Avatar billede arnepedersen Forsker
17. oktober 2008 - 23:10 Der er 27 kommentarer og
2 løsninger

Brænd digitale billeder til TV fladskærm

Nu har jeg virkelig brug for Jeres hjælp.
Hvad gør I når I skal brænde billeder på CD/DVD, til visning på TV/fladskærm?
Jeg er ved at gå op i limningen af forsøg, intet lykkedes. Et eksempel: Jeg har nogle feriebilleder som er efterbehandlet i PS. Nogle af billederne er fra mit Canon 400D andre fra mit Ixus 400.
Jeg har forsøgt flere metoder, først i NERO8, hvor jeg forsøger med at brænde dem som slidshow i NeroVision.
Når jeg importerer billede filerne (ca. 210) lægger Nero dem tilfældigt, så jeg skal bruge en masse tid på at omlægge dem. Resultatet bliver tåleligt da de fremstår knapt så skarpt på skærmen, men dog tåleligt.
Så har jeg forsøgt at brænde filerne på en CD/DVD. Her bliver resultatet, at filerne lægger sig i tilfældigt rækkefølge, men til gengæld en kvaliteten meget bedre.
Mit fjernsyn har USB tilslutning, (Sony Bravo) så jeg har forsøgt med at lægge filerne over på fjernsynets USB Stic, men det giver samme resultat, men en optimal kvalitet.

Jeg har forsøgt at omdøbe alle filerne i XP, det hjalp ikke. Jeg har på fornemmelsen, at det kunne lykkedes hvis jeg kunne fjerne alle data i billedet. Det ved jeg bare ikke hvordan man gør.

Kunne I ikke fortælle hvordan i gør, jeg er ved at få endnu flere grå hår end jeg har i forvejen.
Mvh /Arne
Avatar billede Beach Mester
18. oktober 2008 - 00:57 #1
Er det ikke fordi billederne bliver sorteret efter de metadata der ligger inde i selve billedfilen?

Prøv at se om ikke de bliver vist i nøjagtig samme rækkefølge som det tidspunkt kameraets dato/tid er instillet.

Det er muligt at rette i disse data, prøv at se med her--->
http://www.nettips.dk/p3705.asp

Info om metadata i billeder--->
http://www.jenscsj.dk/?q=node/10

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. oktober 2008 - 08:51 #2
Beach, jeg tror du er inde på en væsentlig årsag, jeg tror, at hvis man kan slette metadata og, eller EXIF så kan Nero eller mit fjernsyn ku se den rækkefølge jeg har lagt billederne i. Men hvordan kan jeg slette disse data på 210 billeder på en gang?
Avatar billede Beach Mester
18. oktober 2008 - 12:35 #3
Desvære nok kun en ad gangen:-(

Et alternativ er at lave et slideshow hvor du jo egentlig laver en lille film. På den måde kan ingen tage rækkefølgen fra dig.

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. oktober 2008 - 13:28 #4
Kan du anbefale et godt slideshow? (helst gratis)
Jeg har prøvet Nerovision, men i Nero lægger mine filer sig underligt.
Avatar billede arnepedersen Forsker
18. oktober 2008 - 13:30 #5
Hvis jeg skal ændre på pixel ved redigering til mit TV (Sony Brava med HD) hvilke pixel kan du anbefale?
Avatar billede summer Mester
18. oktober 2008 - 18:12 #6
Du har vel ikke tilfældigvis HP Memories Disc via en HP Printer. Det er et genialt program, hvor man både kan lægge baggrundsmusik ind og bestemme interval mellem billeder. Billederne toner frem, som de er placeret.
Avatar billede Beach Mester
19. oktober 2008 - 01:12 #7
Mht. programmer så er det mig nok lidt svære at hjælpe hvis det ikke må koste noget.

Jeg forsøgte mig med en del forskellige løsninger da jeg selv skulle i krig med at lave min første USA film. Den består af lige knapt 10.000 billeder der skulle mixes sammen til en historiegennemgang af route66, og alle de små SW programmer og det man kunne støve op af gratisting, kunne slet ikke magte så store projekter uden at min maskine gik i knæ efter ganske lidt leg.

Har derfor måtte bløde lidt over 1.100,- og købt den her--->
http://www.adobe.com/dk/products/psprelements/

Jeps, det er skisme mange kroner for at få lov at downloade et program, men da jeg tidligere har arbejdet meget med photoshop fra Adobe så viste jeg at de levere varen.

Også min Route66 film kom på en uge ud på en ekstern HDD i HD kvalitet og selv om jeg går og venter på min nye computer bliver færdig så jeg kan finpudse filmen lidt bedre, så er folk ganske begejstret over den. Jo, man skal da nok være noget af en Route66 fan for at se noget i den, men har man været der så sælger den jo næsten også sig selv:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. oktober 2008 - 09:13 #8
Beach, jeg har Adobe Photoshop CS3, så på det område er jeg opdateret.
Jeg er lige kommet hjem fra Florida, og her har jeg netop rigtig mange billeder. Disse har jeg redigeret i CS3 (beskåret, ændre fra RAV til JPEG mm.) derefter lagt i en mappe. I den mappe er lagt billeder fra et andet kamera (Canon IXUS400) mit eget er Canon 400D.
Herefter har jeg omdøbt alle billederne ved at omdøbe 1. billede i XP, så bliver alle billederne omdøbt og får fortløbende nr. fra 1 og opefter. Det er denne mappe jeg gerne vil have på en CD/DVD.
Typisk lægger NERO når jeg importerer billederne at 1- 10 -100 som de første tre, herefter lægger 2-9 sig forskellige steder. 11 til 99 ligger sidst i rækken. Er der en forklaring på det? Det er NERO8 jeg har. Og det er NEROVISION jeg prøver som slideshow, men hvis jeg bare bruger NERO som brænderprogram lægger filerne sig på samme måde. Hvis jeg _ i et komprimreringsprogram skal forsøge at ændre størelsen på alle filer, hvilke størrelse vil du anbefale til TV. Mit tv er fuld HD, ikke kun forberedt.
Arne
Avatar billede arnepedersen Forsker
19. oktober 2008 - 11:58 #9
Det ser ud som om problemet ligger i, at jeg har omdøbt mine filer. Jeg har prøvet med de originale og så tager NERO dem i den korekte rækkefølge.
Underligt ikke?
Avatar billede milter Ekspert
19. oktober 2008 - 21:56 #10
Prøv at give alle billederne nummer med det samme antal cifre, dvs. 001 - 002... 020 - 021 ..... 098 - 099 - 100.
Avatar billede summer Mester
19. oktober 2008 - 22:10 #11
Det kan du i al fald nemt og hurtigt gøre med en Batch scanning i IrfanViev
Avatar billede Beach Mester
20. oktober 2008 - 02:41 #12
Tror også et af problemerne er at selve navnet på filen.

Som milter skriver er det altid en god ide at ligge nogle 0ér ind så antallet af cifre/karakterer er konstant.

Om de forskellige software er sat sammen efter metadata eller filnavne er næsten umuligt at sige med mindre man hiver fat i f.eks Sony og spør direkte ind til problemet.

--->

Er ikke helt opdateret på CS3 serien, men hvis Premiere ligger med her, hvorfor så ikke gå i krig med det i stedet for Nero?

Uanset om du vælger et slideshow eller de "rå" billeder, så kommer opløsningen helt an på hvilket medie du vælger at overføre billederne til dit TV med.

Har du et HD TV der kan vise 1080X1920P billeder skal du beskære og redigere både slideshow og billeder til den max. opløsning som dit medie kan bære.

Med det mener jeg at overføre du f.eks. filmen direkte fra en computer sat til dit TV, og opløsningen er trimmet ind på panelets opløsning 1080X1920 , så er det den opløsning du skal redigere dine billeder ind på.-

Vælger du at ligge billederne på en alm. CD/DVD skive, og din afspiller er en helt Alm. DVD spille, så har den sikkert kun en Alm. lille opløsning i dens output 576X720 og dette skal jo så skaleres op til den opløsning som ligger i dit TV. Her er der igen nogle faktore der spiller ind. Bruger du et HDMI, scart  kabel fra medie til TV eller...?

Hele humlen og magien i alt dette er at man allerede på computeren vælger den opløsning som skal overføres til dit TV. På den måde fjerner du de maskiner (læs: software/hardware) der vil manipulere dine billeddata op eller ned til det endelige som jo er dit panels opløsning.

Håber du kan følge mig, har forsøgt ikke at blive alt for teknisk:-)

Prøv at beskrive hvad dine tanker er med visningen på dit TV. Hvilket medie, hvilken afspiller, hvilken kabelføring osv.

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
20. oktober 2008 - 09:23 #13
Når jeg omdøber filerne i XP skiver jeg f.eks. florida 000, så kommer filerne til at hedde Florida 000(1) Florida 000(2) o.s.v.

Premiera ligger ikke på CS3.

Det er tydeligt, at når jeg bruger min DVD afspiller, så bliver signalet ringere. Jeg har en billig afspiller fra Føtex.

Vil det sige, at ligegyldigt hvilke opløsning jeg sætter på, så bliver det aldrig bedre en DVD afspilleren kan?

Jeg kan ikke bruge min computer da det er en stationær PC på 1. sal.

Jeg har et meget dyrt kabel mellem DVD og TV

Nu har jeg formateret min Computer, og er i gang med at se om det hjælper.

Mvh Arne
Avatar billede Beach Mester
21. oktober 2008 - 04:03 #14
Jeps, du er inde på noget af det rigtige...

Din Føtex DVD spille kan ret sikkert kun afgive et TV-signal i opløsningen 576X720 hvilket er den alm. opløsning for analog TV.

Det betyder at uanset hvilken kabelforbindelse du bruger, og hvilken "super" -opløsning du ligger dine billeder ned på en CD/DVD så bliver output til dit HDTV aldrig større end 576X720 pixel.

Faktisk vil du med dette medie (læs: CD/DVD plade + afspiller) få det bedste resultat ved at konvertere alle dine film (slideshows) og billeder ned til 576X720 pixels. På den måde undgår du at det er afspilleren (Føtex børgen) der skal konvertere billeddata ned fra dit valg til det output den kan vise.

Kan du følge mig?

Selv om et rigtigt godt (og dyrt) kabel imellem din DVD spille og TV absolut giver et bedre billede end en den billige løsning, så er det stadig en analog overførsel af et TV signal fra DVDén til et TV der kan modtage digitale billedsignaler.

Analog signaloverførsel via eks. scart eller composite (phonokabler) vil Max give en opløsning på føromtalte 576X720 pixels hvilket giver dit TV´s software/hardware den opgave at ændre det analoge indput til panelets opløsning der ligger på 1080X1920 pixels. Dette er jo ikke optimalt da dit TV skal lave denne konvertering "on the fly" og altså live samtidig med at den teknik der bliver brugt ikke står mål med det man ellers kan. Resultatet er tit billeder der ikke ser alr for godt ud!

Meget teknik, men hvor ligger løsningen på lang sigt?

Som jeg ser det, så har du kastet en masse gode danske kroner efter et TV der kan en masse ting, men det du byder dit TV lever slet ikke op til det dit TV´s kunnen.

Du skriver at PCén står på 1. mens TV er i stuen. Dette er lidt øv..., da muligheden for at sætte disse to ting sammen vil give dig de optimale betingelser.

Det du skal på jagt efter er en medieafspiller der via HDMI (en kabelforbindelse imellem din medieafspiller og dit TV) kan afspille medier (DVDér) i HD. Det er den eneste fornuftige mulighed hvis du vil nyde alt det du har betalt for at dit TV kan levere af billedkvalitet.

Der er flere muligheder, mange har valgt at købe en Sony PS3 der har alle disse muligheder indbygget og samtidig kan afspille BluRay (HD DVD) film. Prisen er omkring 3.500,- til 4.000,-

Hvis man er lidt ferm på fingerne er det til den pris også muligt at bygge en HTPC (Home Theater PC) som egentlig bare er en alm. PC der er optimeret til at vise TV og er den avancerede afløser for den gamle VHS videomaskine, hvor man nu også kan optage og pause live tv mm.

Fordelen ved at bygge en HTPC er at man både kan optimere den til de forventninger man har til en avancerede medieafspiller. Men man kan også modsat de færdige løsninger, udbygge maskinen efterhånden som man ønsker flere funktioner i "dyret".

Inden for HTPC er der rigtig mange løsninger, min egen er noget af et udstyrsstykke, men elsker de muligheder den giver.

Kort fortalt så kan jeg se eller optage fra 4 tv-kanaler på én gang (2 dobbelt tunerkort) og både pause live-udsendelser og muligheden for at optage fra 3 forskellige (3 "VHS" båndmaskiner) kanaler mens jer ser (og måske har sat den 4. udsendelse på pause) er for mig rigtig dejligt, da familien her i huset aldrig kan komme i klemme hvis den ene vil se det ene mens de andre vil noget andet:-)

Ved at besætte maskinen med rigeligt af harddiske er det mig rent faktisk muligt at optage liveudsendelser i op til 3 uger, 24 timer i døgnet og altså på 4 forskellige kanaler!!!

Så skal man på ferie så er dette ikke noget problem hvis man gerne vil se et eller andet program der sendes dagligt:-)

Det var en lille "reklame" for én løsning, der findes andre der er lige så smarte, og hvad man vil er jo lidt op til en selv. Ville bare give dig en mulighed for at se at købet af et TV ikke nødvendigvis stopper der, hvis man vil nyde nogle af de tekniske muligheder der ligger lige for:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. oktober 2008 - 09:28 #15
Beach. Det var godt nok en stor omgang teknik, phu ha. Som sædvanlig godt formuleret, viser du mig, at min DVD afspiller ikke kan levere varen, øv.
Du skriver dog, at slideshow er en bedre løsnig en "bare" at kopiere billederne over på er CD/DVD.
Løsningen med homcenter/Sony PS3 er en dyr løsning. Hvad med en alm. HD afspiller kan den ikke afspille alm. CD/DVD?
Arne
Avatar billede arnepedersen Forsker
21. oktober 2008 - 10:28 #16
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. oktober 2008 - 10:46 #17
Jeg har selv beach's løsning, og valgte den fordi jeg gerne ville kunne gå på nettet uden at skulle tænde min PC. Mit andet bud er denne http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=388773&searchArea=products&Soegeord=netgear+eva8000, som opfylder alle mine behov, botset fra direkte internet, så hvis du blot vil have dine medie filer kastet op på din Sony, er den sidste en udmærket løsning.
Avatar billede Beach Mester
22. oktober 2008 - 04:05 #19
Ja øv, men det er ikke altid at træerne vokser helt ind i himlen:-)
Skal vi se på de 3 ovenstående løsninger, så skulle de alle kunne vise jpeg billeder direkte (ikke slideshow) i den fulde opløsning. Hvordan det rent praktisk vil se ud.... Her må jeg melde pas, da jeg ikke selv har haft dem på "bordet" med fingerne nede i maskinerne.

Den sidste maskine fra ElGiganten er ved kort gennemgang bare en hardware opskalerer til 1080P hvilket jeg er noget betænkelig ved da man overlader teknikken til en maskine hvor man ikke mere har nogen indflydelse på sagerne.

Maskinen fra Netgear er på papiret en umiddelbart rigtig fin løsning, da du nu kan lade dine jpeg OG slideshows ligge på din PC og igennem denne sende hele balladen trådløst ned til "boxen" i stuen som du tilslutter TVét. Hvordan det rent praktisk vil virke....? Igen så syntes jeg maskinen lover lidt meget i forhold til de praktiske info jeg kender mht. HDTV.
Hos mig er det umuligt at overføre en film med HD materiale trådløst, da det simpelthen ikke er muligt at sende så mange informationer igennem "æteren" uden at modtagermaskinen (her den omtalte Netgear-box) vil hakke i billederne alt for meget til at det er til at holde ud at se på. Eneste løsning her i huset er en 1000Mbps kablet løsning hvilket jo ligger ganske langt fra Netgears 54Mbps. Så umiddelbart må jeg tro at slideshows er umuligt i HD (altså den store flotte opløsning) og enkeltbilled-overførsel er OK hvis signalstyrken på den trådløse forbindelse er i top.

Dit eget forslag undre mig også lidt. Igen så har jeg ikke haft pølserne i maskinen og det må blive en test på tal og ikke pratik-
Vi har igen med en maskine at gøre, der overtager konverteringen fra en opløsning til en anden. Slideshows er udelukket, mens direkte billedvisning rent faktisk skulle kunne vises i den fulde opløsning igennem HDMI forbindelsen.

Som du kan se så tør jeg ikke rigtigt anbefale nogle af ovenstående. Ikke at de muligvis ikke kan give dig nogle rigtig flotte billeder på skærmen, men kan ikke stå inde for noget jeg ikke selv har prøvet.

Jeg har efterhånden læst rigtig mange tests der skulle retfærdiggøre et indkøb hos mig selv, der ville give mig lidt luft i familiens hunger efter power-TV i alle rum. Hver gang er jeg faldet tilbage på at bygge det hele selv bortset fra at jeg slog 2 fluer med en ordentligt smæk til knægtens fødselsdag i sidste måned hvor han fik kaste en PS3 i pakken. Så kunne han både spille alle de spil jeg ikke selv fatter en brik af mere, men også afspille HD igennem kablet netværk og spille BluRay film.

Mit eget "næste projekt" er noget der kan kaste noget TV ind i soveværelset. Her står jeg selv med en ide om en microcomputer (MicroATX), igen kablet op mod serveren i stuen eller... En BluRay afspiller ala dem her--->
http://www.altomdata.dk/index.php?module=Pagesetter&func=viewpub&tid=1&pid=8331
http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/blu-ray/samsung_bdp-1500_blu-ray_afspiller_sort.htm

Forbrugerstyrelsen har også en test af nogle maskiner--->
http://www.forbrug.dk/test/testbasen/blu-ray-og-hd-dvd/
JP´s samme--->
http://fpn.dk/digitalt/tv_foto/article1367578.ece

Hvad det bliver til må familien vente med til vi er kommet igennem div skiferier som jo nærmer sig med hastige skridt. Så først til februar 09 bliver den næste "dims" sat ind i vores setup. Til den tid er der sikkert sket en masse, og resultatet er kun noget de højere magter ved noget om:-)

???Hvad nu?

Jeg kan give dig facts og anbefale stumper med HTPC, her har jeg styr på hvad man kan og ikke kan. Færdigbyggede maskiner vil jeg blive klogere på med tiden (måske!) men kan kun vejlede, ikke anbefale:-(

Så alle mine testninger får du nok ikke så hulens meget ud af lige nu. Men man kunne jo bruge postordresalgs-loven og via nettet købe en af ovenstående maskiner og teste dem på de 14 dage man kan inden returretten falder væk!

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. oktober 2008 - 09:32 #20
Nu har jeg købt en Sony RDR-HX780 maskine.

http://www.elgiganten.dk/is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/store-elgigantenDK-Site/da_DK/-/DKK/El_DisplayProductInformation-Start?ProductID=2BbD4QFHDhoAAAEauQttzLlu

Den er godt nok med opskalering som du skriver, ved ikke rigtigt hvad det betyder.
Den har USB indgang, og jeg har lagt 200 billeder ind med memory stick. Ved afspilning fra harddisken står billederne knivskarpt, og kommer i den rigtige rækkefølge. Jeg er tilfreds med resultatet, og håber på den måde, at have løst mit problem.
/Arne
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. oktober 2008 - 10:39 #21
Opskalering betyder, at hvis mediet du vil have på skærmen ikke er i 1080 opløsning, så konverterer HX'en det til 1080, således at det stemmer overens med fladskærmen.
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. oktober 2008 - 10:39 #22
:-)
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. oktober 2008 - 10:56 #23
Ok mine originale filer er ca.3888 x 2592 pix, så er mit spørgsmål: Er der så nogen form for opskalering eller får jeg et optimalt billede?

Jeg vil gerne give point, men synes de skal deles med Beach, er det ok.
/Arne
Avatar billede dragonknight Juniormester
22. oktober 2008 - 11:45 #24
Ja det er mine også, og de bliver skaleret ned til 1920 X 1080, og ser også rigtig gode ud.

Ja anmod du blot om svar fra beach.
Avatar billede arnepedersen Forsker
22. oktober 2008 - 14:00 #25
OK. Tak for hjælpen begge to, det var en god hjælp. Beach er du venlig at give mig et svar.
Mvh Arne
Avatar billede Beach Mester
22. oktober 2008 - 17:11 #26
Det kommer her:-)

//Beach
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. oktober 2008 - 13:05 #27
Jeg ved ikke om tråden virker endnu, men min Sony - eller jeg er underlig.
Jeg har flere ældre cdér med video og med billeder jeg skal have lagt ind på DVD harddisken. Men hver gang jeg prøver at overføre dem skrives der: Kan ikke overføre denne cd.
Kan I hjælpe mig?
Avatar billede summer Mester
24. oktober 2008 - 16:59 #28
Jeg tror du skal oprette et nyt spm. Du kan jo henvise til dette http://www.eksperten.dk/spm/849426 Når først et spm. er lukket, er det ligesom "glemt"
Avatar billede arnepedersen Forsker
24. oktober 2008 - 17:19 #29
Ok. det har jeg nu gjort.
http://www.eksperten.dk/spm/850243