Avatar billede tumlehund Nybegynder
26. juni 2001 - 21:50 Der er 27 kommentarer og
1 løsning

Forhekset computer?!?!

Jeg har et temmeligt irriterende problem med min (forholdsvis nye) computer:

Nogle gange fryser computeren, og man kan hverken bruge ALT+TAB, ALT+F4, eller CTRL+ALT+DEL. Andre gange nægter den bare at starte op, og den står bare og siger \"DUUUUUT, DUUUUUT, DUUUUUT....osv.\". Andre gange igen får jeg blue screen of Death, hvorefter DUUUUUUT-helvede starter.

Når den er gået i DUUUUUUT-mode, så er der ikke andet at gøre end at resette CMOS\'en, vente nogle minutter, og så prøve at starte op igen. Nogle gange starter den op, andre gange begynder DUUUUT-helvede igen, og jeg må bare prøve at resette een gang til.

Jeg har ikke pillet i BIOS (udover at sætte den rigtige processor-hastighed).

Info om min maskine:
- Abit VP6
- 2xP3 866E MHz
- 256 MHz Kingston RAM
- Asus V7100 GeForce MX
- 2xIBM 30GB GXP (kører på Highpoint HPT370 RAID controllenren på motherboardet)
- Plextor Plexwriter 8/4/32A
- om EtherLink XL 10/100 PCI For Complete PC Management NIC (3C905C-TX)
- Soundblaster LIVE! Player 5.1
- Noisecontrol Midi-kabinet
- Noisecontrol CPU-kølere

Håber I kan hjælpe!!!
Avatar billede johannielsen Nybegynder
26. juni 2001 - 21:51 #1
Tjek om ramkredsene sidder ordentligt i, det kan nemt resultere i nogle DUUUUT!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juni 2001 - 21:54 #2
Eller CPU er for i sommervarmen, check tempen!
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juni 2001 - 21:54 #3
Rettelse:
  Eller CPU er for varm i sommervarmen, check tempen!
Avatar billede sukos Juniormester
26. juni 2001 - 21:54 #4
Er der noget i bios om brug af flere processorer?
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
26. juni 2001 - 21:55 #5
Hvis du har haft resetet din bios er der gode chancer for at den ikke er konfirguret ordentligt nu hvilket kan give fejlsignaler (duuuuuuuut) det er langt fra altid at en resettet bios er en optimal bios (læs: aldrig).
Hvis du kender en der ved lidt om compuetere så få ham eller hende til at kigge din bios igennem og optimere den... Det ville være mit råd...
Avatar billede waffenss Nybegynder
26. juni 2001 - 21:59 #6
Prøv med et andet grafikkort ! Abit og asus geforce2 (ved ikke med MX) er ikke de bedste venner !
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juni 2001 - 22:03 #7
Nogle mobo har en alarmchip siddende under CPU, det kan være den der larmer p.g.a. for høj temperatur!
Avatar billede poppalle Nybegynder
26. juni 2001 - 22:04 #8
du har meget strømkrævene i den. hvor mange watt er din psu på ?
Avatar billede retaxes Nybegynder
26. juni 2001 - 22:04 #9
Og endelig kan det være køleren på cpu der er stoppet!
Avatar billede tumlehund Nybegynder
26. juni 2001 - 22:06 #10
RAM sidder ordentligt i.
CPU\'en er ca. 35 grader.
Jeg har brugt \"Load Fail-safe configuration\" i BIOS.

Det der er MEGET mystisk er, at jeg kan køre i både dage og uger, før den lige pludselig begynder at opføre sig som før beskrevet. Det fatter jeg bare ikke!!! Jeg bruger computeren til alt muligt, så det er ikke fordi computeren lige pludselig \"lider overlast\"...
Avatar billede makse Nybegynder
26. juni 2001 - 22:16 #11
Hvor mange Beeps får du præcist. Og er det første beep længere?
Vedvarende lange Beeps kan være din ram der er dårlig, eller din PSU.
Avatar billede tumlehund Nybegynder
26. juni 2001 - 22:19 #12
DUUUTsne kommer med ens intervaller og er af ca. 2 sekunders varighed, og pauserne ca. lige så lange.

Det er lidt mystisk, når nu fejlen kommer så fuldstændig umotiveret som den gør. Selv efter en koldstart (hvor den har kølet af hele natten) kan den fejle... Hvorfor kommer den fejl så umotiveret, og med op til flere ugers mellemrum?!

Avatar billede tumlehund Nybegynder
26. juni 2001 - 22:20 #13
DUUUUTS bliver ved indtil jeg slukker maskinen...
Avatar billede makse Nybegynder
26. juni 2001 - 22:24 #14
Avatar billede johs_j Novice
26. juni 2001 - 22:51 #15
Hvilket styresystem anvender du?
Avatar billede tumlehund Nybegynder
27. juni 2001 - 09:05 #16
Jeg bruger win2k Professional
Avatar billede renf Nybegynder
27. juni 2001 - 15:37 #17
DUUT DUUT er helt sikkert en for varm CPU..
men jeg har haft det problem at min køler var forbundet forkert, det kan være en løs forbindelse til køleren, og altså ikke en cpu der bliver varm, men et manglende signal fra køleren
Avatar billede retaxes Nybegynder
27. juni 2001 - 16:01 #18
Hvis der er 3 ledninger til cpu-køleren burde man ikke kunne vende den forkert!
Avatar billede steep30 Nybegynder
27. juni 2001 - 17:29 #19
Jeg hælder mest til at dit ram er ved at være ustabil! Prøv at køb/lån noget andet og se så om det ikke hjælper.
Avatar billede tumlehund Nybegynder
28. juni 2001 - 16:46 #20
Kan man egentlig måle, om RAM er ustabilt/defekt? I så fald hvordan?

Periodiske fejl er så forbandet svære at diagnostisere, men man må kunne måle sig frem til om lortet fungerer?
Avatar billede steep30 Nybegynder
28. juni 2001 - 22:30 #21
Der findes da forskellige programmer til at teste ram med bla. denne her:http://www.tweakfiles.com/diagnostic/ramexam.html
Avatar billede renf Nybegynder
29. juni 2001 - 08:14 #22
hmmm, de tre ledninger er ikke problemet, det er den løse forbindelse eller forskellige steder på motherboarded hvor man kan tilslutte køleren, man skal tilslutte køleren til det rigtige stik ellers vil lortet ikke rigtigt, for så måler CPU-køler-føleren måske at der ingen køler er tilsluttet.. det problem har jeg ihvertfald haft
Avatar billede tumlehund Nybegynder
18. juli 2001 - 14:45 #23
Hmmm... det er hverken et varmeproblem eller et RAM-problem - jeg har nemlig skiftet både RAM og grafikkort ud. Køler kører fint - og temperaturen er på ca. 36-37 grader.
Avatar billede x-masman Nybegynder
18. juli 2001 - 14:50 #24
Prøv at trykke alting i din computer godt fast. Alle stik alle kort osv. det kan være det hjælper.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 14:57 #25
x-masman> Du får ingen point for det, tumlehund har selv scoret alle sine point ;o(
Avatar billede x-masman Nybegynder
18. juli 2001 - 15:05 #26
Det virker måske, måske ikke. Men helt ærligt, alt drejer sig ikke om point.
Avatar billede retaxes Nybegynder
18. juli 2001 - 15:08 #27
Nej, selvfølgelig ikke!
Avatar billede tumlehund Nybegynder
24. juli 2001 - 09:56 #28
Jeg MEGET gerne give point (specielt dig, Retaxes, for du har hjulpet en del allerede) - men altså først når problemet er løst... Jeg har også den holdning at pointene bliver fordelt alt kvaliteten af svarene... :-)

x-masman>> se forøvrigt lige her:
http://www.eksperten.dk/spm/91548
Du er inde på noget...