Avatar billede mercu Nybegynder
25. oktober 2008 - 14:22 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til Access

Jeg sidder med nogen øvelser i Access. Jeg er dog nået til en, hvor jeg er i tvivl og ikke rigtig kan få til at passe.

Jeg har 3 tabeller:

KUNDER som indeholder: KundeID, Efternavn, Init, Adresse, Postnr, By, Land, Amt og Kreditmax

RADIOMUS som indeholder; KundeID, Varenummer og Antal

VARER som indeholder; Varenummer, Beskrivesle og pris

Jeg skal udfra de tre tabeller lave en tabeloprettelsesforespørgsel, som udfra de tre tabeller udregner den totale sum, hver kunde har købt for. Du skal have efternavnet på kunden emd i svartabellen.

Nu er jeg så i tvivl om, hvordan jeg udregnet summen? Jeg kan lave join forbindelser, mellem:

KundeID i KUNDER og i RADIOMUS og imellem
Varenummer i RADIOMUS og i VARE

Jeg kan også sagtens vælge efternavnet og få det med, men udregning af summen de har købt for kan jeg ikke rigtig se hvordan jeg skal få den til.

Håber i kan hjælpe, PS i må gerne skrive det som SQL.
Avatar billede Slettet bruger
25. oktober 2008 - 19:25 #1
Der er en knap med et summeringstegn på (det er vist sigma!~)

Når du trykker på den, så får du en ekstra linie i dit forespørgselsgitter og her får du forskellige muligheder, bl.a. summering!~)
Avatar billede mercu Nybegynder
25. oktober 2008 - 20:58 #2
Jamen er den nok til at summere de ordre?
Avatar billede mercu Nybegynder
25. oktober 2008 - 22:39 #3
Det virkede.

Takker forhjælpen.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2009 - 22:48 #4
Tak for point!~)