Avatar billede shako Novice
23. oktober 2008 - 08:29 Der er 53 kommentarer og
1 løsning

Bærbar virker ikke - Driverproblemmer?

Jeg ville hjertens gerne give 2000 point for et svar, men desværre siger Ekspertens regler §2 stk 15, at man ikke må give mere end 200 så det må i desværre nøjes med.

Okay vi taler altså om en bærbar model : HP Pavillion DV6700. Ifølge HP's hjemmeside virker den med Windows XP.

Computeren startede med Windows Vista, men jeg installerede Windows XP Pro på den da jeg kunne se Vista var noget lort.

Men ingen af deres drivere på den pågældende model's driver-download-side virker. Da jeg søgte lidt rundt på nettet fandt jeg ud af det muligvis kunne være nogle SATA drivere der manglede, men jeg er langt fra sikker.

Mvh.
Shako
Avatar billede tonygk Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:21 #1
Hvilke drivere mangler du?
Avatar billede tonygk Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:28 #2
Under din bærbare er der et andet nummer fx. dv6722euo.
Hvad er nummeret?
Avatar billede tonygk Nybegynder
23. oktober 2008 - 09:36 #3
Hvis moddelen er 6799eo kan finde mange af driverne her.
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=228&lc=da&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=3671086

Mangler du andre drivere, siger du bare til.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 10:08 #5
Avatar billede shako Novice
23. oktober 2008 - 15:39 #7
Mangler alting, lyddriver, netværksdriver, grafikdriver, alting!
Avatar billede shako Novice
23. oktober 2008 - 15:39 #8
Under min bærbar står der dv6700 og ikke andet
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 15:46 #9
hent cpu-z 1.48
start det op og vent

måske kan det fortælle dig mere under mainboard

http://www.cpuid.com/cpuz.php
Avatar billede tonygk Nybegynder
23. oktober 2008 - 15:47 #10
Hmmm. Klik på start -> Programmer -> Tilbehør -> System Tools -> Systemoplysninger.
Her kan du læse stsem modellen.
Ellers kan du måske selv finde din model her:
http://h20180.www2.hp.com/apps/Nav?h_pagetype=s-002&h_lang=da&h_cc=dk&h_product=1842152&h_client=S-A-R302-1&h_page=hpcom&lang=da&cc=dk
Avatar billede shako Novice
23. oktober 2008 - 22:48 #11
Okay folkens der er lige sket en lille misforståelse her, så jeg vil gerne komme med en grundig opdatering.

Fandt ud af min computer i virkeligheden hedder DV6804eo. Jeg gen-installerede XP pro med en ren installation, hentede de rigtige drivere, og hvad der bekymrer mig mest er netværksdriveren (den så kaldte WLAN HP Wireless Assistant). Der står "Denne enhed er blevet de-aktiveret i Windows Enhedshåndtering", men der er ikke engang et netværkskort i enhedshåndtering! Der står også at det muligvis kan være en BIOS option der har disabled wireless, men den option findes ikke i min BIOS.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 23:38 #12
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 07:18 #13
Ja det er alle de drivere jeg har downloadet som ikke virker.
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2008 - 08:17 #14
I følge HP kan er være 3 forskellige wireless kort på din maskine. Du er nød til at prøve dig frem til det rigtige.
1- Intel 4965
http://downloadcenter.intel.com/filter_results.aspx?strTypes=all&ProductID=2753&OSFullName=Windows*+XP+Professional&lang=eng&strOSs=44&submit=Go%21
2- Broadcom BCM4322
http://www.bioticaindia.com/bcm4322.html

3- Det 3. er det værste som er et Atheros AR5009 wireless card.
Prøv det første 2, og hvis det ikke virker, finder jeg på noget.
Avatar billede tonygk Nybegynder
24. oktober 2008 - 09:43 #15
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 19:56 #16
Har prøvet det 3. link, men kan du ikke give et direkte link istedet for det første? Prøver lige link nummer 2.
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 20:53 #18
Har sku lidt problemmer med at få det til at virke, men jeg kan huske før da jeg havde vista kørte jeg et systeminfo check og jeg fik avide

2 netværkskort er installeret.
[01]: NVIDIA nForce Networking Controller
Forbindelsens navn: Local Area Connecti
Status:          Mediet er afbrudt
[02]: Atheros AR5007 802.11b/g WiFi Adapter
Forbindelsens navn: Trådløs netværksforbindelse
Status:          Mediet er afbrudt

kan det hjælpe?
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2008 - 22:05 #19
Selvom denne side ser lidt mærkelig ud, så gå i bunden og klik på download
Der går så lige lidt tid og hvis du kører med SP2/SP3 så kommer den "gule" linie og du kan klikke hent fil
http://www.atheros.cz/download.php?atheros=AR5007G&system=1
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 22:23 #20
Hvorfor den nederste? Er det ikke den "ældste" ?
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 22:24 #21
Og så arbejder jeg fra en anden computer her da min bærbare som sagt ikke kan komme på nettet :)
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2008 - 22:47 #22
skrevet forkert :-)
Så gå i bunden af den "første tekst" og klik download
Har du ikke usb nøgle til at overføre med ?
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 22:51 #23
Jeg downloadede den øverste og nu kan den fange signalet fra internettet! Den kan identificerer både mit personlige trådløse netværk og min nabos netværk, men den har problemmer med at oprette forbindelse til mit netværk, selvom jeg skriver den rigtige WEP-nøgle, og den kan heller ikke oprette forbindelse igennem et aldmindelig internet-stik.
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 22:52 #24
Og jeg syntes at det er vildt fedt du gider bruge din tid på at hjælpe :) Tak!
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2008 - 22:55 #25
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 23:02 #26
Jeg prøver lige at lave en hurtig screen recording til dig, for installationen af den driver går i stå ca halvejs :(
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 23:20 #27
http://www.youtube.com/watch?v=_bYTK77U6sc

Det er måske lidt utydeligt, men man burde godt lige kunne se hvad det er der sker.
Avatar billede haverslev Novice
24. oktober 2008 - 23:36 #28
Ang. det trådløse, Gå ind i dine netværksforbindelser, h-klik på din trådløse forbindelse og vælg "vis trådløse netværk, der er tilgængelige"
Ny boks - her klikker du i venstre side, på "Skift rækkefølgen af foretrukne netværk"
I boksen under fortrukne netværk, skulle du gerne kunne finde dit eget - markere det og klik på knappen Egenskaber
I faneblad "tilknytning" skal du så nok ændre i "netværksgodkendelse" til WPA - står nok på WPA-PSK. Så skriver du netværks nøgle ind + bekræft (den kode du oprettede) OK
Nu skal du så efterfølgende finde dit trådløse netværk og logge dig på med den indtastede nøgle (kun første gang, så husker den efterfølgende)

Ang. chipset/lan driveren som du downloader, sikker på at den ikke ligge udpakket i en mappe på computeren og blot skal installeres derfra ?

Ps. smutter snart i seng :)
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 23:50 #29
Det er sikkert rigtigt det med WPA kryptering, men af en eller anden grund har jeg ikke den fane der hedder "tilknytning".

Af ting jeg kan ændre har jeg kun

Datakryptering (WEP-Aktiveret) - Checkbox
Netværksgodkendelse (delt tilstand)

Netværksnøgle
Nøgleformat (Default: ASCII-tegn)
Nøglelængde (Default: 104 bit (13 tegn)
Nøgleindeks (advanceret) (Default: 0)

Denne nøgle angives autotmatisk til mig - checkbox.
Avatar billede shako Novice
24. oktober 2008 - 23:54 #30
Og ang. Chipset har du helt sikkert ret, jeg kigger lidt grundigere på det imorgen, for jeg går også i seng.

Super at du gider hjælpe mig, jeg føler næsten det kan lade sig gøre :) Vil sgu næsten gøre alt for at slippe for vista :)
Avatar billede shako Novice
25. oktober 2008 - 00:45 #31
Den driver bestod af 5 set drivere, og 2 af dem (SM-Bus og en eller anden ubetydlig) kunne jeg få til at virke, men det kneb lidt med de andre :/:/..

Du får en ny video. http://www.youtube.com/watch?v=UvJjt0qVycI

Ville være meget dejligt hvis du kunne give mig et hint eller noget ;)

Mvh
Shako :)
Avatar billede haverslev Novice
25. oktober 2008 - 10:49 #32
Det lyder mærkeligt, at du f.eks ikke kan ændre i opsætningen til det trådløse.
Efter hvad jeg lige kan se, så skal/kan du ændre Netværksgodkendelse fra "delt tilstand" til: WPA
(WPA: hvis det er din opsætning - ellers skal du vælge det du har sat på routeren)
Avatar billede shako Novice
25. oktober 2008 - 13:06 #33
Ja WPA er min opsætning, men jeg kan ikke ændre netværksgodkendelsen :/..

Men måske et hint! Inde under "Enhedshåntering" står der

NVIDIA Network Bus Enumerator (Enheden kan ikke starte)
Og så er der en knap der hedder "Begynd fejlfinding".

Kan det være den der har en dårlig driver?
Avatar billede shako Novice
25. oktober 2008 - 19:11 #34
Og nu prøvede jeg at smide en ny driver ind til NVIDIA Network Bus Enumerator men det virker heller ikke...

Gider ikke engang prøve at ringe til HP, kan godt høre svaret for mig.

Er der noget andet jeg kan gøre?
Avatar billede haverslev Novice
26. oktober 2008 - 12:29 #35
"NVIDIA Network Bus Enumerator " er normalt en driver der er incl. i chipsettet/Lan driveren, men problemet er at det er åbenart IKKE brugbare drivere vi har fået hentet ned.
Problemet er, at der ikke er nogen XP drivere til din maskiner, der direkte kan tages, men skal findes ved at "oversætte" dine Vista drivere til XP drivere.

Men prøv at hente Everest Home 2.20 og lad det fortælle evt. mere om dit bundkort /hardware
http://www.filehippo.com/download_everest_home/
Avatar billede Slettet bruger
26. oktober 2008 - 13:14 #36
Avatar billede shako Novice
27. oktober 2008 - 17:44 #37
Jeg har faktisk installeret Everest 6.0 Ultimate, og jeg fik disse data:

--------[ EVEREST Ultimate Edition ]------------------------------------------------------------------------------------

    Version                                          EVEREST v4.60.1500/dk
    Benchmark Modul                                  2.3.237.0
    Hjemmeside                                        http://www.lavalys.com/
    PC                                                DV6804EO
    Generator                                        Administrator
    Operativ System                                  Microsoft Windows XP Professional 5.1.2600 (WinXP Retail)
    Dato                                              2008-10-27
    Tid                                              17:35

--------[ Opsummering ]-------------------------------------------------------------------------------------------------

    PC:
      PC type                                          ACPI Multiprocessor PC  (Mobile)
      Operativ System                                  Microsoft Windows XP Professional
      Internet Explorer                                6.0.2600.0000 (IE 6.0 - Windows XP)
      DirectX                                          4.08.01.0810 (DirectX 8.1)
      PC Navn                                          DV6804EO
      Bruger Navn                                      Administrator
      Dato / Tid                                        2008-10-27 / 17:35

    Motherboard:
      CPU Type                                          Mobile DualCore AMD Athlon 64 X2 TK-57, 1900 MHz (9.5 x 200)
      Motherboard Navn                                  Hewlett-Packard HP Pavilion dv6700 Notebook PC
      Motherboard Chipset                              nVIDIA nForce 7150M-630M, AMD Hammer
      DIMM1: Samsung M4 70T2953EZ3-CE6                  1 GB DDR2-667 DDR2 SDRAM  (5-5-5-15 @ 333 MHz)  (4-4-4-12 @ 266 MHz)  (3-3-3-9 @ 200 MHz)
      BIOS Type                                        Phoenix (04/24/08)

    Grafikkort:
      Grafikkort                                        nVIDIA GeForce 7150M
      3D Acclerator                                    nVIDIA GeForce 7150M

    Multimedie:
      Lydkort                                          Conexant Cx20561 @ nVIDIA MCP67 - High Definition Audio Controller

    Lager:
      IDE Kontroller                                    Standard Dual Channel PCI IDE-controller
      Disk Drev                                        WDC WD2500BEVS-60UST0  (127 GB, IDE)
      Optisk Drev                                      Optiarc DVD RW AD-7561A
      SMART Harddisk Status                            OK

    Inddata:
      Keyboard                                          HID-tastaturenhed
      Keyboard                                          Standard 101/102-Key or Microsoft Natural PS/2 Keyboard with HP QLB
      Mus                                              Synaptics PS/2 Port TouchPad

    Netværk:
      Primære MAC Adresser                              00-22-68-91-C3-77
      Netværks Adapter                                  Atheros AR5006X Wireless Network Adapter

    Ydre Enheder:
      FireWire Kontroller                              Ricoh RL5C832 IEEE1394 Controller
      USB1 Kontroller                                  nVIDIA MCP67 - OHCI USB 1.1 Controller
      USB2 Kontroller                                  nVIDIA MCP67 - EHCI USB 2.0 Controller
      USB Enhed                                        HP Webcam
      Batteri                                          Microsoft AC-adapter
      Batteri                                          Microsoft ACPI-kompatibelt Control Method-batteri

    DMI:
      DMI BIOS Producent                                Hewlett-Packard
      DMI BIOS Version                                  F.30
      DMI System Producent                              Hewlett-Packard
      DMI System Produkt                                HP Pavilion dv6700 Notebook PC
      DMI System Version                                Rev 1
      DMI Motherboard Producent                        Quanta
      DMI Motherboard Produkt                          30CF
      DMI Motherboard Version                          85.26
      DMI Chassis Producent                            Quanta
      DMI Chassis Version                              N/A
      DMI Chassis Type                                  Notebook

--------[ Windows Netværk ]---------------------------------------------------------------------------------------------

  [ Atheros AR5006X Wireless Network Adapter ]

    Egenskaber for Netkort:
      Netværks Adapter                                  Atheros AR5006X Wireless Network Adapter
      Enheds Type                                      Wireless Ethernet
      Hardware Adresse                                  00-22-68-91-C3-77
      Forbindelses Navn                                Trådløs netværksforbindelse
      Forbindelses Hastighed                            54 Mbps
      MTU                                              1500 bytes
      DHCP Lease Opnået                                01-01-1970 01:00:01
      DHCP Lease Udløbet                                01-01-1970 01:00:01
      WLAN Signalstyrke                                -94 dBm (Intet signal)
      Modtagne Bytes                                    0
      Sendte Bytes                                      0

    Netkorts Producent:
      Producent                                        Atheros Communications, Inc.
      Produkt Information                              http://www.atheros.com/pt
      Hentning af Driver                                http://www.atheros.com
      Driver Opdatering                                http://driveragent.com?ref=59

--------[ PCI / PnP Netværk ]-------------------------------------------------------------------------------------------

    Atheros AR5006X Wireless Network Adapter                                          PCI
    nVIDIA MCP67 - LAN Controller                                                    PCI
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2008 - 18:24 #38
det er så denne her du skal have fat i chipset driver

Chipset                              nVIDIA nForce 7150M-630M, AMD Hammer

http://www.laptopvideo2go.com/forum/index.php?showtopic=20625
Avatar billede haverslev Novice
27. oktober 2008 - 18:27 #39
OK, så prøver vi i første omgang med disse, for at se om du ikke kan komme på nettet efterfølgende.

Chipset:
http://www.nvidia.com/object/nforce_630a_winxp2k_14.10.html

Wireless:
http://www.downloadpipe.com/free-trial/Atheros-AR5006X-Wireless-Network-Adapter-download1186079.html

Har læst lidt rundt omkring, at der kan være et problem med lyden (audio)
Så der skal lige installeres en patch til XP først og derefter genstarter du pc`en og efterfølgende skulle du kunne installer lydkort/audio driveren
Microsoft UAA patch :
ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp33501-34000/sp33867.exe

Lydkort driver:
ftp://ftp.hp.com/pub/softpaq/sp33501-34000/sp33543.exe
Avatar billede shako Novice
27. oktober 2008 - 18:51 #40
Nu har jeg installerede 50 drivere oven i hinanden, så jeg kører lige forfra med en ny installation og så prøver jeg at gøre som du siger Haverslev ;)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2008 - 18:56 #41
Kan ikke se at der er installeret Service Pack på den, det kunne være at det kunne gøre en forskel !
Avatar billede shako Novice
27. oktober 2008 - 19:02 #42
Nope der er ingen service pack på... Hvor kan man downloade det udover windows update? (Som jeg af gode grunde ikke kan køre)
Avatar billede Slettet bruger
27. oktober 2008 - 19:28 #43
Avatar billede shako Novice
27. oktober 2008 - 22:12 #44
Hej Haverslev.

Jeg gjorde som du sagde, uden at installere Service packs, og efter jeg havde installerede chipset-driveren kunne jeg smide et LAN stik i og komme på internettett :D

Jeg har dog stadig lidt problemmer med trådløs... Altså det der chipset havde 2 files. En ReadME og en install, men den anden har 46 forskellige filer og jeg aner ikke hvordan det virker...
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2008 - 08:27 #45
Ang. Service packs, så vil den normalt give en fejl på PCI.SYS hvis din maskine krævede en cd med minimum en eller anden for for service pack integreret, for at kunne installere på dit bundkort og efterfølgende være "modtagelig" for drivere.

Men modsat kan det være en hjælp driver mæssigt at installere en SP efterfølgende, da SP2 og SP3 indeholder flere standard drivere.
Men jeg har været udefor maskiner der IKKE vil installere SP3 direkte med skal have en anden SP først - Så det er muligt at du skal installere SP2 først og derefter SP3, men prøv først via windows update.

Ang. Wireless, så har jeg kigget lidt på den "tidligere" installeret driver og den indeholder også den sidste jeg linkede til

Links til SP2 og SP3 er direkte heri:
http://www.hcma.dk/tips1to10.htm#no10

http://www.atheros.cz/download.php?atheros=AR5007G&system=1
Avatar billede shako Novice
28. oktober 2008 - 09:24 #46
Hej igen.

Efter meget bøvl fik jeg installeret sound patchen og driveren dertil, og har nu lyd og har også installeret service pack 2 (via. Windows update).

Men kan stadig ikke få wireless til at virke. Jeg installerede wireless-driveren manuelt, og.... tjaa se efter i mit link..

http://www.youtube.com/watch?v=tdCJ-XwyN5I
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2008 - 11:13 #47
Den wireless volder sq lidt problemer - kan desværre ikke tjekke om det er en fuld install. driver eller kun updates, men prøv:
http://download2us.softpedia.com/dl/eea946157ff885198588a516b3abb6ab/4906e547/300020865/drivers/network/atheros_V5.0.0.107_xp-whql.exe
Avatar billede shako Novice
28. oktober 2008 - 12:36 #48
Det virkede ikke, men jeg prøvede den driver du linkede tidligere da du skrev

Selvom denne side ser lidt mærkelig ud, så gå i bunden og klik på download
Der går så lige lidt tid og hvis du kører med SP2/SP3 så kommer den "gule" linie og du kan klikke hent fil
http://www.atheros.cz/download.php?atheros=AR5007G&system=1

-

Og så virkede det!

Jeg syntes nærmest ikke jeg kan være bekendt at spørge om mere for du har sgu løst alle mine problemmer, men ved du hvor jeg kan downloade den skærmkorts-driver jeg skal bruge?

Hvis ikke er det også ok, bare smid et svar så får du dine point Haverslev.
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2008 - 14:03 #49
Avatar billede shako Novice
28. oktober 2008 - 14:50 #50
Det virkede ikke, fordi den ikke passede til min enhed, men jeg fandt et andet sted hvor der var en som havde samme problem, og fandt så en ny driver som virkede :)

Til sidst vil jeg godt lige slutte af med et spg.

Hvad er "basissystemenhed?"

Og så svar så du også kan få dine point :)

Og tusind tak for al hjælpen.
Avatar billede shako Novice
28. oktober 2008 - 15:12 #51
Avatar billede haverslev Novice
28. oktober 2008 - 15:55 #52
Hvis du kigger på, hvad din pc er "født" med af drivere (Vista), så mangler du en del XP erstatningsdrivere/software at installere - du er nød til at lede efter dem på nettet, blot du husker at det skal være Microsoft XP 32Bit drivere.
f.eks mangler der:
  Driver til Conexant HDAUDIO Soft Data/Fax Modem
  Software-understøttelse til HP Integrated Module with Bluetooth Wireless Technology
  HP Wireless Assistant
  HP Quick Launch Buttons
  AuthenTec Inc. AES1610 Fingerprint Driver
  Ricoh 5-1 Card Reader-driver
  HP Digital/Analog TV Tuner Driver Software
  Synaptics Touchpad-driver

Vista drivere:
http://h10025.www1.hp.com/ewfrf/wc/softwareList?os=2093&lc=da&dlc=da&cc=dk&lang=da&product=3772025
Avatar billede shako Novice
28. oktober 2008 - 16:24 #53
Tak for hjælpen :)
Avatar billede m92fs Nybegynder
10. december 2008 - 18:22 #54
Hejsa, yderst interessant og brugbar tråd. Hvis det er muligt, kan nogen så svare mig på, hvordan jeg skal installere de tre filer man får, når man udpakker den downloadede fil hentet fra Atheros.cz? Det ville jeg sætte stor pris på.