Avatar billede zaily Nybegynder
20. oktober 2008 - 14:13 Der er 10 kommentarer

Tikkende lyd fra Strømforsyning [Ikke Fans]

Jeg har nu haft dette vældigt irriterende problem i flere måneder uden at få gjordt noget ved det. Jeg er næsten 100% sikker på at det kommer fra min strømforsyning, for der er lyden højest. I starten troede jeg det var en blæser, men efter at have standset alle blæsere i computeren kan jeg bekræfte at de ikke er problemet.

Det drejer sig om en konstant tikkende lyd ligeså snart jeg tænder min computer. Omkring 4 tik hvert sekund. Det sjove er at enkelte gange har jeg også hørt denne lyd fra vores radio i køkkenet hvis man skruede helt ned for lyden, det var dog en meget mindre lyd end den fra min computer.

Men for omkring en måned siden var jeg til et lille lan hos min ven, og her fortsatte støjen fra min computer. Mens min vens computer selvfølig var helt støjsvag.

Desværre er der ikke meget teknisk jeg kan skrive om dette, kun hvad jeg har oplevet. Måske er dette et spørgsmål for en elektriker, men alt hjælp ville jeg blive glad for.

Min strømforsyning er forresten en "NorthQ King Kong Extreme 500W".
http://www.itzonen.dk/content/anmeldelse.asp?reviewid=735
Avatar billede dragonknight Juniormester
20. oktober 2008 - 15:02 #1
Det kan være en af ellytterne som ikke er korrekt fastgjort. Normalt får de en gang lim fra en limpistol, for at forhindre at de kan bevæge sig. Det kan blive gammel, eller helt mangle, og kan være årsagen til din tikken.
Spoler kan gøre det samme, og løsningen er også den samme.
Avatar billede off-line Nybegynder
20. oktober 2008 - 15:18 #2
Du skal bare være helt sikker på, at lyden ikke kommer fra harddisken, for så er den
snart færdig med at køre.
Avatar billede zaily Nybegynder
21. oktober 2008 - 13:11 #3
Hvordan ser en ellytte ud? Og hvordan gør jeg det nemmest?
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. oktober 2008 - 13:15 #4
http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_kondensator
det er den længst til højre, og den er lavet af aluminium. Ofte er den betrukket med sort eller blå plastik, men ikke altid.

Har du en limpistol, så giv den en klat lim, således at den bliver fastgjort til printpladen den er loddet fast i.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. oktober 2008 - 13:16 #5
Hvis du scroller lidt ned til elektrolytkondensatorer ser du et udvalg af forskellige typer.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. oktober 2008 - 13:18 #6
En spole ser således ud http://da.wikipedia.org/wiki/Elektrisk_spole

De er givetvis udformet som den sorte, men er oftest kobberfarvet.
Dem kan du også give en klat lim fra limpistolen, så de fæstnes til printpladen.
Avatar billede off-line Nybegynder
26. oktober 2008 - 22:17 #7
Respons?
Avatar billede zaily Nybegynder
26. oktober 2008 - 23:27 #8
Efter at have taget strømforsyningen ud af computeren, og åbnet op for den. Må jeg konstatere at jeg vidst ikke er den rette til at udføre det job ;) Der er simpelthen for mange elektrollyter og spoler, som jeg ikke har tilstrækkelig adgang til, og jeg vil nødig begynde at skrue tingene fra hinanden inde i PSU'en for at kunne komme til.

Undskyld det sene svar forresten.
Avatar billede zaily Nybegynder
26. oktober 2008 - 23:31 #9
Det mærkelig er at flere af flere af vores apparater kommer med denne lyd. Bl.a. vores fastnet telefon.
Avatar billede off-line Nybegynder
27. oktober 2008 - 00:20 #10
Så er det nok nemmest, at lade telefonselskabet finde ud af, hvor lyden kommer fra.
Ring og klag - uden at sige noget om computeren:)