Avatar billede osukido Nybegynder
05. november 2008 - 02:09 Der er 2 kommentarer

Hardware opgraderings spørgsmål

Hej Alle

Jeg har en ældre HP Pavilion t260.dk PC P4 HT 2,8 GHz med 512 MB RAM og 120 GB IDE harddisk på et ASUS P4SD-LA bundkort(max PC3200 RAM).

Jeg vil gerne opgradere PC'en - så den kan køre lidt hurtigere, og bruges til almindelig PC for noget familie.

Jeg har tænkt mig at opgradere til 4 x 1 GB RAM (4 GB):
Corsair - VS2GBKIT400C3 - PC3200 - 2GB Kit - 3-3-3-8 - 184pin DIMM = ca. 414 kr. x 2 kit á 2 RAM klodser = 828 kr.

Desuden købe 2 nye harddiske i, dog vælge SATA harddiske, med 32 MB buffer, og skrotte IDE 120 GB harddisken.

Disk 1 - til styresystem, programmer mv.:
Seagate Barracuda 7200.11 - 500 GB = 399 kr.

Disk 2 - til data:
Seagate Barracuda 7200.11 - 1 TB = 830 kr.

Spørgsmål:

1)
Kan man køre med 2 Serial ATA-300 harddiske uden problemer, selvom bundkort manualen melder max understøttelse af 2 Serial ATA-150 - 1 på hvert kabel?

2)
Kan man køre Windows Vista på PC'en, selvom HP på deres driver download for BIOS versionen - skriver at BIOS v3.28 er understøttet af Windows XP - der står intet om Vista... og BIOS versionen er fra 2004... så måske er HP's download blot ikke opdateret sidenhen?

3)
Har I erfaring for om en P4 HT 2,8 GHz CPU mon kan overclockes til blot 3,0 eller 3,2 uden problemer?

4)
Kender I nogle gode og billige remote backup muligheder på Internettet, som opbevarer ens backup data 100% pålideligt.
Eller er det kun de dyre udbydere som holder... eller skal man købe en ekstra 1 TB harddisk og udføre backup og opbevaring selv, hvis man vil sikre sig 100% for data tab uanset kilde til tab...?

På forhånd tak.

:) Osukido
Avatar billede haverslev Novice
05. november 2008 - 08:04 #1
Ram opgrade - OK
1. Sata 300 diske har normalt en jumper, så den kan sættes "ned" og køre SATA 150
2. Bios versionen er mere bestem på hardware, altså ny bios version for at f.eks
  undestøtte ny typer cpu osv. - Mange ældre maskiner kører Vista uden problemer,
  blot der er godt med ram i :)
3. Vil ikke anbefale en OC.
4. Kender ikke selv nogle gode back-up muligheder på nettet - foretrækker at have
  back-up tingene fysisk i nærheden, f.eks på externe harddiske.

http://h10032.www1.hp.com/ctg/Manual/bph08426.pdf
Avatar billede geforce3 Praktikant
05. november 2008 - 08:47 #2
4)

Jeg bruger dropbox (www.getdropbox.com), det er jeg rigtig glad for. Bruger det mest til skole arbejde der skal gemmes mellem computere. Mine 40 GB Billeder foretrækker jeg at have hos mig selv ;) 100% kan du aldrig sikre dig, flere diske kunne dø på én gang ved brand eller lyn.