg allerede har fået. Uden disse svar havde jeg stadig vadet rundt i uvidenhedens mudderpøl. Tak endnu engang. Jeg håber, på sigt, at få mere viden om hvordan en pc egentlig arbejder med server og netværk. Opsætning og administration af brugerprofil er jeg totalt blank, og arbejder på at finde grundlæggende info på nettet, gerne med praktiske eksempler.