Avatar billede lenn Nybegynder
30. oktober 2008 - 17:57 Der er 9 kommentarer og
2 løsninger

Underligt blæserproblem.

Min PC er begyndt at opføre sig underligt, så jeg håber én af jer kan hjælpe.
For en uges tid siden begyndte den at melde om fejl på hastigheden af CPU-køler... Jeg kiggede efter og den kørte noget også træg. Jeg tjekkede desværre ikke den aktuelle hastighed. Jeg bestilte så en ny køler - en Artic Cooling Freezer 64 Pro ( http://www.shopitonline.dk/PartDetail.aspx?q=p:1018208%3bc:36231%3br:edb )
DEn fik jeg med posten i dag - og monterede den - for så at få same fejl ved opstart: "CPU fan speed to slow" - jeg tjekker straks i BIOS og ser at hastgheden på den nye blæser er 300 - 400 omdr./min - men CPU temperaturen ligger så til gengæld heller ikke på mere end 35 grader. Jeg starter så Win XP op og belaster den lidt - CPU temperaturen stiger, sammen med blæserhastigheden. Hurtigt er den oppe på ca. 50 grader og 1100 omdr./min og ligger stabilt der indtil belastningen stoppes, hvorefter begge dele falder igen. Er temperatur og blæserhastighed normal? Der står på emballagen til køleren at blæseren variere fra 900-2200 RPM - det passer ikke lige med min PC... Som nu kører med en Idle temperatur på 45 grader og blæseren summer med 550 omdr./min

Bundkort ASUS M2N SLIDeluxe
CPU AMD Athlon 64 X2 DUAL Core 4200+
Avatar billede ohhelpme Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:01 #1
har du renset den for støv?
Avatar billede peet-49 Novice
30. oktober 2008 - 18:06 #2
Det kunne næsten type på, at der ikke er spænding nok på bundkortet til cpu-stikket(køleren)
Avatar billede lenn Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:44 #3
peet-49 --> Det var også min egen første tanke... men ´hvor mange volt skal jeg kunne måle? og på hvilket 2 af de 4 ben skal jeg kunne måle det?
Avatar billede lenn Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:45 #4
ohhlpme --> renset hvad for støv?
Avatar billede lenn Nybegynder
30. oktober 2008 - 19:45 #5
OK - jeg ved ikke om jeg har fundet en løsning - men et kompromis. Jeg har sat den nye CPU-blæser til en af chassis fan udgangene... Så kører den med 1800 omdr./min.
Jeg prøvede at sætte en anden cpu fan til cpu-fan udgangen - den kørte faktisk med 1600 omdr./min. Den gamle blæser har et 3 benet stik - den nye har et 4 benet stik. Stikket på bundkortet er 4 benet... Nogen der har en forklaring på det?
Avatar billede peet-49 Novice
31. oktober 2008 - 08:43 #6
Det fjerne ben styrer omdrejninger på blæser via biosopsætning.
Avatar billede peet-49 Novice
31. oktober 2008 - 08:44 #7
Den har sikkert været sat op til 4ben i bios, så derfor ingen rpm på blæser.
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2008 - 09:04 #8
Husk at lukke spørgsmålet.
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2008 - 09:04 #9
Det gør du ved, at markere navnet og trykke accepter.
Avatar billede lenn Nybegynder
07. november 2008 - 09:28 #10
øhhh - ja, jeg har vist prøvet det før ;-)
Avatar billede peet-49 Novice
07. november 2008 - 09:39 #11
Takker