Avatar billede pikak1 Nybegynder
09. oktober 2008 - 18:43 Der er 10 kommentarer

Min harddisk med XP er på vej ned

Jeg har to diske i min PC, en Sata og en alm. PCI hvor XP er installeret på. Maskinen er 4 år gammel med 2gb ram og et supergrafikkort samt ASUS a8v bundkort med en AMD 3500+ processer i.

Jeg har bemærket at den ene disk altså den al. PCI som er en Maxtor på 160 GB er uendelig langsom på I/O og ifølge HD-magic er der 54 dage tilbage indtil den dør og tilstanden er "poor" med mange bad sectors.

Jeg vil gerne bevare maskinen og XP installationen, så er der en enkel måde at kopierer disken med XP over på den anden disk og så være kørende igen?
Avatar billede computerlab Nybegynder
09. oktober 2008 - 21:53 #1
Ja, man kan lave et spejl af den kørende installation, og lægge det over på den anden disk. Hvis man da kan få taget spejlet på trods af de bad sectors du har på disken.
Det er da et forsøg værd.

Ellers må man lave en reinstall af XP på den anden disk.

Jeg laver tit disse spejl, og vil kunne tilbyde at udføre det for dig, hvis det er i nærheden af Kbh.

Mvh
Brian Jørgensen
ComputerLab
Avatar billede pikak1 Nybegynder
09. oktober 2008 - 21:57 #2
Har du et tlf nummer?
Avatar billede pikak1 Nybegynder
09. oktober 2008 - 21:58 #3
evt på mail pikak1@hotmail.com
Avatar billede computerlab Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:24 #4
Jeg skriver en mail til dig.
Avatar billede pikak1 Nybegynder
09. oktober 2008 - 22:45 #5
Tak for input,jeg vil gerne have råd og tips til hvordan jeg selv kan udføre ovenstående inden jeg betaler mig fra det...
Avatar billede perj Nybegynder
09. oktober 2008 - 23:28 #6
Måske kan du få hjælp her: http://www.riversen.dk/flash/ghost/ghost.php
Avatar billede justme Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:07 #7
Du har nok allerede clonet din gamle harddisk, men hvis du mod forventning stadigvæk skulle opleve problemer, er her en løsning...

Dette vil virke også selvom at din harddisk har fået nogle fysiske fejl i disken:
1. Download "SpinRite" fra www.grc.com (kan rette fysiske fejl i disken)
2. Kør SpinRite på den defekte harddisk
3. Foretag eventuelt en reparation af Windows hvis du skulle opleve noget galt.
4. Klon din harddisk f.eks. via 'perj' link eller fortsæt med at køre med den gamle
  hardisk...

Minus ved dette er at SpinRite kan tage noget tid at køre og rette fejlene, men tilgengæld har jeg aldrig oplevet at den har fejlet ;-)
Avatar billede pikak1 Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:16 #8
Tak for input, clonen er oprettet, men den lod sig ikke installerer grundet bad sectors, så enderesultatet blev en ny disk og en ren installation af XP...
Avatar billede justme Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:19 #9
Tænkte nok at det var lidt sent ;-
Men skriv mit link ned til en anden gang, så ved du hvordan ;-)

NB: Husk at lukke og slukke
Avatar billede pikak1 Nybegynder
13. oktober 2008 - 12:32 #10
Jo tak alle for gode svar....