Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 20:30 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Gennemsigtig skygge på mønstret baggrund

Hej Alle,

Jeg er ved at få oprettet et nyt design til min shop på http://sund-vaegt.dk

Ham der laver det siger, at det ikke er muligt, at lave den udvendige skygge gennemsigtig, så jeg kan få en mønstret baggrund på istedet for en ensfarvet.

Kan det virkeligt passe, at det ikke er muligt at lave en udvendig skygge på en mønstret baggrund??

Jeg håber, at der er nogen, som kan bevise det modsatte :-)

På forhånd mange tak for hjælpen ;-)

Link: http://sund-vaegt.dk
Avatar billede w13 Novice
06. november 2008 - 20:37 #1
Med PNG-billeder i stedet for f.eks. JPG eller BMP eller GIF kan du sagtens lave gennemsigtighed.
Avatar billede w13 Novice
06. november 2008 - 20:38 #2
Hvis du f.eks. benytter Photoshop og gør noget 60% gennemsigtigt og gemmer det som billede, vil det også være 60% gennemsigtigt på hjemmesiden. Og PNG-billeder mister i øvrigt ikke kvalitet ligesom JPG- eller GIF-billeder.
Avatar billede keysersoze Guru
06. november 2008 - 21:39 #3
jeg ville ikke være helt sikker - gennemsigtighed med png-billeder kan let skabe rod crossbrowser og jeg er heller ikke helt enig i hvordan gif'erne vil opføre sig... men når det er sagt, så kan billederne selvfølgelig laves bedre. (og så fucker designet op både i IE og FF hos mig)
Avatar billede w13 Novice
06. november 2008 - 22:04 #4
De crossbrowserproblemer, der opstår er vel kun i ældre browsere, ikke? Jeg har kun oplevet problemet i IE6, hvilket kan fikset ved at inkludere pngfix-javascript-koden.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 22:32 #5
Hej alle,

Vil det sige, at I mener, at det burde være muligt at lave udvendige skygger på en mønstret baggrund?

Kan en af jer ikke forklare (trin for trin), hvordan man gør. Så kan jeg sende det til e-carts såkaldte designer :-)

Det ville virkeligt være super!

Torben
Avatar billede w13 Novice
06. november 2008 - 22:48 #6
Ikke bedre end jeg allerede har gjort. =)
Avatar billede w13 Novice
06. november 2008 - 22:51 #7
Hvis bare de eksisterende billeder med skygger laves i Photoshop på transparent baggrund og gemmes som PNG, så skulle det være fikset.
Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 23:01 #8
Ok, mange tak for hjælpen :-)

Hvis der er andre, der har nogle gode idéer, er alle naturligvis MEGET velkomene :-)

Torben
Avatar billede w13 Novice
06. november 2008 - 23:02 #9
Og tak for points! :)
Avatar billede torbenlund Nybegynder
06. november 2008 - 23:04 #10
Bare i orden :-)
Avatar billede duddimai Nybegynder
11. november 2008 - 09:24 #11
Jeg vil lige indskyde en kommentar.

Det er ikke særlig pænd af dig, at du skriver "den såkaldte designer" Jeg føler mig faktisk truffet når du skriver det, selvom det ikke har noget med mig at gøre, men jeg ville have givet dig samme besked, som din designer har givet dig. Udelukkende pga det browser problem der er med png. Jo det kan godt lade sig gøre, med det forbehold, at nogle med ældre browsere ikke kommer til at kunne se siden ordentligt. Din "såkaldte designer" udviser efter min mening mere profesionalisme ved at sige det IKKE er muligt, fordi vedkomne tager højde for de forskellige browsere, for at din side er ens og tager sig bedst ud i alle browsere.

Hvorfor tvivle sådan på folks kompetencer??
Avatar billede torbenlund Nybegynder
11. november 2008 - 12:51 #12
Hej duddimai,

Jeg er da ked af, hvis du føler dig truffet (måske er der en grund til det
?!!). Jeg kan dog ikke se, hvad det har med dig at gøre, at jeg tvivler på andres kompetencer..?

Men nå, under alle omstændigheder kan jeg vel ligeså godt lukker denne tråd, da baggrunden jo er ændret til at være helt hvid. Så er dette problem jo ligesom ude af verden :-)

Tak til alle for deres hjælp :-)

Torben