Avatar billede djthomsen Nybegynder
10. oktober 2008 - 14:14 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Summering af rækker med bestemt navn

Jeg kan i min netbank få eksporteret mit kontoudtog til en .csv fil. Denne giver dette regneark når det åbnes i excel.

Dato          Tekst          Rentedato          Belø    Saldo
01-01-2008    Udgift 1      02-01-2008        -400    9600
02-01-2008    Udgift 2      03-01-2008        -900    8700
03-01-2008    Indkomst 1    02-01-2008          800    9500

Og så videre...

Jeg vil så begynde at føre regnskab og kategorisere mit forbrug i et andet ark.

Altså putte alle dem der hedder føtex under en summering der hedder Husholdning og putte alle dem der hedder Biocity under en summering der hedder Biografen og så videre...

Mit problem er nu det at jeg ikke vil vente til måneden er forbi og så sortere i kontoudtoget, men hellere vil gøre regnskab løbende dvs, at når jeg under kontoudtogs arket tilføjer nogle udgifter, så skal beløbet automatisk tilægges den tilhørende summering i mit "opsamlingsark".

Så mit spørgsmål er umiddelbart om det er muligt at få excel til det automatisk? altså ex. summere beløbene under G kolonen forskelligt afhængigt af den tilhørende rækkes E celle.

Håber spørgsmålet er til at forstå :)

Og hvis der er nogle der kan anbefale et allerede udarbejdet regneark tager jeg da meget gerne imod de anbefalinger.

På forhånd tak for hjælpen.
Avatar billede jkrons Professor
10. oktober 2008 - 14:43 #1
Prøv med noget i denne stil:

=SUM.HVIS(E1:E3000;"Udgift 1";G1:G3000)
Avatar billede djthomsen Nybegynder
10. oktober 2008 - 14:58 #2
Det dur perfekt...

Hvad hvis to forskellige udgifter skal ind under samme summering?

F.eks. Føtex og Kvickly? Hvordan kan man putte 2 "nøgleord" ind?
Eller er man tvunget til at sige:

=SUM.HVIS(E1:E3000;"Føtex";G1:G3000)+ SUM.HVIS(E1:E3000;"kvickly";G1:G3000)
Avatar billede jkrons Professor
10. oktober 2008 - 15:03 #3
Det tror jeg er det nemmeste.
Avatar billede djthomsen Nybegynder
10. oktober 2008 - 15:12 #4
Jamen post som svar så får du points... for det fungere da helt perfekt det her...
Avatar billede jkrons Professor
10. oktober 2008 - 16:49 #5
Et svar :-)