Avatar billede kdf_dk Novice
29. oktober 2008 - 23:11 Der er 1 kommentar og
1 løsning

Cirkel i excel

Jeg har brug for at kunne beregne et antal x-y koordinater på en cirkels periferien. Jeg kender cirklens ligning. Det erlykkedes mig at beregne en række koordinater ved at indsætte forskellig x-værdier, men hvordan "forskyder" jeg koordinater langs cirklens periferien. Det ville væe helt perfekt hvis jeg kunne beegne et koordinatset på cirklen fx for her 10 grader.

Håber der er et klogt hovede der kan hjælpe mig.
Avatar billede jungdal Nybegynder
30. oktober 2008 - 00:48 #1
hej kdf

Er lidt i tvivl om din opgave, men hvis du kender koordinaterne til cirklens centrum, f.eks. [x;y] og dens radius (r) vil et vilkårligt punkt på cirklen have koordinaterne
[x + r*cos(a); y + r*sin(a)], hvor a er vinklen mellem x-aksen og retningen mod det pågældende punkt. Husk at holde styr på om du regner i radianer, grader eller gon og på omløbsretningen på cirklen (har ikke lige tjekket om det er ligegyldigt, men ovenstående skulle holde for omløbsretning mod uret).
Håber du kan bruge dette til noget.
Vær i øvrigt opmærksom på at cirklens ligning ikke er en entydig matematisk funktion, da én værdi af x kan give 2 forskellige værdier af y. Derimod er hver af koordinaterne funktioner af vinklen a.
Man kan også vælge i stedet at regne i polære koordinater (retninger + afstande fra centrum)- det er muligvis mere egnet til excel - men afhænger også af din opgave.

mvh

Jungdal
Avatar billede kdf_dk Novice
15. november 2008 - 11:21 #2
Mange tak Jungdal - det var lige hvad jeg skulle bruge.

Beklager det sene svar, har været på ferie:-)