Avatar billede quaade05 Nybegynder
29. oktober 2008 - 08:56 Der er 1 kommentar og
1 løsning

program installations fejl i linux xansros

bruger linux xandros.

når jeg prøver at installere et program kommer denne fejl:

Error:

Ude af stand til at fuldføre den krævende operation.
konsulter fejlmeddelelsen herunder for flere detaljer.

unmet dependencies. try 'apt-get -f install' with no packages (or specify a solution)

den har ikke kommet med denne fejl før, og dfen gør det nu konsekvent når jeg prøver at installere.

håber i kan hjælpe
Avatar billede bufferzone Praktikant
29. oktober 2008 - 10:19 #1
Når du installerer programmer i Linux bruger/afhænger disse programmer ofte funktionaliteter fra det der kaldes libaries disse afhængigheder kaldes dependencies.

Debians ide er at alle de applikationer der følger med distributionen, og som kan installeres med apt-get systemet, har løst dependenci problemerne på forhånd. Man har smpelthend kontrolleret at der ikke er nogen dependencies der konflikter og at der ikke mangler ting som applikationer er afhængige af.

Når du får den fejl er det enten fordi du installerer et program uden for den oprindelige pakke, hvorfor det du installerer mangler et eller andet eller også er det fordi den udgave af debian (der i dit tilfælde hedder xansros) ikke er helt tro mod debians oprindelige kncept og at de har ændret eller tilføjet til distributionen og kke håndteret dependencies ordentligt.

Du kan gøre følgende:
- Skifte til en fuld debian hvir de aplikationer du ønsker er med
- finde ud af hvlke elementer det er den mangler og frsøge at installerer dem først. Jeg skal dog advare dig. det at installerer nye libaries og pakker for at løse dependencie problemer med en applikation, kan i sjældne tilfælde ødelægge andre applikationer
Avatar billede quaade05 Nybegynder
29. oktober 2008 - 12:39 #2
okay. jamen det forklare det jo
mange tak