Avatar billede quaade05 Nybegynder
31. oktober 2008 - 09:34 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

kan ikke installere eller afinstallere i xandros

når jeg prøver at installere eller afinstallere et program i linux xandros får jeg følgende fejl:

Error:

Ude af stand til at fuldføre den krævende operation.
konsulter fejlmeddelelsen herunder for flere detaljer.

unmet dependencies. try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution)

det er noget den er begyndt på, og har ikke været inde og rode med noget

har en asus eee 900

håber i kan komme med en løsning
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. oktober 2008 - 10:27 #1
Havde du ikke allerede fået svaret? :)
http://www.eksperten.dk/spm/850798
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. oktober 2008 - 10:27 #2
Jeg ville installere en ren Debian, eller alternativt en Ubuntu.
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. oktober 2008 - 10:38 #3
Det kan også opstår hvis du har flere forskellige sources i din source fil.
(Taget fra et debians synspunkt)
Avatar billede quaade05 Nybegynder
31. oktober 2008 - 12:50 #4
jo men troede det var softwareen der ikke passede med min linux. men nu har jeg fundet ud af at jeg heller ikke kan afinstallere.

altså nu er jeg rimelig ny til linux, så hvad er en debain? og hvad gør den?
Avatar billede lassebm Nybegynder
31. oktober 2008 - 13:15 #5
Debian er en distribution ligesom xandros.
Xandros bygger på Debian.

Blev asus'en leveret med Xandros?

Du kan evt prøve at lave en "apt-get update" først, og så "apt-get -f install" og se om det løser problemet som de foreslår. Der er gået noget galt med dine dependencies et sted.
Avatar billede quaade05 Nybegynder
31. oktober 2008 - 14:35 #6
ja xandros er standard på asus eee

altså bare skrive de der cmd i shell?
Avatar billede quaade05 Nybegynder
31. oktober 2008 - 14:40 #7
når jeg skriver apt-get update skriver den:

E: kunne ikke åbne låsefiler /var/lib/apt/lists/lock - open (13 adgang nægtet)
E: kunne ikke låse listemappen

og når jeg skriver apt-get -f install siger den:

E: kunne ikke åbne låsefiler /var/lib/apt/lists/lock - open (13 adgang nægtet)
E: unable to lock the administration directory (/var/lib/dpkg/), are you root?
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2008 - 09:09 #8
Men kjører du som root ? Tast "su" og der etter så blir du bedt om passord.

Het en EEE 900 / Linux og har testet den med diverse operativsystmer.

Etter mye testing fram og tilbake, så konkluderte jeg med at den medfølgende Xandros, som den er og uten endring fungerer best.

Men det kan jo stadig være interessant å teste ut andre ting.

Man må være root for å kjøre apt-get. Imidlertid, selv om man er det så ligger det nesten ingen osftware på eee repository, så det hjelper lite. Man må legge til fler repositories på apt-get configuration fil, hvor nå det var. (Ett eller annet sted under /etc må det jo være.)

Ellers litt lesestoff på engelsk:
http://wiki.eeeuser.com/

Her var det vist info om konfigurering av repositories:
http://wiki.eeeuser.com/addingxandrosrepos

Grunnen til at jeg ville forsøke noen andre operativsystmer det var at jeg trodde at den ikke støttet mitt 3G mobile modem, men det gjorde den faktisk.

Hvis man skulle komme i skade for å slette alt på harddisken så går det hurtig og lett å reinstallere det hele via minnepenn.

1. Sett inn den medfølgende CD i en Windows PC.
2. Velg at den skal lage en bootbar USB minnepenn.
3. Sett så inn USB minnepenn og den medfølgende DVD og la installasjonen på minnepennen gå sin gang.
4. Buut så eee med minnepennen i og tast esc.
5. Velg reinstallering av programvare og den installerer Xandros på litt under fem minutter åg alle ting er tilbake til det normale.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2008 - 09:11 #9
Vedrørende 701 repositories: Mener å huske at disse er kompatible med 900 modellen også.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2008 - 09:46 #10
Denne har jeg ikke prøvd, men den ser interessant ut:
http://www.ubuntu-eee.com/
Avatar billede lassebm Nybegynder
01. november 2008 - 12:48 #11
Du skal som langbein skriver være root når du foretager dig administrative opgave.

Evt via su - eller måske du kan lave en sudo foran kommandoen. eks:
sudo apt-get update.

Du kan sikkert løse problemet med en apt-get -f install som skrevet tidligere. Men husk at være root.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2008 - 16:42 #12
Fikset litt på min eee/900/Linux i dag.

Har nå fortsatt Xandros, men nå med mange tusen forskjellige program options.

La først til "start knapp" i nedre venstre hjørne og fortsatt i easy-mode. (Likt Windows XP)

Endret så repository filen:  /etc/apt/sources.list

Den ser nå slik ut:

deb http://update.eeepc.asus.com/p900 p900 main
deb http://updates.xepc.org/ p701 main
deb http://dccamirror.xandros.com/dccri/ dccri-3.0 main
deb http://www.geekconnection.org/ xandros4 main
deb http://download.tuxfamily.org/eeepcrepos/ p701 main etch

deb http://ftp.dkuug.dk/debian/ stable main contrib non-free

Det vil si at jeg kan legge inn alle debian pakker.

(Tror nok at dette vil krashe hvis jeg legger inn for mange Debian pakker, men da kan jeg jo bare sette av de 5 minutter på å installere Xandros på nytt fra minnepinne.)

Etter hvert så tror jeg ikke lengre at det er noen stor grunn til å gå over til andre operativsystemer enn Xandros for denne PC'en.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2008 - 16:45 #13
En annen forberding som jeg synes hjalp veldig godt er denne:

Installerte ssh pakken og fikk da både ssh klient og server. Kan således nå jobbe mot eee fra Windowsn maskin og stor skjerm via putty og winsfc
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2008 - 16:48 #14
OG fra spørsmål over...

når jeg skriver apt-get update skriver den:

E: kunne ikke åbne låsefiler /var/lib/apt/lists/lock - open (13 adgang nægtet)
E: kunne ikke låse listemappen

Det fikk jeg også når jeg forsøkte med apt-get update uten å kjøre su først.

men dette bør gå bra: sudo apt-get update

Ville ellers ikke kjørt med -f før install, for det tror jeg betyr "Forced". Det får være galt nok å eventuelt åpne for noen 1000 nye programmer ved å editere repository source filen.
Avatar billede langbein Nybegynder
01. november 2008 - 16:49 #15
Her er det jo også noen man kan diskutere med: http://forum.eeeuser.com/
Avatar billede quaade05 Nybegynder
01. november 2008 - 17:00 #16
jamen tusind tak :) nu funger den igen. ja ubuntu ser rigtig fedt ud, vil jeg overveje at prøve.

men hvis du giver dig i kast med det, må du meget gerne sende en besked med resultatet :)

og mange tak for den øvrige hjælp med min eee. vil lige ligge nogle flere programmer ind