Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:30 Der er 53 kommentarer og
2 løsninger

Server opsætning af sbs2003

Hej Alle
Jeg har et problem med at sætte en sbs2003 op

Jeg har en server fra dell som jeg gerne vil bruge til mail / fil server, mit problem er at jeg har ikke kan finde ud af hvordan man laver en sådan en server opsætning.

Er er mit setup.
del server  poweredge 2800 2 nic vil køre raide 01
er ved at installer sbs server 2003 -
Lan ip er 192.168.8.xxx
fast ip 89.xxx.xxx.xxx domain navn xxx.dk.
Linksys router forward port 25 - 80 til lan ip som serveren køre på. lan køre jeg 192.168.8.xxx(kan kun få en ip adresse iflg. isp)
jeg bruger gratisdns hvor mit domainnavn er.
så kommer det som driller lidt
Hvad skal DC hedde? kan man kalde den lige meget hvad?
Dns hvordan sætter man den op?
kommer nok med mere, er ved at installer sbs nu.
fedthans
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2008 - 19:35 #1
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:43 #2
foreks. mail.ditdomæne.local jeg har dog valgt at kalde min sbs.mitdomæne.dk
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:48 #3
Tak for super hurtig svar.
laver lige setup lidt om, køre raide5 isteden for 01.

Hvad med domainname hvad skal det hedde? er det jeg hahr hos gratisdns?
mvh
Fedthans
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 19:56 #4
Ja det skal være det domæne du har købt
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:00 #5
Hvad med routeren, skal den dele adresser ud eller skal sbs gøre det?
hvilken porte skal åbnes?
ved 25  - (skal køre web server) 80 - er der andre som skal åbnes?
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:12 #6
Hej strikemusic
hvorfor kalder du dit domain for sbs.mitdomæne.dk? og ikke mitdomæne.dk?
fedthans
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2008 - 20:26 #7
domænet behøves ikke være det samme som det du har ved gratisdns.
Det eneste der kan være afhænig af dit offentlige DNS navn er din email, som kan tilrettes senere.
jeg fraråder dig at kalde dit server domæne .dk  da det udgør en potentiel sikkerhedstrussel.
(en længere forklaring om hvordan man kan fange serveren direkte fra internettet burde stå her, men der er Bubber og B.S)  :o)

firmanavn.local eller ligende vil være passende.
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:26 #8
det første er navnet på serveren sbs var navnet jeg gav serveren når den skal tilsluttes domæne skriver jeg kun mitdomæne.dk ellers bliver det sbs.sbs.mitdomæne.dk
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:28 #9
Jeg kender godt til problemet Henrik sbs advarer dig også hvis du vælger andet end .local
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:32 #10
Med hensyn til routeren vil jeg nok anbefale IKKE at lade den dele adresser ud det vil give dig problemer senere med serveren selvfølgelig afhængig af om du installerer den komplet men ellers er det at foretrække at serverens DHCP udleverer adresser
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2008 - 20:36 #11
Enig med strikemusic,  lad serveren være DHCP server også.
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:48 #12
ok super, mit domain navn er mitdomain.local det er hvad jeg kalder mit domain - computernavnet kommer til at hedde srvkha01 er det dumt?

hvad skal der stå på netkortet´s fortrukkende dns - alternativdns
bruger gratisdns iflg gratisdns skulle jeg have 5 dns muligheder som hedder
ns1.gratisdns.dk til ns5. hvis jeg pinger ns1 få jeg time out
hvis jeg bruger ns2.gratisdns.dk få jeg ip 87.72.47.122 er det den jeg skal bruge?
fedthans
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:51 #13
i routeren kan man lave opsætning jeg har en lynksys trådløsrouter, der kan man feks skrive routername - hostname - domainname.
skal man lave noget opsætning der der?
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:52 #14
Øh hvad er dit rigtige domænenavn Og nej ipadressen på din server skal være den samme som dns altså den interne eks. 192.168.0.12
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:53 #15
så ikke lige du har 192.168.8.x så skal den selvfølgelig hedde noget med 192.168.8
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:54 #16
med hensyn til router behøver du ikke lave noget af det du nævner
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:57 #17
servernavnet er ok hvis du kan huske det når du skal tilgå den via vpn
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 20:58 #18
mit rigtig domainnavn er det samme som det alias jeg bruger herinde:) fedthans.dk
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:29 #19
den adresse du får når du pinger ns er adressen på navneserveren ns 2
det er den interne adrese på din server du skal bruge Har du et eller to netkort i maskinen
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:44 #20
Har 2 nic
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2008 - 21:45 #21
hvis han har en linksys router imellem internettet og serveren er det vel routeren der svarer på ping...
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 21:45 #22
er det servernavnet man skal bruge når man opretter en vpn tunnel? og ikke domainnavnet?
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:08 #23
det er ved at være lidt rodet nu hvor langt er du nået specifikt
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:17 #24
Er ved at være færdig med installationen, har også fuldt installationen fra det link som du har sendt.
ved det godt at det roder lidt rundt, men der er også mange spørgsmål og mange svar, håber at i hænger lidt på endnu:)
fedthans
Avatar billede strikemusic Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:30 #25
Ja og så begynder det sjove men jeg bliver nødt til at hoppe af jeg tjekker lig op på dig i morgen og ser om du er kommet godt igennem
Avatar billede fedthans Nybegynder
22. oktober 2008 - 22:33 #26
super tak:)
Avatar billede Slettet bruger
22. oktober 2008 - 22:37 #27
der findes 2 typer domæner.
Internet domæner  eks. fedthans.dk
Active Directory domæner  eks. fedthans.local

når nogen skriver fedthans.dk spørger de i princippet en server der hedder "dk" hvor er domænet "fedthans" og "dk" domænet svarer med en ip-addresse som guider din browser hen til den rigtige server.

dit domæne på en SBS server har intet med internet domæner at gøre. Det kaldes blot et domæne ligesom alle andre.
Grunden til at Serverer bruger domæner har noget med sikkerhed at gøre, og er urelevant i første omgang.
For at dine brugere kan sende mails, skal vi lave en "kobling" mellem din server og internet domænet "fedthans.dk"

Dette gøres 2 steder.
1 ved din dns host (det er den server "dk" serveren spørger efter ip ved)
(her skal du beslutte om du selv vil hoste din hjemmeside på SBS serverens IIS)
i såfald skal du oprette en "www" / "A-record" som peger på din ip adresse.
Mail: her skal du oprette en MX record ved din DNS host som peger på din ip adresse.

2 på din SBS server skal vi have oprettet en mail adresse der kan bruges på internettet.  På nuværende tidspunkt hedder din mail adresse nok "fedthans.local" og fordi den hedder .local kan den ikke bruges på internettet.
Her er en guide der beskriver forløbet med at tilføje en smtp adresse der kan modtage og sende mail på internettet.
http://www.petri.co.il/configure_exchange_2000_2003_to_receive_email_for_other_domains.htm

skriv hvis du har spørgsmål.
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 19:10 #28
Super er med. (tror jeg) mx er oprettet hos gratisdns som mail.fedthans.dk - *fedthans.dk.....

men lige nu bokser jeg med at komme på nettet med serveren, har været på men efter ca. 5min kobler den af og kan ikke komme på igen!!!
køre dhcp scopet er aktiveret i rang 192.168.8.1 - til 254 - exclude server ip samt router 192.168.8.1. men lige hvad jeg gør vil den ikke på nettet...):
den er kommet med fejl i event viewer som er:
Event Type:    Error
Event Source:    DNS
Event Category:    None
Event ID:    4004
Date:        23-10-2008
Time:        18:23:21
User:        N/A
Computer:    server
Description:
The DNS server was unable to complete directory service enumeration of zone fedthans.local.  This DNS server is configured to use information obtained from Active Directory for this zone and is unable to load the zone without it.  Check that the Active Directory is functioning properly and repeat enumeration of the zone. The extended error debug information (which may be empty) is "". The event data contains the error.
kan ikke lige gennemskue problemet.... meget irriterende..
fedthans
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 19:20 #29
har også lavet en a record www.fedthans.dk fedthans.dk.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 19:22 #30
det er nogle avancerede fejl, så jeg kan umiddelbart ikke give dig løsningen.
Jeg ser om jeg kan finde nogle link til dig som måske kan hjælpe dig.
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 20:01 #31
starter for fra:(
Avatar billede strikemusic Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:18 #32
DNS godt finde på at starte inden AD, og derefter forsøge at load'e AD integrerede zoner fra AD, uden at denne er klar. I de fleste tilfælde sker dette når der er noget som får opstarten "ud af sync", men det har jo kun "kosmetiske" betydninger, dvs. en række event log fejl, som reelt ikke betyder noget - og ihvertfald ikke hvis man husker at køre ipconfig /registerdns når serverens services er fuldt kørende.

Afhængigheden imellem DC rollen og DNS på samme server er lidt catch22, idet:

- Når DC'ens NETLOGON service starter skal DNS være kørende for at DC kan registrere egne records i DNS
- DNS kræver at AD er kørende for at denne kan load'e AD integrerede zoner

Normalt er denne timing ok - men der kan være forstyrrende elementer herfor, f.eks. hvis services, der er dependencies til hænger, fejler, eller er længe om at starte op.
Avatar billede strikemusic Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:22 #33
jeg har lige været inde på fedthans.dk er det noget med film for det er det jeg ser
er det den rigtie side mon
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:34 #34
Den web side du ser er fra min nas: og ikke serveren:) sad lige og leget med den til serveren
er oppe igen...
Har fundet ud af iflg. det link som henrik sendte at:
man skal updater win2003 inden man smider sbs på! det havde jeg ikke gjort.
såå det er jeg lige igang med, men den explore som er i min win2003 er en gl. version, så der er problemer med updateter den!!
Avatar billede strikemusic Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:51 #35
øh lige et øjeblik sbs er med server2003 exchange2003 sql indbygget så hvorfor installerer du server2003
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:55 #36
den starter op med en win2003 - derefter skal man installer en sbs:)
http://www.msexchange.org/tutorials/Installing-and-Configuring-SBS2003.html
se her Having completed this you will get the SBS Setup Wizard welcome screen. At his stage you should not proceed with the wizard. Instead you should configure the server to support the rest of the installation.

Before commencing with the installation it is of utmost importance that you install all available patches at http://windowsupdate.microsoft.com.

Otherwise, some components might not install properly
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 21:57 #37
der er pt 500mb update til den win2003 - når den spiller køre jeg videre med sbs:)
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:02 #38
hvis jeg køre med ip på serveren 192.168.8.100 hvad skal så dns ip være?
den samme som serveren?
Avatar billede strikemusic Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:05 #39
Nåe ja det er rigtigt jeg har den på dvd den smækker jeg bare i så kommer jeg til tilbage til maskinen et par timer efter så er der kun tilretning tilbage
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:07 #40
den kunne jeg godt tænke mig:) hihi er lidt træt at skifte cder:)
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:09 #41
nåå nej jeg har en backup st i serveren så nu når den er kørt ind installer jeg lige backupexec, og tager en backup inden jeg køre videre med sbs:)
Avatar billede strikemusic Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:20 #42
et godt tip Når du er færdig med installationen og har en færdigkonfigureret funktionel sbs færdig så lav lige en ghost af partitionen så er du hurtigt oppe at køre igen hvis uheldet skulle være ude. På den anden side giver det en god rutine i opsætning af sbs hehe
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:26 #43
hehe kan en ghost 12 bruges?
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 22:29 #44
nu er der kørt 500mb ind med sp 2 men exploren er ikke updateret den driller af h til har kikket på ms men jeg har ver 6 og den opd.
Avatar billede Slettet bruger
23. oktober 2008 - 22:46 #45
husk at vælge brugerdefineret
Avatar billede fedthans Nybegynder
23. oktober 2008 - 23:18 #46
husk at vælge brugerdefineret! under installationen?
Har et problem hvergang jeg slå routeren dhcp fra kan jeg ikke komme på nettet?
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 00:17 #47
din server fungerer ikke som DHCP før du er færdig med installationen.
lad routeren være DHCP indtil du har opdateret og installeret færdig.
Avatar billede Slettet bruger
24. oktober 2008 - 00:17 #48
under opdateringen ved windows update.
Der er hurtig, og brugerdefineret.
Avatar billede fedthans Nybegynder
24. oktober 2008 - 22:06 #49
KAn vel ikke koge mere suppe på de 150 point:)
men måske jeg heller slå mig ned som parkeringsvagt:( men nu er det dns der driller
min server hedder
fqdn srvxxx01.fedthans.local kan godt pinge ip, men ikke server navnet?
ipen er 192.168.8.95 har heddet 192.168.8.100, men der kunne jeg ikke få hul igennem netkortet. kunne ikke pinge kunne slet ikke noget, har rette ipen til xxx.95, har også tilrettet dns tror jeg:( tror at jeg sælger den.:(
kan ikke melde en simpel pc ind i domænet.....
fedthans
Avatar billede fedthans Nybegynder
26. oktober 2008 - 20:32 #50
kan stadigvæk ikke pinge computernavnet: eller ip:(
Avatar billede fedthans Nybegynder
27. oktober 2008 - 08:14 #51
Ved ikke om det kan have noget med min isp og gøre? har danskbredbånd.
Avatar billede fedthans Nybegynder
29. oktober 2008 - 19:29 #52
Nu køre det næsten, kan i ikke smide et svar hver:)
Avatar billede strikemusic Nybegynder
29. oktober 2008 - 21:13 #53
Jo det kan jeg da godt
Avatar billede Slettet bruger
29. oktober 2008 - 21:26 #54
svar.
Avatar billede fedthans Nybegynder
30. oktober 2008 - 20:48 #55
Tak for hjælpen begge.