Avatar billede fimo Seniormester
16. oktober 2008 - 10:32 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Mister forbindelse til z drev

Hejsa,

jeg er ny vedr opsætning af netværk men jeg har en XP pc hvor jeg har en router D-LINK DI-524 og der har jeg trukket et kabel ind til vores stue hvor jeg har en box stående koblet til internettet / TV'et.
Når jeg vil se indholdet på min box i stuen fra min PC, så klikker jeg på "stifinder", hele netværket,microsoft netværk, og der kan jeg se ikonen på min box med det navn jeg har givet den = "work".
men når jeg klikker på det ikon, så tager det meget laaang tid før den kommer med en fejl om at jeg ikke har rettigheder til at se den, men jeg har givet den username+password og så tildelt den drev bokstavet Z: men når jeg lukker min PC + åbner igen, så er der ikke forbindelse til Z drevet mere og skal starte forfra igen.
Hvad gør jeg galt her ?
Er dte ikke muligt at få den til at logge på boxen hvergang jeg åbner min PC, jeg har givet den en FAST IP adr inde i stuen.
men som sagt, så glemmer den altså drevet hvergang jeg starter op
igen.....
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
16. oktober 2008 - 13:54 #1
Du kan mounte dit share med en dos-kommando ved opstart. Det gør jeg selv derhjemme og det virker super.
Smid en .bat fil i start folderen som indeholder en net use kommando.

map_drives.bat:
--------------------------------
net use z: \\<server ip>\<share> <password> /user:<server ip>\<brugernavn> /PERSISTENT:NO
Avatar billede fimo Seniormester
16. oktober 2008 - 18:44 #2
Tak for svaret, det lyder som en god ide med en bat fil, men jeg er ikke helt sikker¨på hvordan jeg skal lave den ?
og kan jeg bare tage din tekst og copy / paste (og så indsætte "server ip = min boxs faste IP adr ? + "share" ? og så lægge filen i XP's start op folder ?
undskyld hvis jeg spørge dumt, vil bare lige være sikker inden jeg gør noget / forkert :o)
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
17. oktober 2008 - 08:04 #3
Du kan bruge notepad til at lave en bat fil. Når du har skrevet det editoren du vil gemme, så vælger du "Save As" og ændre filtypen til "Alle Filer", derefter vil notepad gemme til fil med den endelse du skriver i filnavnet. f.eks. map_drev.bat

Man kan bruge "net use" kommandoen til at mappe en delt folder til et drev på en computer. Hvis du f.eks. deler folderen c:\musik som "musik" på din maskine i stuen, og den har IP 192.168.1.5 så kan du mappe den netværkssti således:

net use z: \\192.168.1.5\musik

Men da du sikkert vil kræve en form for adgangskontrol til folderen, så er du nød til at angive et brugernavn og password.

Hvis din bruger hedder "fimo" og password er "test123" så ser kommandoen således ud:

net use z: \\192.168.1.5\musik test123 /user:192.168.1.5\fimo

Brugeren fimo er selvfølgelig en bruger på 192.168.1.5 som er maskinen i stuen.

Jeg tilføjer altid parameteren /PERSISTENT:NO som betyder at det mappede drev ikke huskes når maskinen genstarter. Det kan nemlig få din explorer.exe til at blive langsom hvis dit share en dag ikke kan kontaktes.

For at drevet automatisk mappes, skal bat filen gemmes et start som starter den op ved start af windows. Her er Start folderen i Start Menuen et glimerende valg. Du kan vælge at smide bat filen under din lokale bruger, eller "alle brugere" hvis du hellere vil det. Husk at når vi hardkoder brugernavn og kodeord ind i filen, vil alle kunne læse det.

På en engelsk Windows XP ser stierne således ud:

Alle brugere:
C:\Documents and Settings\All Users\Start Menu\Programs\Startup

Din bruger (erstart <brugernavn> med dit eget brugernavn.
C:\Documents and Settings\<brugernavn>\Start Menu\Programs\Startup

Håber det var svar nok!
Avatar billede fimo Seniormester
17. oktober 2008 - 08:52 #4
Hej igen,
Tusind tak for det meget fine,udførlige svar :o)
Men jeg kan ikke helt få det til at virke, jeg har lavet en .bat fil med dette indhold:
net use z: \\192.168.0.5\Video 123 /user:192.168.0.5\fimo /PERSISTENT:NO
hvor den mappe på min box i stuen som jeg ønsker adgang til FRA min PC er mappen
Video.....
SÅ lagde jeg den bat fil i min start mappe i XP og genstartede min pc.
pc'en starter op (bruger lidt længere tid end normalt) og jeg kan se at den bat jeg
har lagt i start, starter op og så når jeg klikker på mit Z: drev, får jeg samme
meddelse om at jeg ikke har adgang ?
- Skal jeg vente i ca 5 min før jeg har adgang, det er en mappe med data på ca 200GB
som jeg forsøger at få adgang til, eller burde jeg have adgang med det samme ?
ps. jeg skal nok afsætte 30 point mere som tak for din gode hjælp :o)
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
17. oktober 2008 - 09:42 #5
Hej

Det kan lyde som om der er lidt ged med ntfs rettighederne på folderen.

For at få adgang til en folder på et ntfs drev, skal to sæt rettigheder opfyldes. Rettigheder til det ønskede share, og rettigheder til folderen med selve data.

Jeg giver normalt Everyone eller Authenticated Users fulde rettigheder på share'et og styre så brugere på folderen. (f.eks. kun læse).

Tjek at du har rettigheder på både at tilgå share og folder.

Kører du med simpel fildeling?
Avatar billede fimo Seniormester
17. oktober 2008 - 10:05 #6
Hej igen,
Det som jeg har gjort er at oprette en "gæste konto" på min PC hvor jeg har givet min box i stuen gæste adgangen.
Og det virker i perioder, og hvis jeg feks pinger fra min PC til boxen i stuen, så er der "hul igennem".
Så det eneste jeg har gjort er at give boksen gæste adgang (det er en linux box i stuen)
Og der står i manualen at man burde kunne gå til View workgroup computers, select your device,right click on a shared folder and select "nap network drive" (feks Z:)
men jeg hvis jeg kigger i explorer stien, så kan jeg se microsoft netværk,works(som er mit navn til boksen i stuen) og når jeg så klikker på det ikon works,og så efter lang tid ca 5 min kommer der navnet på min boks frem under works, og så sker der ikke mere ?

Ved ikke om det svare lidt på dette (for jeg ved ikke hvordan jeg skal tjekke det?

.."Tjek at du har rettigheder på både at tilgå share og folder.

.."Kører du med simpel fildeling?
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
17. oktober 2008 - 11:59 #7
ok, så du har en filserver i stuen som kører linux og din computer du vil se flim på er en windows. Da det er linux maskinen har holder de ønskede data, så er det også der du skal oprette den bruger du vil indskriver i dit bat script.

At browse netværk er generelt super langsomt, specielt når du ikke har nogen lokal DNS server på netværket. Det er typen af netværks-node der definere hvordan computerne på netværket skal opløse navne til adresser. Så lange du ikke har nogen lokal service der kan opløse dine computers navne til adresser, så er det altid hurtigere bare at skrive adressen direkte.

F.eks. på Windows: Start > Run > \\<ip> [Enter]

Rettigheder på linux er noget anderledes end på Windows, og så alligevel ikke. Du kan stadig have seperate rettigheder til foldere og shares. En folder på Linux kan kun have en gruppe og en ejer, og man skal så tilmelde brugere til den gruppe som ejer folderen for at give flere adgang.

Derudover findes der en række rettigheder på shares. Disse definere i smb.conf til samba.

Du skal derfor tjekke om du har rettigheder til samba share'et (smb.conf) og folderen på disken. (ls -l)
.."Tjek at du har rettigheder på både at tilgå share og folder.

Windows ting, glem den lige pt.
.."Kører du med simpel fildeling?
Avatar billede fimo Seniormester
19. oktober 2008 - 21:30 #8
Hej igen,
Undskyld at jeg ikke har svaret før nu men nu har jeg fået det testet og jeg tror at fejlen nok lå i at jeg var kommet til at kalde min pc "workgroup" og boxen i stuen
"work", men nu har jeg kaldt dem begge work og nu tror jeg at det virker, så mange tak for din hjælp (vil nemlig bruge dit forslag i fremtiden i min start folder)
Så læg lige et "svar" så jeg med glæde kan give dig dine point !
:o)
Avatar billede kbhadsten Nybegynder
20. oktober 2008 - 07:22 #9
godt du fik løst problemet, selvom jeg nu ikke kan forstå at det burde virker bare fordi de kommer i samme workgroup. ;)
Avatar billede fimo Seniormester
20. oktober 2008 - 08:11 #10
Godmorgen,
Ja jeg troede også at det var det spm var årsagen til problemet, men har netop åbnet
min pc her til morgen og fejlen er der desværre stadigvæk :o(
og jeg har ikke adgang til "Du skal derfor tjekke om du har rettigheder til samba share'et (smb.conf) og folderen på disken. (ls -l)
.."Tjek at du har rettigheder på både at tilgå share og folder"
Men måske vil det hjælpe hvis jeg formatere min pc ?
Men som sagt tak for din hjælp indtil nu :o)