Avatar billede jacoit Nybegynder
15. oktober 2008 - 15:36 Der er 4 kommentarer

Sidestørrelser over 5080 mm i Adobe Arobat

Hej
Jeg har en opbave vedr. sidestørrelser i PDF på over de 5080 mm i Adobe Acrobat 7.0.

Er der nogen der ved hvordan denne skal takles ?

mvh
henrik
Avatar billede prodic Mester
15. oktober 2008 - 17:10 #1
Skal du konvertere f.eks. et InDesign-dokument til PDF?
Så gør man det, at man laver InDesign-dokumentet i halv-størrelse(eller hvad der nu passer såsom kvart, 10-del), og fordobler(eller anden tilsvarende faktor) opløsningen på evt. billeder.

Det nemmeste er at kende slutopløsningen, hvilket i de formater sjældent er højere end 100 dpi, og ud fra den opløsning beregne resten dvs. dokumentstørrelse i InDesign samt billedestørrelse og opløsning på billeder.

Det kan lyde lidt kryptisk, men er sådan set meget lige ud af landevejen.
Avatar billede jacoit Nybegynder
15. oktober 2008 - 21:56 #2
Tak for svaret.
Konverteringen sker fra et "skilteprogram". Dokumentet kan nemt være eks 3 * 7 m.
Meningen er at dokumentet konveretes til PDF sendes til trykkeriet uden at være blevet skaleret ned.
Avatar billede prodic Mester
15. oktober 2008 - 22:08 #3
I det tilfælde ville jeg lave dokumentet i den halve størrelse, som tidligere nævnt og lade trykkeriet skalere filen.
Det er den normale procedure.

Hvorvidt version 8-9 af Acrobat understøtter større formater kan jeg ikke sige på stående fod, men det kan være en udvej såfremt trykkeriet absolut vil have det i 1:1
Avatar billede jacoit Nybegynder
15. oktober 2008 - 23:28 #4
Jeg takker for det hurtige svar.