Avatar billede michael_c Nybegynder
10. oktober 2008 - 14:35 Der er 8 kommentarer

Kan man køre en form og blive på den side man er

Hej Jeg har behov for at køre en form, fra en divmenu, som kort fortalt laver en xml-fil, via nogle database felter.

Jeg vil gerne kunne blive på siden, således at den blot kører formen og danner xml-filen i baggrunden så at sige.

Er der nogle som har ideer til hvordan det kan lade sig gøre?

Med venlig hilsen
Michael
Avatar billede olebole Juniormester
10. oktober 2008 - 16:44 #1
<ole>

- måske, men det kommer anpå, hvad der skal ske - hvordan og hvornår  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2008 - 17:47 #2
Du kan lave noget med ajax. Så kalder den blot noget kode i baggrunden.
Men lidt mere info, så er vi på rette vej.
Avatar billede showsource Seniormester
10. oktober 2008 - 20:35 #3
Du kan submitte til en iframe, som så med noget javascript giver besked tilbage.

F.eks.
<form action="/post_handle.php" method="post" target="dopost">

</form>

<iframe src="/post_hande.php" frameborder="0" scrolling="no" width="0" height="0" name="dopost"></iframe>

Så kan du i post_handle.php  vise beskeder (med javascript) på siden som der er postet fra.
Avatar billede jakobdo Ekspert
10. oktober 2008 - 20:57 #4
Ajax må være dagens løsning, iframe var ok for år siden. :o)
Avatar billede htx98i17 Professor
10. oktober 2008 - 22:01 #5
hvordan fungerer ajax, hvad er det i forhold til php?
Avatar billede showsource Seniormester
10. oktober 2008 - 22:46 #6
Ajax ?
Har aldrig brugt det.
Og de spm. jeg har set om probs med et eller andet Ajax,
virker det som om det er overkill i de fleste tilfælde!

Prøv at disable Javascript i din browser, og se så hvor hurtigt siderne vises. ( Hvad de så har at vise uden js/ajax )
Avatar billede olebole Juniormester
11. oktober 2008 - 00:57 #7
<ole>

Prøv at skifte mellem GMail's HTML-version og den Ajax-loadede - og tjek, hvad GoggleMaps (ikke) kan uden Ajax  ;o)

Ajax er en udmærket ting til rigtig mange opgaver, men ikke umiddelbart til søgemaskine relevant indhold. Vil man bruge Ajax til sidstnævnte, kræver det en masse arbejde, samt at man er ret kreativ - men så kan man også gøre Ajax-indhold søgevenligt.

Her er en artikel, hvor ham, der navngav teknikken, fortæller, hvad Ajax er:
    http://www.adaptivepath.com/ideas/essays/archives/000385.php

Desværre er det til gengæld ret vanskelligt at finde gode tutorials om emnet  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede jakobdo Ekspert
11. oktober 2008 - 07:08 #8
Nu skal der fedtes for den store kode gud...
Du kan finde en god Ajax / XMLHttp Request wrapper på siden: http://www.dengodekode.dk :o)