Avatar billede mrmanhatten Nybegynder
05. november 2008 - 13:48 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

salg af hus (salær mv)

Har nogen et bud på hvad det koster at sælge et hus?

1)
Hvis man har et hus der kan sælges for 2,5 mill.
Man skylder 1,9 mill i huset (eet lån, kreditforening)

Det giver næppe overskud på 0,6 mill, men hvor meget så (hvor meget går fra til salær osv)

2)
Hvordan med obligationslånet i huset, som er købt til super kurs for 3-4 år siden - det kan omlægges, så man fx. kun skylder 1,8 mill, men sidder lidt dyrere pr måned (pga. kursændringer siden låbet blev taget) - vil man så kunne score 0,1 mill ekstra? Eller overtager køber lånet - eller hvordan foregår det?
Avatar billede borrisholt Novice
05. november 2008 - 15:39 #1
Spørg din kreditforening. De svarer velvilligt på den slags ting...

Hvis du skal sælge dit hus skal du sætte prisen rigtigt førstegang .. Det er lettere sagt end gjort, men snak med en af de mæglere der er storei området. Personligt har jeg gode erfaringer med Nybolig, men du kan finde en milliard skræk historier om dem og alle andre mægler kæder ....

Hvis iike du kan finde noget snavs om mægleren/kæden så er det fordi de ikke sælger ret mange huse, og dermed i det nuværende marked ikke er intressante ...

Salær siger du ... Tja i I Nordjylland koster de ca. 75.000 på sjælland fra 120.000 til 170.000.

Lad dig ikke besnakke til avis annoncering. Interne nuboligtal siger at 72% af alt deres salg er ren internet, altså INGEN aviser .. Tænk på dig selv, hvordan ville du købe et hus i den anden ende af landet ? Nemt du ville gå på nettet, aldrig læse lokal avisen for det "nye" område ... Eller gætter jeg forkert ?

Jens Borrisholt
Avatar billede mrmanhatten Nybegynder
05. november 2008 - 15:47 #2
super - ved godt at man selvfølgelig skal kontaker mægler og kreditforening - det var bere lidt "løs" generel vejledning...

Salær på 75.000 (=3%) var også nogenlunde hvad jeg forventede (og langt over hvad jeg synes er rimeligt)

Så er der bare lånet tilbage - det må jeg så spørge fagfolk om når jeg får tid
Avatar billede killer_bee Nybegynder
05. november 2008 - 15:56 #3
hvis du har noget tid så prøv kig her .. det er mget billigere, men mere arbejde for dig:
http://www.robinhus.dk/saelger/tjenester.asp?k=3
Avatar billede borrisholt Novice
06. november 2008 - 08:18 #4
killer_bee>>Jeg har ikke noget i mod Robinhus, jeg tror bare ikke verden er moden til det endnu.

Så set i det lys vil jeg anbefale mrmanhatten at bruge en "rigtig" mægler.

Skulle nogen værei tvivl så er jeg ikke selv mægler, eller arbejder i Nyredit koncernen (her under Nybolig). Jeg er Dellphi programmør og arbejder for profdoc i Randers. Mine "kloge" ord er udelukkende erfaringer med at sælge et hus på Sjælland, først Robinhus og sidenhen Nybolig som endte med at sælge huset.

Jens Borrisholt
Avatar billede killer_bee Nybegynder
10. november 2008 - 10:24 #5
Borrisholt -> jeg mente heller ikke at der var noget bagtanke med det, men bare som du selv skrev :
"interne nuboligtal siger at 72% af alt deres salg er ren internet"
vil jeg nok sige at det var en oplagt mulighed at kigge på robinhus. Men ja man føler sig nok mere trygt hos en "rigtig" mægler. På den anden side tror jeg at det kommer an på markedet og lidt held end på hvilken mægler man har. Taler fra personlig erfaring da jeg har prøvet at sælge min lejlighed på Amager i 2 år hos 3 forskellige mæglere - uden held, så ende med at fremleje den. :o).
Avatar billede borrisholt Novice
10. november 2008 - 11:29 #6
killer_bee>>Lejlighed .. Amager. Jeg solgte en gang en leglighed i Bremensgade, det var gennem Jens Strandby. Han har kontor på Vesterbro .. Jeg ved ikke om du har prøvet ham, dengang (2005) var han i hverfald ret god til Amager lejligheder.  Har du prøvet ham ?

Omvendt har du også det problem at det er SÅ mange lejligheder til salg.

Jeg tror ikke marked er klar til Robinhus, problemet er når du skal vise "huset" frem selv, står skal en evt. køber stå ansigt til ansigt med sælger og skal sige noget "dårligt" om hans hus for at presse prisen. Så går det høflighed i den, og så bliver det ikke til et salg ....

** Det er en fordom *** Ja korrekt, men det er min egen erfaring og også hvad jeg har hørt fra nogle af de andre kæder ... Og de behøver jo ikke mene det samme som mig :D

Så helt in short :
  Robinhus er billigt, meget billigt, men der er nogle "problemer" belyst oven for.
  Mægler kæder er dyrer, til tider MEGET DYRE, men har den fordel det er en kendt produkt og udannet personale ...

Hvordan du vægter er op til dig.

Jens Borrisholt
Avatar billede mrmanhatten Nybegynder
11. november 2008 - 08:16 #7
Hvorfor ikk home - de sælger after sigende langt størstedelen af alle huse i DK
Hvorfor skulel nybolig være bedre end Home, og hvorfor ikek vælge EDC osv osv - hvad er forskellen. Skal bare sælge hurtigst muligt og få mest muligt ind på bogen (ligesom alle andre)

PS: Huset er tæt v. Århus
Avatar billede borrisholt Novice
11. november 2008 - 08:45 #8
mrmanhatten>> Jeg anbefalede Nybolig fordi jeg helt personlig har gode erfaringer med dem. Jeg husker HOME som værende i særklasse dyr. Du skal finde ud af hvem har huse til salg i dit område, brug Boligsiden.dk og Boliga.dk og vigtigst af alt hvem får solgt noget.

Der findes også et andet site der hedder Keybo.dk det er store mængdet statistik, det kan du helt sikkert finde ud af hvilken mægler der leverer varen.

Men find en 2-3 mæglere i din område som får noget solgt kald dem til møde en af gangen, og så tag den der giver dig den bedste mave fornemmellse.

Det er ikke verdens historiens største kunst at love man vil sælge et hus, kunsten består i at sælge huset :D

For mit vedkommene var det Nybolig, det kan være en anden for dig :D

Jens Borrisholt
Avatar billede killer_bee Nybegynder
13. november 2008 - 18:33 #9
borrisholt -- ja der er lige en lille fif med køber og sælger "face to face"... Min lejlighed kan nok ikke blive solgt lige nu selvom paven selv var mægleren, det er som du siger - for meget udbud, for lidt efterspørgsel + hysteriske kællinger (som kalder sig for analytikere) som kommer med dommedags profetier en gang imellem så markedet skider i bukserne.... men det er ligemeget...

for at komme tilbage til spørgsmålet
mrmanhatten - jeg tror ikke der er en stor forskel fra hvem du tage, det komme an på mægler, altså personen. Ja der er noget forskel hvor stor de er og hvor kende de er  ... men i sidste ende hvis der er købere så skal de nok bide på ligemeget om det er Home eller Nybolig ... som sælger huset. Håber du får det solgt, da det kan ikke anbefales at have dobbelt husleje...
Avatar billede mrmanhatten Nybegynder
13. november 2008 - 23:44 #10
læg svar, alle der har bidraget (og tak for det)
Avatar billede borrisholt Novice
14. november 2008 - 09:45 #11
Svar :D