Avatar billede hlt Juniormester
12. oktober 2008 - 13:18 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Indlæse sidst oprettet fra databasen

Hej,
Jeg har et spørgsmpl ang. en smart måde at indlæse sidst oprettet element fra en databasen til en formview.
Fremgangsmåden er som følger:
Jeg opretter et element i databasen ved hjælp af et formview. Når alt er gemt vil jeg gerne have at samme formview bliver indlæst med de data som jeg lige har gemt, så man kan fortsætte med at gemme billeder som hører til samme element.
Findes der en smart måde til dette?
Avatar billede mnc Nybegynder
12. oktober 2008 - 13:29 #1
Der er en måde hvorpå du kan få returneret ID fra sidst indsatte 'item', men det er for længe siden at jeg har rodet med det, til at jeg kan huske detaljerne.
Der er med garanti andre der ved hvad jeg taler om.
Avatar billede hlt Juniormester
12. oktober 2008 - 14:04 #2
Tænker du på SELECT MAX(ID) FROM.....
Jeg troede måske bare der var en eller anden smart måde at indlæse det man lige havde gemt via formviewet.
Avatar billede arne_v Ekspert
12. oktober 2008 - 15:46 #3
Jeg ville gemme id i applikationen og bruge det som basis.

Enhver form for at hente sidste i database duer ikke i flerbruger sammenhæng idet
en anden bruger kan have gemt i mellemtiden.

Hvis connection er åben og man bruger identity/autoncrement kunne man spørge
på den.

Men det er altså nemmere bare at gemme id i applikationen.
Avatar billede hlt Juniormester
12. oktober 2008 - 16:24 #4
Hvert element gemmer også id for brugeren så min sql sætning er sådan:
select max(id) as eid from elementdata where userid =......
Og det virker egentligt også fint nok, men problemet er nu at jeg ikke kan få opdateret mit formview med det netop oprettede indhold fra databasen.
Måden mit formview virker på er ved hjælp af en sqldatasource. Så når jeg gerne vil have det nye vist, forsøger jeg at lave en ny selectcommand på datasourcen, og dermed lave en databind på mit formview. Men det eneste der sker er at siden er tom. Jeg ved jeg har fat i det rigtige id, men jeg får bare ikke vist indholdet.
Avatar billede hlt Juniormester
16. oktober 2011 - 12:29 #5
Lukker og slukker (oprydning)