Avatar billede czharina Nybegynder
20. oktober 2008 - 09:16 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Hjælp til køb af computerdele (RAM, bundkort, processor)

Hej alle gode folk på eksperten!

Jeg skal købe nye dele til min computer, så jeg kan køre Photoshop helt lagfrit (lidt pinligt at sige jeg kører Vista med denne her comp, men jeg har ikke lige en XP cd længere). Min nuværende computer har disse dele:

- 1023 MB Ram
- 32-bit OS
- processor: AMD Athlon(tm) 64 Processor 3700+ 2,21GHz
- grafikkort: NVIDIA GeForce 7800 GTX
- diskdrev: ST380021A ATA Device
- bundkort: ASUS A8N32-SLI Deluxe

Det er første gang i mit liv jeg selv skal opgradere min comp, så jeg ved ikke det store på området. Er der nogle kloge hoveder der kan anbefale hvilke RAM, bundkort og processor der vil passe med mine andre dele?

Og er det så på edbpriser.dk man skal købe dem, eller er der en god butik i københavn man kan besøge personligt, så jeg kan stille alle mine spørgsmål der? ;)

Mit budget er på 3000 kr.

Tak for jeres tid!

Carina
Avatar billede czharina Nybegynder
20. oktober 2008 - 09:17 #1
Jeg skal i øvrigt også købe en ny ekstra harddisk. Nogen der ved hvilken slags der vil passe til min comp?
Avatar billede peet-49 Novice
20. oktober 2008 - 09:21 #2
Du skal bare have flere ram i maskinen, f.eks 3Gb ialt, din maskine kører med en 3.5" pata-disk(parallel)
Avatar billede czharina Nybegynder
20. oktober 2008 - 09:29 #3
Tak! Er det ram af et specielt mærke jeg skal købe, eller vil alle ram passe? Hvor er det bedste at købe dem, tror du?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
20. oktober 2008 - 09:58 #4
Ang hvor i kbh du kan tage hen er det Falkoner Allé på Frederiksberg,der ligger en 4-5 forretninger i konkurrence så priserne er også derefter..Ikke sagt at du ikke kan finde det billigere via edbpriser for det kan du nok,da de store forretninger jo kan købe stort ind.Men du går ikke helt galt i byen i den gade :)
Avatar billede czharina Nybegynder
20. oktober 2008 - 11:59 #5
Tak for tippet! Der vil jeg tage ind.

Jeg er kommet frem til at jeg nok skal have 2gb ram mere og en intel duo core processer. Nogen der ved prisen eller andre nyttige ting angående disse ting?
Avatar billede czharina Nybegynder
20. oktober 2008 - 12:03 #6
Man kan bare åbne computeren og sætte de nye ting i, og så virker det, ikke? :p
Avatar billede peet-49 Novice
20. oktober 2008 - 18:03 #7
Du skal tage strømmen fra den, tag en ramblok ud, og vis den i forretningen, så du får de rigtige.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
20. oktober 2008 - 22:39 #8
Nej du kan ikke bare smække en Intel processor på dit bundkort,da det er lavet til AMD sockets.Da er du nød til enten at skifte bundkort også,hvilket jo vil koste dig ekstra.Eller at fortsætte/opgradere med AMD...
ASUS A8N32-SLI Deluxe er til AMD's Socket 939 Athlon 64 FX, Athlon 64 X2, Athlon 64 og Sempron processorer.

Ang priser så brug edbpriser til at danne dig et overblik,så har du noget at gå efter når du er på Frederiksberg.
Avatar billede czharina Nybegynder
21. oktober 2008 - 07:41 #9
Jeg piller en ramblok ud og besøger en compbutik i denne uge.

Angående bundkort, har jeg godt hørt fra en ven at jeg skal opgradere hele bundkortet for også at få ny processor.

Jeg vil i første omgang købe 3gb mere ram og en ny harddisk. Tror i de ram jeg køber vil passe til nye bundkort om et halvt års tid?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
21. oktober 2008 - 12:46 #10
Hvis jeg skulle give et godt råd ville jeg vente det halve år,da dit nuværende bundkort kun understøtter DDR ram.Og nye bundkort understøtter helt op til DDR3 ram,som er hurtigere.Du vil derfor sandsynligvis alligevel opgradere ram der,og pengene til opgradering nu ville være noget spildt.Men det selvfølgelig op til dig selv,du kunne også investere i et par GB da ddr ram ikke koster meget.
Avatar billede czharina Nybegynder
21. oktober 2008 - 15:13 #11
Godt råd! Okay, eftersom mit budget er 3000 kr, kan jeg så ikke få et anstændigt bundkort, processor og 3gb ram mere?

Hvis jeg køber en Intel processor (800-1000kr?) og DDR3 ram (1000kr? nogen der ved præcis hvad 3gb af dem vil koste?), hvilket bundkort ville det så være en god ide at købe for omkring de 1000kr?

Tusind tak for hjælpen, det er godt når man nu ikke længere har sin storebror til at gøre alt for sig. :)
Avatar billede czharina Nybegynder
21. oktober 2008 - 15:14 #12
Hov, de må godt koste lidt mindre, da der også skal være råd til en harddisk.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
30. oktober 2008 - 10:20 #13
Jeg havde vist helt glemt denne tråd..

Jeg vil mene at de 3000 nok skal op på en 4 før du vil få noget du også selv er tilfreds med.Og det er uden harddisk..

Skal vi få lukket denne her.
http://expfaq.dk/behandling_af_svar#behandling_af_svar
Avatar billede corleonedk Nybegynder
14. november 2008 - 20:34 #14
?? husk at lukke her..
Avatar billede czharina Nybegynder
14. november 2008 - 21:14 #15
Sorry, vidste ikke lige hvordan man lukkede, har accepteret svarerne så håber det er i orden nu? Min computer har forresten fået opgraderet sine dele nu, så det hele er perfekt. :D Takker.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
15. november 2008 - 00:38 #16
Bare iorden czharina,godt at høre din maskine synger :)