Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
26. oktober 2008 - 22:43 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Hvad er den bedste måde at klippe et objekt ud fra et billed?

Hej!

Jeg er ny i Photoshop (og her på forummet) og har fået til opgave at lave en plakat til et teaterstykke der skal opføres i den børnehave jeg arbejder i. Jeg har fået nogle billeder af nogle af børnene som jeg skal klippe ud fra de omgivelser billedet er taget i og sætte ind i min projektfil.  Jeg har forsøgt mig med at markere med diverse tools og slette inde i markeringen og jeg har også prøvet at bruge pen tool'et, højreklikke på dens path og trykke "make selection" og derefter slette inde i selektionen. Den sidstnævnte metode lader umiddelbart til at give det bedste resultat da man her har mulighed for at anti-alias'e.

Det jeg gerne vil vide er hvilken måde der er den bedste og hvordan man helt nøjagtig gør det. Børnene er ret svære at klippe ud da der er kanter som ikke skal være helt lige (fx langt hår på en pige). Er nogle af de metoder jeg bruger gode? Eller er der en helt 3. metode som giver det bedste resultat?

Er der nogen der kan hjælpe med dette?

På forhånd tak.

- Rune
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2008 - 22:50 #1
Der er en funktion der kan fritskrabe, den hedder udtræk og findes normalt under filtre. Prøv om den ikke kan give dig et acceptabelt resultat.

Du starter med at "male" omridset af det derskal fritlægges med så bred en pensel at du får begge sider af overgangen med, herefter fylder du omridset ud med malerspanden og trykker på eksempel (hvis jeg ikke husker helt forkert) Photoshop udregner nu hvor kanten er. Hvis billedet har nogenlunde kontrast og en rimelig skarp overgang så plejer det at gå fornuftigt
Avatar billede fbhzone Nybegynder
26. oktober 2008 - 23:10 #2
Der er flere måder, jeg plejer at tegne omridet med pentool, markere mit omrids og passe det til i Quick mask mode.
Avatar billede bufferzone Praktikant
26. oktober 2008 - 23:13 #3
Du kan også lægge en lagmaske og så male forgrunden væk. Denne metode er stærk fordi du kan male forgrunden tilbage hvis du fjerner for meget og du kan lave overgangen blød ved at bruge airbrush op opasitet, men prøv først automatiken og gør det så manuelt hvis den ikke er god nok
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
26. oktober 2008 - 23:18 #4
Tak for svarene! Jeg vender tilbage i morgen så snart jeg har haft tid til at prøve jeres forslag.
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
27. oktober 2008 - 15:14 #5
Hej igen...

Jeg har prøvet jeres forslag nu. Extract tool'et (jeg går ud fra, at det var det du mente, bufferzone?) virker ret godt, undtagen et sted: En af de børn jeg skal klippe ud har en krone på hovedet med en masse perler på. Dette kan extract tool'et tilsyneladende ikke klare eller også bruger jeg det forkert.

Metoden med pen tool'et virker også god, selvom jeg synes at det er svært at passe markeringen til i Quick Mask Mode. Der hvor jeg kommer til kort når jeg bruger denne metode er når jeg skal klippe håret ud (og også lidt kronen). Er der nogle tips til hvordan man gør det eller skal man bruge en anden metode til hår?

Er det muligt, at man simpelthen skal bruge flere metoder alt efter hvad man klipper ud så man bruger en metode til en del af billedet og en anden metoide til en anden del? Jeg tænker, at man muligvis kunne bruge extract tool'et til alt undtagen kronen og så pen tool'et til den. Hvis det er muligt...?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. oktober 2008 - 16:00 #6
Det er det faktisk

Lav to lag med billedet på.
På det første lag udtrækker du med automatiken
på det andet lag udtrækker du med pentool eller bedre ved at lægge en lagmaske og male gennemsigtig. og selvfølgelig kun den del af billedet som det automatiske tool gør dårligt.

Herefter er det et spørgsmål om at male det automatisk udtrukne billed gennemsigtigt der hvor det er dårligt så det område tages fra det manueltudtrukne billed der ligger lige neden under
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
27. oktober 2008 - 16:06 #7
Okay. Jeg skal lige være helt med: Jeg forstår ikke helt hvorfor man skal lave to lag. Jeg kan ikke bare lave et lag og så først bruge automatikken og derefter pen tool/lagmaske?

Jeg prøvede også dit forslag med at lægge en lagmaske og male gennemsigtigt, det glemte jeg bare at nævne. Jeg synes det er meget svært at bruge den metode ved håret, men det handler måske bare om tålmodighed og en meget lille brush?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. oktober 2008 - 17:07 #8
Det kan du ikke da automatikken jo fjerner for meget nogle steder på billedet. Hvis automatikken tog for meget med, ville du sagtens efterfølgende kunne slette med pen tool og andre værktøjer.

Tricket med de to lag kan du bruge i mange sammenhænge. Hvis du f,eks. tager et billed af et relativ mørkt landskab og en relativ lys himmel, vil enten himmelem blive for lys eller landskabet blive for mørkt. Ved at tage to villeder, et hvr landskabet er godt og et hor himmelen er god an du sammenlægge de to billeder så begge dele bliver godt. Det er lidt samme teknik jeg anbefaler. Du bruger automatikken der hvor den er god og pen toolen/lagmasken der hvor den er bedst og blander bllederne sammen ved at gøre det øverste gennemsigtigt på de områder hvor det nederste er bedst
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. oktober 2008 - 17:19 #9
Det at male gennemsigtig handler om følgende

-stor forstørelse så du næsten kan se enkelt pixels
- tilpas lille airbrush, dog ikke for lille
- bløde kanter og opasitet på airbrushen
- tåldmodighed
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
27. oktober 2008 - 17:35 #10
Arh okay. Mange tak for det råd - det var brugbart!

Jeg har nu siddet og leget lidt med masks og brushes for gennemsigtighed. Det virker rigtig godt, men har lige to spørgsmål i den forbindelse. Du skriver at brushen ikke må være for lille. Jeg brugte en soft brush på 2 px på et tidspunkt og synes egentlig at resultatet blev okay. Hvordan kan det være, at den helst ikke må være for lille?

Hvordan laver man bløde kanter på en brush andet end at man kan skrue ned for hardness?
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. oktober 2008 - 18:53 #11
Den må ikke være for lille, for så kan du ikke lave bløde kanter. Den skal simpelthen have nogle pixels at tone ud over.

du laver bløde kanter ved at vælge en pensel med blød overgang
Avatar billede runeneesgaard Nybegynder
27. oktober 2008 - 19:59 #12
Okay. Jamen tak for alt! :) Jeg vil lege lidt rundt med det og se om jeg kan få det til at virker. Ellers kan jeg jo altid vende tilbage.

Forrsten jeg endte med at bruge extract tool'et til håret og kroppen på børnene jeg skulle klippe ud og maske ved kronen. Det gav ikke det optimale resultat ved håret, men fint nok til det det skulle bruges til. Måske blev det ikke så godt fordi billederne ikke var taget i særlig høj opløsning.