Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
13. oktober 2008 - 17:54 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Adaptec sata controller "can not be inwoke"?

Jeg har brug for lidt hjælp.

Jeg har købt en adaptec 1430SA pci-e kort, som skulle afhjælpe mit problem med for lidt sata stik.

Jeg kan ikke få det til at virke, har prøvet de driver der ligger på adaptec hjemmeside.

Jeg køre vista 64bit.

Mit c drev er 2 raptors i raid.

Kortet sidder i pci-e slot, på min evega 780i MB i det miderste gfx slot, har prøvet begge slot uden held.

Jeg har fundet de rigtige driver, på adaptecs hjemmeside, men uden held.

Under opstart af windows kommer der en advarsel unde raid opsætning.

Warning: Move option Rom can not be invoke (Vendor id 9005H Device id 0243H)

Er der nogen der får noget ud af det ?

MVH Klaus
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2008 - 08:01 #1
Nå har endelig Asus hostet opp en BIOS-oppdatering som gir støtte for adaptec-kort. BIOS oppdateringen 1404 kom 22.4. Tror nok Asus visste litt mer om dette problemet internt enn det supportfolka deres ville ut med til meg  Artig det der..i 1403 fungerer ingenting, i 1404 fungerer alt

fandt det her og så kom min mistanke. det må være din bios der ikke opdatterer kortet eller controleren. du må på producenten af dit bundkort og kigge efter ny bios.

det er mit foreløbige bud.

der står også på flere sider at man skal slå overcloking fra mens man installerer men det tror jeg ikke på i dette tilfælde

m.v.h
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2008 - 08:10 #2
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
14. oktober 2008 - 10:54 #3
Hejsa.

Jeg er ikke helt med på det med at ASUS har opdateret noget.

Det er et EVGA jeg har.

Jeg køre med PO6 bios, hvilken bios er det du henviser til (1404)?

Jeg har læst hele den evga forums link du har lagt ind, der er ikke noget brugbart i den, det er folk som har bøvl med deres sata dvd, min dvd drev virker fint.

MVH Klaus
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2008 - 11:38 #4
det var ment som en klar tekst så du kunne se at det var noget med bios at gøre hvilket jeg tror det er i dit tilfælde.

din controller vil åbenbart ikke læse kortet

opdater din bios hvis der findes en nyere

http://www.evga.com/support/drivers/
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2008 - 11:44 #5
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
14. oktober 2008 - 14:33 #6
Jeg har opdateret bios til PO8 og chipset driverne til 15,23.

Men hellere ikke det har hjulpet, der kommer en fejl kode 10 når jeg prøver at installere de nye driver til controlleren.

MVH Klaus
Avatar billede Slettet bruger
14. oktober 2008 - 20:01 #7
jeg kan ikke nå så meget i dag men har du efter du har opdateret din bios haft batteriet ude af pc i et par minutter. af hensyn til afladning og nulstilling.

du skal så huske at stille uret igen i bios ellers vil windows drille.

prøv så at hive kortet ud inden du genstarter - lad windows starte op igen og sluk den. isæt kortet iegn og genstart - det kunne være sjovt at høre hvad der så sker.

bare et gæt.
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
15. oktober 2008 - 21:22 #8
Har prøvet det hele.

Men der hvor min raid opstiling i Windows er kommer der en fejl.

Warning: Have option Rom can not be invoke (Vendor id 9005H Device id 0243H)

Ved ikke lige hvad, hvad jeg ellers skal gøre.

Vil det være farligt at opdatere raid driveren ?
Skal den bruges til controlleren ?

MVH Klaus
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2008 - 22:14 #9
er du sikker på indstillingerne i bios står rigtigt.

du kan sagtens opdatere raid driver - går der ged i det deaktiverer du den i bios.
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
15. oktober 2008 - 23:04 #10
Har aktiveret alt med raid i bios, uden held!!!!

Den raid driver jeg benytter er den nyeste, så kan ikke rigtig gøre noget der.

Surt med sådan en dyr maskine, at den ikke kan det jeg skal bruge den til!

Skal bruge ca 10 sata stik, men kun 6 på mb :(
Avatar billede Slettet bruger
15. oktober 2008 - 23:32 #11
jeg tror ikke det er kortet men måske vista og måske skal du bare prøve et andet mærke.

du skal måske mere præcisere at det SKAL være vista 64 bit kompatibelt.

jeg har før været ude for texas imstrument kort der skulle virke i win 2000 jamen de havde vist glemt at skrive hvad det var for en for virke no way.
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
16. oktober 2008 - 00:01 #12
Kortet er vista 64 bits kompatibelt :)
Avatar billede Slettet bruger
16. oktober 2008 - 08:00 #13
(jeg ville efter alle disse prøvelser forlange det byttet)

er det denne driver

http://www.adaptec.com/en-US/speed/raid/aar/windows/aar81xx_x64_win2k3-xp-vista_drv_b11975_exe.htm

løsningen skulle stå her men på engeslsk

http://www.tomshardware.co.uk/forum/244839-14-adaptec-1430sa-detecting-raid-array

denne link er bare for at vise der også er problemer med linux med dette kort

http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=684901
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
16. oktober 2008 - 19:53 #14
Jeg tjekker det i morgen, håber det virker :)

Takker mange gange for hjælpen, vender tilbage med svar når det er testet
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
23. oktober 2008 - 23:13 #15
Hej igen.

Jeg har alt for travl med mit arbejde, så jeg vender lige tilbage med svar og point i næste uge.
Det skal sgu da kunne virke.

MVH Klaus
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
29. oktober 2008 - 13:38 #16
Jeg prøvede den driver du linkede til, og har prøvet de andre der ligger på adaptecs hjemmeside, men de virker ikke.

Når jeg går ind i enhedshåndtering, så kan jeg se at datoen for driveren er 01-03-2007 og at driveren er 1,4,11955,0.

Hvis jeg søger online finder den en driver men der kommer en fejlmelding, som hedder kode 10.

Hvis jeg opdatere med de driver der ligge på adaptecs hjemmeside skivere den at den bedste driver allerede er i brug.

Det har jeg nu lidt svært ved at kunne forstå :)

MVH Klaus
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
29. oktober 2008 - 13:47 #17
Treatmenice.

Forstår du hvad han gør for at få det til at køre i det link fra tomshardware???

Hvad er det der "I did a frankenstein solution to the scsi_request.h file too and I got it!" :) ?

Det er sgu godt nok sygt at man køber noget hardware der ikke fungere-

MVH Klaus
Avatar billede hootersnemesis Nybegynder
09. november 2008 - 13:25 #18
Hvordan giver jeg point :) ?

Vil gerne give Treatmenice de 200 point, selv om der åbenbart ikke er noget der kan få lortet til at køre.

MVH Klaus