Avatar billede meiland Mester
31. oktober 2008 - 12:29 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

If-then problemer - gruppeboks

Hej Alle !

Jeg fik en løsning på mit første spørgsmål i http://www.eksperten.dk/spm/850725

Løsningen er fin, men....
Som det er nu i spg's løsning, bruges gruppeboksen kun til at beregne garantien. Hvis der er kunder i databasen, hvor garanti-% er forskellig, vil gruppeboksen ikke vise den enkelte kundes %.

Kan man få den til det ??
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2008 - 12:40 #1
Du laver bare noget a'la if gruppeboks=15 then DLookup("[procent]","DinProcentTabel", "[kundenr]=" & me.kundenr
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2008 - 12:44 #2
Du skal forresten have en procentsats på istedet. Så du slår op i din tabel under procentsats 1 (som oftest vil være 15%) og så når gruppeboks = 10 så skal du slå op i procentsats2 osv...

Prøv det og hvis det driller for meget, så kan jeg udvide mit eksempel i løbet af weekenden!~)
Avatar billede meiland Mester
31. oktober 2008 - 13:00 #3
Øh.... nu er jeg langt fra den store haj til Access, men kunne forestille at jeg gemte værdien fra GarantiRamme i tabellen, og så bruge tabel-værdien som opslagsværdi.

Men så er jeg også stået af..

Hvis du kunne udvide dit eksempel ville jeg blive meget glad, men brug nu ikke hele weekend på det.
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2008 - 13:36 #4
nej... så meget er der heller ikke i det, jeg kan hurtigt stykke et eller andet sammen!~)
Avatar billede Slettet bruger
31. oktober 2008 - 13:45 #5
nu har jeg lavet det, men jeg kan ikke uploade før senere, men hvis du smider en email adresse eller sender en mail til spg.eksperten@gmail.com så kan jeg du få en version nu og så opdaterer jeg linket senere hvis andre skulle være interesseret!~)
Avatar billede Slettet bruger
01. november 2008 - 00:53 #6
www.spgprogramming.com/access/eksperten/spm850725.mdb

Så er der opdateret, det gav mig også en chance for at sætte postkilde på gruppeboksen, så at valget i gruppeboksen bliver husket for hver post!~)
Avatar billede meiland Mester
03. november 2008 - 12:05 #7
Hej spg.

Rettelsen til formen spg Programmering, var lige det jeg efterlyste. Alle kunder bruger den samme "procentsatstabel", nemlig 15, 10, 5 og 0, så i praksis har jeg ikke behov for tabellen ProcentSatsTabel, men spørgsmålet er om det er nødvendigt.

Kunne jeg gemme procentsatsen i entreprisetabellen og så lave samme rutine f.eks.

Findgaranti=Me.garantiprocent

hvor garantiprocent er hhv. 15, 10, 5 eller 0. Garantiprocent skal nok have standardværdien 15.
Avatar billede Slettet bruger
03. november 2008 - 23:03 #8
I formen "spg programming" bliver procentsatstabellen ikke brugt, det er kun i "Udg 2 med kundespecifik procentsats", hvor man kan køre med variable satser!~)

Hvis du kører med 15, 10, 5 og 0 fast, så kan du bare bruge den metode, som der er gjort i formen "spg programming"...
Avatar billede meiland Mester
04. november 2008 - 00:13 #9
Hej SPG !
Jeg overførte dit eksempel til min db, men den opførte sig ikke helt som din. Den ændrede ikke garantiRamme til den aktuelle %-sats for den aktuelle kunde. Det var det jeg forsøgte at forklare.
Nu har jeg genopbygget min db i dit eksempel db
Avatar billede meiland Mester
04. november 2008 - 00:14 #10
og det fungere. Tak for hjælpen
Avatar billede Slettet bruger
04. november 2008 - 09:55 #11
nåeh... det var det, der var problemet!~)

det er fordi at du skal have et felt i din tabel, som gemmer værdien af garantirammen, dvs. at de er bundet sammen. Hvis du kører med en ubunden gruppeboks, så vil det du vælger i boksen være det samme selvom du går til den næste post!~)