Avatar billede scifo Nybegynder
24. oktober 2008 - 15:55 Der er 28 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu, Fedora eller andet?

Hej Eksperter.

Jeg har brug for noget hjælp her, jeg har været windows bruger hele mit liv, men har dog haft Ubuntu inde et par gange som dual-boot, men aldrig brugt det så meget.

Jeg vil gerne over i Linux, men er lidt i tvivl om hvad jeg skal vælge, da jeg jo gerne vil være sikker på at alle mine ting kan kører i systemet (At der er drivere til mm.).

Jeg bruger min pc til flg:
- Steam (Counter strike source mm.)
- Programmering med PHP og MySQL.
  (Jeg vil kunne arbejde med siderne lokalt)
- Billedbehandling til siderne jeg laver.
- Internet (Netradio, netbank og facebook).

Jeg har flg. specs på min pc:
Bundkort: Gigabyte GA-X48-DQ6
Processor: Core 2 DUO E8400 3,00 GhZ
Ram: 4gb HyperX
Grafikkort: Geforce 9600 GT
Netkort: D-Link Rangebooster N 650 DWA-547
Lydkort er Onboard
Mus: Logitech G5
Printer: Canon IP4500

På forhånd tak for hjælpen :)

Med venlig hilsen
Scifo
Avatar billede simonbl Nybegynder
24. oktober 2008 - 16:04 #1
Hej,

Du nævner selv Ubuntu - ikke noget dårligt valg. Du kan tjekke hardware kompatibilitet på:

http://www.ubuntuhcl.org/
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2008 - 16:22 #2
Baade Fedora Core og Ubuntu skulle fint matche dine behov.

Jeg har altid vaeret til Redhat og afledte, men det er bar emig som er doven og ikke
gider laere noget nyt.
Avatar billede scifo Nybegynder
24. oktober 2008 - 16:25 #3
Kan man lave en virtuel server på Ubuntu? ligesom EasyPHP i Windows? Vil gerne kunne arbejde på mine sider lokalt uden at jeg skal være nervøs for at åbne porte for folk udefra.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 16:25 #4
Hvis det "bare" skal være nemt, så er Ubuntu nok det bedste bud.

-Jeg kender ikke noget til Counter Strike på Ubuntu, men som udgangspunkt er langt de fleste spil lavet til Windows, så hvis gaming er vigtigt for dig, så behold din Windowsinstallation til spil.

- Programmering er ikke noget problem. Det hele er med i installationen.

- Photoshop m.fl. kører så vidt jeg ved ikke under Linux. Men der er flere tricks man kan bruge til at få det til at fungere, fx Crossover Office eller Wine. Ellers er der jo the Gimp som følger med de fleste Linux-distroer. Det er faktisk ok til det meste.

- Der er stadig en del netbanker der ikke har det så godt med Linux.

Du kan selv tjekke din hardware, men hvis du bruger alle de avancerede funktioner på din mus, så skal du ikke forvente at de også virker på Linux.
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2008 - 16:38 #5
Du kan sagtens koere virtuel server paa Linux.
Avatar billede scifo Nybegynder
24. oktober 2008 - 16:41 #6
Hvilket program bruger man? og hvor brugervenligt er det for en windows mand?
Avatar billede scifo Nybegynder
24. oktober 2008 - 16:44 #7
simonbl -> Kan se at mit grafikkort ikke står på listen på ubuntuhcl, betyder det at det ikke vil fungere i Ubuntu?
Avatar billede arne_v Ekspert
24. oktober 2008 - 16:58 #8
Du kan bruge Xen. Du kan bruge VMWare. Det boer ikke vaere svaere paa Linux end paa
Windows.
Avatar billede scifo Nybegynder
24. oktober 2008 - 18:19 #9
Super, bare lige sidst spm. så, hvad med mit grafikkort, jeg ved at steam burde kunne køre gennem wine, men hvis mit grafikkort ikke understøttes er jeg lige vidt. Nogen der ved om der er drivere til det?
Avatar billede simonbl Nybegynder
24. oktober 2008 - 21:46 #10
At dit kort ikke står på listen betyder vel bare, at ingen har prøvet det - eller at ingen har angivet det på siden.
Jeg ville nok gå efter et kort, som ikke er helt nyt. Ofte kan der være driver-problemer med nyt hardware.

Prøv at Google:

Geforce 9600 GT ubuntu

og læs nogle af de hits, der kommer frem. Det ser ud til, at dit kort kan køre under Ubuntu.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. oktober 2008 - 11:42 #11
Håber ikke vi bliver for mange kokke.
Jeg kan fuldt ud tilslutte mig ubuntu , som jeg flere gange har fået anbefalet til pc.
Fedora egner sig bedst til server efter min mening.

Jeg var selv rimeligt imponeret over fedora , som jeg har kørende som server - alt hardware kom til at virke og vil mene at Ubuntu er uptodate så lad os høre hvad du når frem til...
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
26. oktober 2008 - 11:44 #12
Ubuntu 8.10 kommer om 4 dage - der er en release candidate. Ku' det ikke være sjovt at prøve det nyeste nye?  http://www.ubuntu.com/
Avatar billede scifo Nybegynder
26. oktober 2008 - 16:24 #13
Jeg fandt og har installeret Ubuntu ultimate edition 1,9.
og kan konkludere flg:

- Jeg har ikke kunne få en driver der har kunne køre 3d ordentligt, jeg kan installere STEAM og CS, men forsøger jeg at spille, går det galt, dårlig understøttelse.

- netbank (nordea) virker fint.

- Mht. min programmering har jeg fundet XAMPP som gør præcis hvad jeg ville have den til, men jeg har været nød til at hente notepad++ og køre via Wine da jeg ikke er tilfreds med de muligheder jeg har kunne findet i ubuntu (Bluefish, gPHPEdit, Quanta, Scite og Screem.)

Så overordnet kører det hele, men skal jeg spille, skal jeg desværre i windows, da mit kort ikke er understøttet endnu :(

Ellers tak for hjælpen, simon, arne og i andre, smid nogle svar så deler jeg lige points ud :)

Men hvis der er nogle der kender til understøttelse af 9600 GT kortet som jeg måske har overset, så skriv endelig.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2008 - 16:27 #14
Fedora Core er egentligt en desktop distro, men den har naturligvis en bror RHEL som
er fuldblods server.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2008 - 16:28 #15
Hvis du skal have en general purpose editor og du ikke er *nix hardcore of bruger vi(m) eller
emacs, så kig på NEdit - eller min favorit jEdit (med den kan du bruge samme editor på
Windows og *nix).
Avatar billede arne_v Ekspert
26. oktober 2008 - 16:28 #16
Og et svar fra mig.
Avatar billede serverservice Praktikant
26. oktober 2008 - 16:28 #17
Hvad er navnet på kortet og nr 9600GT - jeg vil da gerne hjælpe hvis jeg kan eller andre vil måske også ?
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2008 - 17:50 #18
Jeg er ikke jprogrammør, men når jeg har haft brug for at lave noget PHP eller lignende, har jeg egentlig været godt tilfreds med Kate. Det er så vidt jeg ved et KDE program, men man kan let installere den på Ubuntu/Gnome. Her er nogle screenshots:
http://linux.softpedia.com/progScreenshots/Kate-Screenshot-2317.html
Avatar billede serverservice Praktikant
26. oktober 2008 - 18:16 #19
->Scifo her er lidt troubleshooting til din driver installation - men jeg er ikke specialist på området - så det er muligt at en anden skal hjælpe også  ...
Jeg er jo kun windows mand med lidt Linux server newbie erfaring fra år tilbage -- stakkels lille mig ;) haha

Du kan se installation og hente driver herfra
http://www.nvidia.com/object/linux_display_x86_71.86.06.html

Virker det ikke er der en anden løsning herfra ...>

http://ph.ubuntuforums.com/showthread.php?t=705795&page=3

driveren kan hentes herfra http://www.phoronix.com/scan.php?page=news_item&px=NjM3OQ

pøj med det
...
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
27. oktober 2008 - 16:06 #20
hent og installer envyNG; http://albertomilone.com/nvidia_scripts1.html
mener faktisk den er i ubuntus repo. prøv lige at tjekke det via synaptics pakkehåndtering.

envy hjælper dig med at installere den nyeste nvidia driver på linux og ja dit 9600GT er fuldt understøttet. pt er  nvidia grafik kort et af de bedste valg til linux.
skal lige siges at det er utroligt nemt at installere driveren med envy :)

pt op til photoshop CS2 fungere perfekt på linux med seneste wine release (http://appdb.winehq.org/objectManager.php?sClass=version&iId=2631)

der er stadig lidt knas med CS3 og wine, men der bliver arbejdet på det.
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
27. oktober 2008 - 16:11 #21
for at installere EnvyNG skal du slå universe og multiverse repositories til. en udførelig guide til dette findes her: https://help.ubuntu.com/community/Repositories/Ubuntu
Avatar billede scifo Nybegynder
27. oktober 2008 - 16:26 #22
palau: Det der for mig er så godt ved notepad++ er at den laver en rød streg mellem { og }, som gør det meget nemmere at finde rundt og rette småfejl.

Serverservice: Jeg vil lige prøve dette når jeg kommer hjem, fandt også (steam4linux) og vil lige se om det vil hjælpe lidt.

Vender tilbage når jeg har undersøgt dette :)
Avatar billede arne_v Ekspert
27. oktober 2008 - 16:32 #23
Hvis du i jEdit placerer cursoren paa en curly bracket saa viser den hvor makkeren er.
Avatar billede scifo Nybegynder
27. oktober 2008 - 16:55 #24
psycosoft-funware: Den er installeret som standard i Ultimate edition.

arne_v: Det kunne godt se ud som om jeg bare skal pille lidt ved det:
http://coweb.cc.gatech.edu/mediaComp-plan/uploads/48/jedit-snap-10.png
Avatar billede scifo Nybegynder
29. oktober 2008 - 08:37 #25
Jeg har nu fundet ud af at systemet har genkendt mit grafikkort. Når jeg kigger i NVIDIA X server settings kan jeg se at den har genkendt mit kort med den driver jeg har installeret fra Envy.

MEN når jeg forsøger at spille CS er det meget lagget (få FPS) og den kommer med en fejl når jeg forsøger at starte en bane:
failed to load vertex buffer in CMeshDX8::LockVertexBuffer

Nogen ide om hvad der kan være galt?

arne_v -> Jeg har nogle problemer med jEdit, at vinduerne nogle gange ikke kommer frem ex. når jeg skal vælge farve under Global settings -> Syntax Highlighting, nogen anelse om hvad der er galt her?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. oktober 2008 - 15:30 #26
Hvilken Java version bruger du ?
Avatar billede scifo Nybegynder
29. oktober 2008 - 18:11 #27
arne_v -> Java 6
Avatar billede scifo Nybegynder
02. november 2008 - 18:11 #28
Da jeg ikke har hørt mere har jeg lukket den.
Avatar billede arne_v Ekspert
03. november 2008 - 04:45 #29
De virker fint hos mig med Java 1.6, jEdit 4.2, Centos 4 og præhistorisk grafik kort.