Avatar billede morkaj Nybegynder
24. oktober 2008 - 08:26 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Komprimeret netværksfrev

Lille Spg.
Firmaets iT-ansvarlige har komprimeret et serverdrev der løbende anvendes, efter dette er sket opstår løbende fildelingsfejl hvis man har arbejdet på en office fil i et stykke tid - dette bevirker at der ikke kan gemmes, heller ikke på andre drev.

Kan dette skyldes komprimeringen? Hvorledes "beviser" jeg det?
Avatar billede darrich Novice
24. oktober 2008 - 09:05 #1
Det er meget almindelig at man anvender komprimering på filer, der ikke har været rørt i et stykke tid for at udnytte diskpladsen, og det er normalt ikke en funktion, der afleder problemer.

Fildelings fejl angiver at en anden har fat i filen.
Nogle gang kan der opstå, det problem at filsystemet har registreret at en bruger anvender en fil, hvis et program er gået ned midt i anvendelse, og plejer at blive løst ved boot af den pc.
Hvis det er dig selv som har haft fat i filen, og problemet opstår, så prøv at boot din pc, og se om det ikke er løst.

Har oplevet et problem, hvor det ikke blev løst, før serveren blev bootet, hvilket afleder at cache omkring filsystemet bliver reset.

Test kan bedst laves ved at anvende 2 pc'ere til at tilgå samme dokument f.eks .doc
Den ene vil kunne redigere, den anden kun læse.
Den ene skal så slippe dokumentet igen, og se om der kan gemmes.
Hvis ikke prøv at lukke dokumentet på samme pc og åbne igen, og se om man så kan.

Hvis det viser sig man ikke kan så hiv den it-ansvarlige ned og vis testen på et nyt dokument.
Avatar billede morkaj Nybegynder
24. oktober 2008 - 09:36 #2
Tak for svar.
Jeg er bevidst med din udlægning, men sagen er at der ikke er flere brugere der anvender filen, det er alene mig. problemet er løst når jeg lukker filen (arbejdet er tabt).

Så vidt jeg kan udlede er hele datadrevet på serveren sat til komprimering, mao. ikke filer der ikke er rørt, men alle.

Hvis jeg så opretter en ny fil, gemmer den på serveren og arbejder på den hele dagen - når det så er blevet aften og filen skal gemmes opstår fildelingsfejlen, i stifinderen kan jeg se at den fil jeg oprindeligt gemte nu er "blå" (komprimeret) Det er filen jeg har i hukommelsen ikke - kan det afstedkomme problemet?

Nu er det således at den "iT-ansvalige" har det bedst på sin bagdel og standard svaret er "fejl 40" - mao - uanvendelig i sammenhængen.

Problemet er opstået efter at komprimeringen er etableret - har ikke været der før, hvoraf jeg udleder at der er en sammenhæng, men det skulle jo gerne kunne dokumenteres.

MVh
M
Avatar billede darrich Novice
28. oktober 2008 - 13:29 #3
Du kan læse mere om file and folder compression her. (resourcekit til Windows 2000 server)
http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/windows2000serv/reskit/core/fncc_fil_dvdz.mspx?mfr=true

Komprimering er en funktion som kan slå til og fra på folder/filniveau, og om det er en komprimeret fil eller ikke komprimeret fil burde være lige meget, da komprimering/dekomprimering sker "usynligt" for brugeren.

Hvad fejlmeddelelse får du ? (angiv venligst teksten helt præcist)
Avatar billede morkaj Nybegynder
28. oktober 2008 - 20:51 #4
"Der er opstået en fildelingsfejl - prøv at gemme på et andet drev"
Man taster ok
Der meddeles - "filen er ikke gemt".
Skal siges at andre filer godt kan gemmes, bare ikke den der har været åben i lang tid.
Den kan ej hellere gemmes på andre drev.

MVh
M
Avatar billede darrich Novice
28. oktober 2008 - 22:27 #5
Heller ikke lokalt på din pc?
og det er når du bruger gem som?
Avatar billede morkaj Nybegynder
29. oktober 2008 - 07:22 #6
Niks, der er bare lukket. Det er det jeg ikke kan haffe.
Det er startet på samme tidspunkt som komprimeringen, om det er en tilfldighed ved jeg ikke, men det er den eneste ændring.

MVH
M
Avatar billede darrich Novice
03. november 2008 - 19:31 #7
hmmm..
Prøv lige og tjek om der er slået komprimering til lokalt på din pc.
Åben denne computer og highlight c-drev
Er det NTFS  (deltajer venstre nederst i billedet)?
Vælg derefter egenskaber på c-drev ved at højreklikke.
faneblad generelt. Er der afkrydset i komprimering?
Avatar billede darrich Novice
14. november 2008 - 14:02 #8
Har du tjekket det?
Avatar billede morkaj Nybegynder
06. marts 2009 - 12:51 #9
Ingen komprimering lokalt.

Problemet er der stadig, kan ikke se nogen idee idet. Det er dog ganske svingende med frekvensen af det.

MVH
M
Avatar billede morkaj Nybegynder
14. september 2011 - 10:21 #10
Dødt.
Avatar billede morkaj Nybegynder
14. september 2011 - 10:22 #11
Dødt