Avatar billede rozz Nybegynder
13. oktober 2008 - 11:36 Der er 2 kommentarer

Program til at holde styr på ens fotos

hej Alle. håber der er nogen som kan hjælpe mig;
HAr digital kamera og dermed lagt maaange billeder ind på eksertn haddisk.Problemet er ikke alle har jeg fået navndøbt i mapper og har, da jeg var i tvil om jeg have fået ført alle over - bare copy / paste dem een gang til over på harddisk. dum. meget dumt. nu har jeg 6 tusinde billeder som ligger hulter til bulter..Findes
der et program som kan gå ind og scanne og så tage alle biller over i et fotoalbum men kun een gang ?
Avatar billede falster Ekspert
13. oktober 2008 - 16:19 #1
Der findes vist en del managers/databaseagtige app. Men jeg kender ingen nærmere.

"EXIF Image Renamer".

Med det kan man batche fotos, så filnavnet bliver dato og klokkeslet (ned til sekunder) for optagelsen.

http://www.download.com/EXIF-Image-Renamer/3000-12511_4-10535813.html

Desuden er der jhead (kommandolinjeværktøj) med det kan man (også i batch) ændre fildatoen ("Ændret den" i stifinder) til optagetidspunktet ("Billede taget d." i stifinder).

http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

De to små værktøjer giver et godt grundlag for den videre sortering/organisering af fotos.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
13. oktober 2008 - 21:16 #2
Det absolut bedste program er: Fotostation ....men det er også dyrt!

I den mere billige ende: ACDSee

Eller hvad med et gratis som XnView - som med lidt fantasi nok kan bruges.

....men ingen tvivl Fotostation vil løse dit problem!