Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 13:03 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

Køb af bærbar computer - Budget: 10.000kr

Hej Eksperten.dk

Jeg leder efter den komplette bærbare computer, der både er praktisk i forbindelse med transport og skolearbejde og samtidig kan fungere som specifikationsstærk hjemmestation, der skal kunne trække mellemtunge videospil og sørge for, at grafikprogrammer som Photoshop kører upåklageligt.

Budget: 10.000kr - Som det absolutte maksimum. Gerne 1.000-2.000kr under budgettet. :)

Jeg har selv kigget på et par muligheder:

Zepto Nox Power - 15.4" - 7.640kr u. styresystem
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=469611&Specs=true

Zepto Nox A14 - 14.1" - 8.500kr u. styresystem
http://zepto.dk/Shop/Config.aspx?configurationid=930&notebookid=1280

Acer Ferrari - 12.1" - 9.500kr inkl. styresystem
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449962&Specs=true
Bliver 12.1" for småt, når jeg også skal bruge den til grafiske opgaver?

Znote 6625WD - 15.4" - TILBUD: 6.999 u. styresystem
http://zepto.dk/Shop/Config.aspx?configurationid=248&notebookid=636
Virker som et kanont tilbud?

Håber der er nogen af jer, der med jeres ekspertise først og fremmest kan kommentere mine forslag, men hvis I selv har nogle forslag, så er I mere end velkomne til at komme med dem, så kigger jeg på dem. :)

På forhånd tusind tak for hjælpen.
/Ejsing
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 14:21 #1
Min søn har en 6625WD, som blv købt for ca. 1½ år siden ~ 15000 kr.
Men det er en fin maskine og kan spille de nyeste spil, dog bliver den meget varm når han spiller Call of Duty4 og hvis der ikker er ekstra køling på, så går den simpelt ud og skal "køle" af inden den kan starte op igen
Han har derfor købt en kølestander til den og det virker:
http://hwt.dk/literaturedetails.aspx?TeaserID=3295

de nye zepto er meget bedre hardware mæssigt og har f.eks de nye grafikkort, så Zepto NOX modellerne er ganske fornuftige.

Ellers er Mybook M1651 XL også en mulighed:
http://www.notebook.dk/ext/mybook/new_konfig_s/step2.php?r=http://www.mybook.dk&modelId=2&pos=0&uID=
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 14:41 #2
Mange tak for responsen. :-)

Grunden til, at jeg synes 6625WD virker interessant er jo primært den lave pris. Man får trods alt 2,4Ghz processor, 4gb ram og et habilt grafikkort (GeForce 8600). Det kan man vel næppe klage over til 7.000kr? :-)
Du siger, de Nox-modellerne er meget bedre hardwaremæssigt, men for mig ligner det da nogenlunde de samme specifikationer, måske lige pånær grafikkortet? :-)

Angående MyBook'en, hvori ligger fordelene så i denne frem for Nox-modellerne? Den er ligeså mange tommer (15.4") som den største Nepto, synes at have nogenlunde samme specifikatoner, men er cirka. 2.000 kr. dyrere. Der er sikkert nogle fordele, men jeg må lige have dem uddybet. :-)
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 15:13 #3
Det er nu ikke "bare" grafikkortet der er andeledes i forhold til 6625WD -det er bl.a også den nye centrino platform.  men læs selv her i testen af NOX:
http://laptopworld.dk/Anmeldelser/Baerbare/696-zepto-nox-a15-a-world-of-performance.html

Ang Mybokken`en, så har den bl. a en bedere cpu på 2,53Ghz, en harddisk på 7200 omdr. - dog mindre i GB, men bare HDD koster ca. 800 kr. mere end en 5400/500Gb
Avatar billede nwn Nybegynder
20. oktober 2008 - 15:20 #4
Nu du nævner den skal praktisk i forbindelse med skole arbejde, transport og samtidig skal kunne køre lidt krævende programmer, så slår XPS'en mig da.

http://www1.euro.dell.com/content/products/category.aspx/xpsnb?c=dk&cs=dkdhs1&l=da&s=dhs

Tilpas den selv og vælg mellem 13 og 15 tommer. Fås fra nede omkring de 6000 kr, og så kan du selv tilpasse den, så den kommer op over de 10000 kr.

Vælger du den i 13 tommer, så kan du sige hej til verdens letteste bærbar når vi snakker vægt (Omkring 1.78 kg), og så verdens tyndeste skærm oven i købet.

Den har et utrolig lækkert design, og jeg sidder selv med en 13 tommer af dem med en 2,1 Ghz T81 Processor, som sagtens kan trække spil som counter-strike og programmer som adobe photoshop. Har valgt den med bl.a. ja, den 2,1 Ghz processor, LED light, ekstra års garanti og en form for forsikring, og det blev omkring de 9000 kr.

Så har den også webkamera, touch knapper, fingerprint, bluetooth samt fjernbetjening via infrarød.
Avatar billede nwn Nybegynder
20. oktober 2008 - 15:22 #5
Ja, ik lige verdens letteste bærbar, men nok den letteste indenfor 13" bærbarer, i følge de anmeldelser jeg har læst om den ;)
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 15:36 #6
@Haverslev
Nu har jeg lige læst inde på denne side omkring Nox, som du linker til. Hvis man kigger i kommentarerne er der et væld af negative inputs omkring støjniveauet. Er det noget du har kendskab til? For jeg skal som nævnt bruge den i forbindelse med skolen, og hvis den larmer for meget til klasseundervisning, så er den udelukket.

Mange tak for hjælpen! :)

@Nwn
Det ser skam spændende ud.
Ved du om computerne kan købe gennem andre forhandlere end Dell selv, hvor man måske kan bestille uden fordudinstalleret styresystem? :-)
Hvordan er støjniveauet?
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 15:55 #7
Nu er det meget svært at definere begrebet "støjniveauet" med en bærebar - for at det når den blot arbejder i et Word dokument eller er det når der spilles spil :-)
Nogen personer er meget følsom overfor støj og de vil pr. defination sige at der er MEGET blæser støj - uanset hvilken bærebar de sidder ved.

Men der er selvfølgelig blæserstøj på alle maskiner, om der direket skulle være mere på en NOX end andre, det ved jeg nu ikke.
Jeg har ikke hørt en NOX på fuld blæser speed, men jeg ved min søns 6625WD larmer en del under spil, men der kører blæseren også på fuld skrue :)
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 16:54 #8
Nu har jeg siddet og leget ldit med at sammensætte nogle XPS-modeller, og jeg synes egentligt, jeg er kommet frem til nogle ret attraktive tilbud både i 13"- og 15"-modellen.

:: DELL XPS 1330 ::
13.3" Ultrasharp hvid LED-skærm (1280 x 800)
2,4 Ghz - Intel® Core™ 2 Duo-processor T8300
4 Gb Ram
5400/320Gb Harddisk
GeForce 8400M (128mb)
9-cellet batteri.

I alt: 7.864kr

______________________________

:: DELL XPS 1530 ::
15.4" TFT-skærm (1440 x 900)
2,5 Ghz - Intel® Core™ 2 Duo-processor T9300
4 Gb Ram
5400/400Gb Harddisk
GeForce 8600M (256mb)
9-cellet batteri.

I alt: 8.016kr

Hvilken er så at foretrække?
13'eren er selvsagt mindre og mere handy. Jeg er dog lidt bange for, at opløsningen og skærmstørrelse bliver for lille til grafisk arbejde - nogen der kan komme med noget afklaring på det område?

Ellers er der de 80gb mindre harddisk og grafikkortet at tage i betragning. De ekstra GB er for mig fuldstændig ligegyldige. Til gengæld kunne jeg godt tænke mig at vide, hvor meget jeg "mister" på at vælge GeForce 8400 frem for 8600. Jeg er ingen hardcore gamer, men jeg vil alligevel godt kunne spille lidt i ny og næ, og gerne med nogenlunde grafisk kvalitet. Hvor meget er det ene bedre/dårligere end det andet?
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 16:59 #9
Eventuelt nogen, der generelt har erfaring med Dell?
Avatar billede nwn Nybegynder
20. oktober 2008 - 17:21 #10
Støjniveauet kommer an på hvilke programmer du har kørende, som haverslev nævner. Sidder du blot i word dokument eller adobe photoshop og trykker på tasterne osv, så lægger du skam overhovedet ik mærke til blæseren kører. Kører du derimod andre meget krævende programmer som counter-strike, så vil den blæse lidt, og bliver computeren meget varm så fremt du f.eks har siddet inde i et meget krævende program i måske et time til flere timers tid, så begynder blæseren at larme en lille smule mere, men det vender man sig skam til.

Jeg ved ikke om den pt. kan købes ved andre en Dell, da modellen er meget ny. Dog ville jeg foretrække at købe den der, så du i hvertfald har garanti'en, og så gratis tlf. support.

Ang. størrelsen, så vil jeg gå udfra det er meget forskelligt hvad folk foretrækker. Sammenligner jeg min lille 13 tommer med en 15 tommer, så ville jeg foretrække 13. Så, sidder du tæt ved computeren og arbejder, så tror jeg ik det er noget du lægger mærke til, og skærmopløsningen har jeg ingen problemer haft med. Som du også nævner selv, så er 13 tommeren noget mere handy at have med at gøre, men det er selvfølgelig dit valg.

Jeg ser du har valgt det 9-celled batteri ved både 13 og 15 tommeren. Jeg vil lige informere dig om, at ved den 13 tommerede vil et 9-cellet batteri stikke et lille styk ud, bag bærbaren. Det har jeg ikke på fornemelsen det vil, ved 15 tommeren.

Spørgsmålet om de 2 grafikkort GeForce 8400M (128mb) og GeForce 8600M (256mb) kan jeg ikke umiddelbart svare dig på. Der er så mange navne til de GeForge, og forskellen fra 8400 til 8600 er ik ret stor, men det ved jeg selvfølgelig ikke om har noget at sige.

Jeg fandt dette link om de 2 grafikkort vs. hinanden: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=137445

Men vælger du bærbaren med den kraftige 2,4 og 4 GB ram, så ville jeg foretrække 8600 M.

8400 M her og ingen problemer. Men valget er dit.
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 18:19 #11
Hmm, nu har jeg tænkt meget grundigt og længe, og min spekulationer er endt med dette.
Det som hele valget falder og står på, er størrelsen på skærmen og selve computeren. 13'eren er praktisk og let at have med i skole hver dag, men jeg er til gengæld bange for, at den bliver for lille til grafisk arbejde.

Så er det, jeg tænkte... Jeg har en ekstern skærm derhjemme - kan jeg ikke bare, når jeg skal arbejde med grafik koble min bærbar til denne eksterne skærm og så arbejde derpå? Så har jeg en 13" bærbar med i skolen, og en 15" derhjemme på mit skrivebord, når der er behov for dette?
Kan det lade sig gøre?
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 19:13 #12
Du kan sagtens bruge en extern skærm på f.eks den DELL, der er VGA-out stik på den
Altså, blot en skærm med alm. "blåt" skærmkabel
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 19:14 #13
Det lyder da lækkert. Så er det jo nærmest afgjort?
Er der nogle downsides ved den konstallation? Er der noget, der forringes ved at bruge en ekstern skærm?
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 19:29 #14
Ikke umiddelbart, men DELL`s skærm er i bredformat WXGA (1280 x 800) - så det er ikke sikkert det vises helt korrekt på din externe, der skal du måske lige lege lidt med opløsningen og finde det korrekte forhold.
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 19:32 #15
PS. Dell 1350 maskinen med 13,3" skærm, er blot et Gforce 8400 grafikkort og det er ikke det bedste, men kan dog spille og vise de ting du pt. ønsker.
Men det grafikkort er mile vidt fra f.eks det i Nox maskinerne
Avatar billede haverslev Novice
20. oktober 2008 - 19:33 #16
skulle stå: PS. Dell 1330 maskinen med 13,3" skærm
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 19:36 #17
Hmm...
Nu du siger det, så har størrelsen af skærmen vel ikke så meget at sige? Jeg vil jo ikke kunne få en større opløsning ved at bruge den eksterne skærm? Jeg vil stadig kun kunne få 1280 x 800, og det er jo en smule småt til grafiske opgaver, vil jeg mene.

Back to the old dilemma. :-)
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
20. oktober 2008 - 22:51 #18
Forresten angående den lave vægt (1,8kg) på 1330'eren... Det er vel kun med et 6-cell batteri? Hvad med et 9-cell batteri?
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
21. oktober 2008 - 16:22 #19
Åh nej.
Jeg kan se, at de computere, som jeg er sammensat åbenbart ikke er nogen, man kan købe privat. :S
Jeg fulgte bare et link fra Kelkoo, og nu viser det sig, at jeg kun kan købe de computere gennem et firma? Hvordan kan det være, at man kun kan lave de sammensætninger til et firma og ikke privat?
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
21. oktober 2008 - 17:20 #20
Jeg ringede til Dells serviceafdeling ang. prisforskellene. De priser jeg havde fundet var åbenbart uden moms (pinligt).

Jeg snakkede lidt med ham og det endte med, at vi blev enige om et godt alternativ, så jeg har lige bestilt følgende:

Dell Xps 1330
13.3" Ultrasharp hvid LED-skærm (1280 x 800)
2,1 Ghz - Intel® Core™ 2 Duo-processor T8100 (måtte slække lidt på det krav)
4 Gb Ram
7200/200Gb Harddisk (Ændrede fra 5600/320gb til 7200rpm og 200gb - ville egentligt blive lidt dyrere, men han kunne godt give mig et tilbud)
GeForce 8400M (128mb)
9-cellet batteri.

+ Afslag i pris på 500kr.
I alt: 8.800 kr.:)

Så jeg er godt tilfreds. Nu skal jeg bare ha' købt en ekstern skærm til hjemmestationen. :-)

Mange tak for hjælpen, jeg vil gerne uddele point til jer begge (skal se, om jeg kan finde ud af det).
Avatar billede ejsing_ Nybegynder
21. oktober 2008 - 17:25 #21
Hmm, det lykkedes ikke så godt. Nu fik Haverslev alle pointene...
Må skylde én så, Nwn. :-)