Avatar billede qqp Nybegynder
07. oktober 2008 - 18:29 Der er 9 kommentarer

Harddisk gået kold

Har en Sata harddisk hvor der tidligere lå styresystem (xp) på, men som pludselig ikke ville starte op. Jeg har pillet skidtet fra og fået pc´en op at køre med en anden harddisk. Nu har jeg gentagne gange forsøgt at sætte den nedbrudte harddisk til maskinen, men kan ikke få den til at læse den. Under opstart kommer der en melding "sata 1 kan ikke læses", og inde i systemet kan jeg ikke finde den. Er der nogen der har ideer til hvordan og om det er muligt at komme ind i en sådan harddisk? (harddisken kører rundt når den får strøm)
Avatar billede neumann Nybegynder
07. oktober 2008 - 19:19 #1
Prøv at smide harddisken i en plastpose og i dybfryseren i 24 timer, sæt den til, ikke skrug den fast og sådan, bare på en klud/viskestykke. Starter den, så må du ikke slukke den igen, det er ikke sikkert den starter igen, backup de data du skal ha ud.
Eller du tager en harddisk total magen til, demontere det styre print i bunden fra den harddisk der virker over på den der ikke vil kører, muligvis er controler print på harddisken defekt.
Hvis du virklig (liv og bød) skal ha de data ud er muligheden data recover firmare, men der kan blive dyrt.
Avatar billede newcommer Nybegynder
07. oktober 2008 - 21:11 #2
Den metode er jo til en harddisk, som er ved at dø. Det skriver spørgeren intet om.

Sæt den til som slave, og gå derefter ind i Diskhåndtering, og se hvad der står om den.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
07. oktober 2008 - 21:31 #3
Kan du se disken i BIOS?
Avatar billede qqp Nybegynder
08. oktober 2008 - 08:38 #4
Det kan jeg godt være lidt i tvivl om - der står det samme ud for den som for den harddisk der virker. men under opstarten - tror inden win kommer helt igang - kommer der en melding om at den ikke kan læses
Avatar billede neumann Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:06 #5
newcommer, det gør mig undt det ikke lykkes for dig den gang, men jeg har gjort det 2 gang og det virkede, jeg fik da i det mindste data ud.
Det er jo en mulighed hvis andet ikke virker.
Avatar billede qqp Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:20 #6
Neumann - hvilket forslag har virket - den med fryseren eller printskift?
Avatar billede neumann Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:39 #7
qqp - jeg har 2 gange lykkes mig at starte hardisk op med nedfrysning, og en gang med print skift.
Avatar billede newcommer Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:41 #8
neumann - "newcommer, det gør mig undt det ikke lykkes for dig den gang" Satte du
bare mit brugernavn på ved en fejltagelse? ellers forstår jeg ikke hvad du mener.

Frysemetoden er jo til en harddisk, som ikke vil vil spinde op, men qqp skriver at
harddisken kører rundt når den får strøm. Et printskift koster jo en anden harddisk,
som man skal tage det fra. Og det lykkes måske ikke, hvis man ikke har prøvet før.
Så man skal være meget sikker på, at harddisken er syg, før man går igang med det.
Man risikerer at ødelægge 2 harddiske.
Avatar billede neumann Nybegynder
08. oktober 2008 - 16:52 #9
qqp - du skriver
"Det kan jeg godt være lidt i tvivl om - der står det samme ud for den som for den harddisk der virker. men under opstarten - tror inden win kommer helt igang - kommer der en melding om at den ikke kan læses"

booter harddisken. eller som "james t dk" skriver. og newcommer kan du se den i bios og hvis du tilslutter den på stik #2 "Slave er der ikke noget der heder i Sata det er kun i Pata"