Avatar billede chalde Seniormester
03. november 2008 - 17:13 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

RMA regler, gentagne fejl på samme komponent

Hej Folkens

Jeg er den knap så lykkelige ejer af en Zepto 6224w.
Den er købt Juli 2007. 1 år efter, Juli 2008, sender jeg den til RMA pga. slør i blæser (larmer og er ineffektiv).
2 uger efter får jeg den retur. Efter ca. 2 uger dør den helt, og blæser larmer igen.
Anmelder RMA i starten af September, og har nu endelig (2 måneder efter) fået den retur.
Bundkort er udskiftet, og den kan nu tænde. Men blæseren er ikke udskiftet og larmer fortsat, samt er ineffektiv.

Hvordan ser det ud for mig nu?
Så vidt jeg kan huske er der regler om 2-3 gange fejl på samme komponent og ophævning af køb, men præcist hvordan reglerne er kan jeg ikke huske. Og der er samtidig det med reklamationsret og hvor bevisbyrden ligger.

Nogen der ligger inde med viden om det og meget gerne kan henvise til dokumentation herom?
Avatar billede peet-49 Novice
03. november 2008 - 17:30 #1
Bevisbyrden ligger hos dig efter et halvt år, ellers kan de nægte efter formodningreglen.
Avatar billede chalde Seniormester
03. november 2008 - 17:36 #2
Så umiddelbart skal jeg finde den formodede levetid for blæseren før jeg kan bevise noget over for dem.
Det kan naturligvis ikke lade sig gøre uden at skille den ad eller få dem til at oplyse mig om enten levetiden eller modelnummer.
Hmm.
Men lad os sige at den er under den formodede levetid, og det nu er 3. gang for samme problem. Hvilken vej skal jeg så gå for evt. ophævning af køb (såfremt det kan lade sig gøre)?
Avatar billede chalde Seniormester
03. november 2008 - 17:45 #3
Umiddelbart ser det ud til at jeg er rimelig godt stillet.
De har nu haft 2 forsøg og sidste gang haft 2 måneder til det.
Begge dele giver mig ret til at ophæve købet (og ellers føre sag gennem forbrugerklagenævnet).

Men kom endelig med yderligere info jeg kan bruge hvis det er.
Avatar billede chalde Seniormester
03. november 2008 - 17:49 #4
Og svar fra dig peet-49 naturligvis :)
Avatar billede keyblade Nybegynder
03. november 2008 - 20:14 #6
Jeg var så uheldig at have en 6224W som efter cirka 2 måneder (nov sidste år) gik højre højttaler ned, men jeg var afhængig af PCen og fejlmeldte kun og sendte den ikke ind.
Så gik venstre højttaler også ud efter 4 måneder og det samme med strømforsyningen (hvilket gjorde det nødvendigt at sende den ind, da den kun holdte lidt over 1 time på batteriet).
PCen blev sendt ind, højttaler udskiftet og ingen fejl på strømforsyning konstateret (den virkede da den var tilbage).

Så gik der et halvt år - dvs. 1 år efter købsdatoen, og computeren kan pludseligt ikke starte op og det virker iøvrigt som om der er noget galt med skærmhængslen. Jeg tænker ikke over det, og sender den ind.
Goddag til reparations"tilbud" på 6630kr! (og ny Nexus A15 til 8000 inkl. Vista)
Jeg snakker så med dem igennem en del tid, og det ender med, at de sender en Nexus A15 + min gamle harddisk for 4500kr, da jeg ellers ville have sendt den anden til forbrugerstyrelsen, da jeg bestemt mener at min bundkort bør virke i over 24 måneder som reklamationsretten dækker - når det kan ses på maskinen, at dette i hvert fald ikke har lidt overlast (bundkortet i sig selv kostede >4000kr).

Men ja, hvis du har haft den inde 2 gange nu for samme fejl, og de havde været 2 måneder om det så vil du have gode chancer hos forbrugerstyrelsen, og det kan du eventuelt tage op med Zepto, de er heller ikke selv interesseret i at havne hos dem.

Det lader til at 6X24W desværre er et problembarn (2 venner har problemer med samme model ud af 4 jeg kender til personligt i alt).
Avatar billede keyblade Nybegynder
03. november 2008 - 20:17 #7
En anden ting er at det er vigtigt at du skriver til dem istedet for at ringe - hvis du får brug for at bevise hvad du siger til dem/de siger til dig (udover det fik jeg en HELT anden service hos deres supporter i telefonen (der var nemlig ingen service, han kunne kun give mig ret i mine holdninger og ellers fortælle at han ikke kun fortælle mig noget) end da jeg tog kontakt til ham der behandlede min sag derinde)
Avatar billede chalde Seniormester
03. november 2008 - 20:40 #8
keyblade -> Jeps, 6x24w serien er vist et stort problembarn. En fra min studiegruppe har også først nu 3-4 måneder efter købet af sin fået den funktionel.
Jeg tror at jeg gør som du forslår, at tage kontakt til dem på skrift (og håbe på at de denne gang svarer, hvilket de ikke har gjort hver gang, trods registrerede henvendelser).
Så må vi se hvad de siger, og ellers en smut hos forbrugerklagenævnet. Har heldigvis en anden bærbar, så kan godt lade en forbrugerklagesag køre uden det har konsekvenser for mig at undvære den.

Smid gerne et svar keyblade, haverslev og peet.
Avatar billede haverslev Novice
03. november 2008 - 21:16 #9
nsker ikke points for de par link - ellers Tak :)
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2008 - 08:56 #10
:-)
Avatar billede chalde Seniormester
08. november 2008 - 23:11 #11
Salgsafdelingen gav mig ret i at jeg skulle have pengene retur. Fortalte mig jeg skulle skrive til dem med sagsforløb, rmanumre osv.. Så nu afventer jeg bare at Zepto får undersøgt det nærmere. Det vil nok tage dem en måneds tid eller mere som det plejer desværre.
Poster lige her når jeg får endeligt svar fra dem.

Mangler lige svar fra keyblade.
Avatar billede chalde Seniormester
25. november 2008 - 14:28 #12
Zepto nægter at tage varen retur trods 2 indsendelser med samme problem, så jeg kontakter forbrugerklagenævnet.