Avatar billede krawlor Nybegynder
29. oktober 2008 - 17:47 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Xp på dell xps m1530, kører ATA men kan ikke S-ATA/AHCI

Hej!

Jeg købte for nogle måneder siden en dell xps m1530 og er yderst tilfreds med den, lige på nær at den er født med Vista, som jeg er blevet meget træt af, så nu har jeg, efter at have lavet lidt research, installeret xp på maskinen.
Har hentet de drivers ned på forhånd jeg skulle bruge og det hele fungerer også perfekt, på nær en ting....
Da jeg ikke har noget diskette drev i maskinen, var jeg nød til at ændre setting i bios fra AHCI (SATA) til ATA for at xp inst kunne se min harddisk.
Har installeret det hele, op til Service Pack 3.
Kan se under enhedshåndteringen at det burde være en S-ATA driver som er installeret på nuværende tidspunkt, går ud fra den var i SP3 ?
Den hedder:
Intel(R) ICH8M 3 port Serial ATA Storage Controller - 2828

Når jeg laver settings tilbage til AHCI og slår turbocache til igen får jeg BSOD lige efter at windows xp loading screen kommer frem og maskinen genstarter.
Jeg har prøvet at opdtaterer driveren med dell's officielle SATA driver til denne model, som skulle være til xp/vista 32bit men de snakker om en setup.exe fil som skulle være med i deres filer, og det er den så ikke.
Har prøvet at lave en opdater driver og så pege på hvor filerne ligger, men får bare at vide at der ikke findes en nyere driver der.

Så nu er jeg lidt på bar bund, har søgt overalt på nettet (stort set) og kan ikke finde et svar på lige netop mit problem, til gengæld kan jeg se at mange andre har fået det til at virke bare ved at opdaterer driveren og genstarte....

Nogen ideer herinde ?

På forhånd tak!
Avatar billede krawlor Nybegynder
30. oktober 2008 - 18:06 #1
Slet ingen der har nogle ideer udover selvfølgelig at slipstreame og installere forfra ??
Avatar billede samohtrelhe Praktikant
05. november 2008 - 21:24 #2
Hej

Beklager, men hvis du har kigget "lidt" efter, fortæller Bios dig netop når du skifter, at du vil få BSOD på et eksisterende styresystem. Hvis du skifter mellem ATA/SATA Efter at styresystemet er installeret, virker det alså ikke!

Jeg har ikke kendskab til at det kan lade sig gøre, desværre.

Den korrekte måde var at du ved installationen havde trykket F6 under WinXP CD bootet og givet installationen Sata driverne den manglede... Lidt sent nu..

Til gengæld har vi målt på både Dell Latitude D630 og de ny E series i både SATA og ATA og det er altså marginaler det drejer sig om. Lad være med at spilde mere tid på det
Avatar billede krawlor Nybegynder
06. november 2008 - 13:49 #3
Jooo, det havde jeg da lagt mærke til, men jeg havde jo set guides på nettet til at det skulle kunne komme til at fungerer, selv efter man havde installeret os :) Så blev jeg en erfaring rigere ;)