Avatar billede speedpii Nybegynder
07. oktober 2008 - 08:21 Der er 2 kommentarer og
1 løsning

Opsætning af printere og programmer HJÆÆÆLP!

Hej Eksperten.. Håber der er nogen der kan hjælpe!!!

Jeg skal om et par timer ud og installere en novell client på 3 forskellige maskiner i en virksomhed, og har aldrig arbejdet med novell før. Jeg kan godt regne ud jeg bare skal skrive det ned der står i eDirectory og Script ude i login skærmen, og så bruge det på de nye pc jeg skal sidde op, men så er det os ved at være det!

Jeg ved de har 4 printere som jeg skal sidde op på hver computer, og jeg ved der er 4 forskellige netwærksdrev, som er sat op med novell.

Er der nogen der kan beskrive hvad jeg skal gøre for at det her skal lykkes mig´?

Altså fortælle hvordan man installere printerne over netværket på novell, og om driverne til printerne skal ligges ind på hver enkel computer eller hvordan sådan noget lige plejer at fungere. Og er der noget jeg skal skrive ned af information inden printere, stier eller lign., og hvis der er, hvor kan jeg se det.

hvordan tilslutter jeg de forskellige drev, og hvad skal jeg gøre for at de bliver tilsluttet så jeg kan se dem? igen, hvad skal jeg skrive ned, altså hvad skal jeg ind under for at se hvilke informationer jeg skal skrive ned, og hvor skal jeg skrive dem?

Håber virkelig der er nogen der kan hjælpe mig hurtigt!!!
Avatar billede palle.kaastrup Nybegynder
07. oktober 2008 - 11:08 #1
Mht. drev-tilslutninger bør disse bliver oprettet automatisk, når brugerne logger på - dvs. via login-scriptet.

Hvordan print opsættes afhænger af, om de anvender traditionel print eller ndps/iPrint. Jeg formoder at de kører Netware (det har du jo godt nok ikke skrevet noget om) men ved du hvilken version af netware?

Det er muligt at printerne bliver automatisk forbundet via login-scriptet (lige som drev tilslutningerne). Dvs. at LPTx f.eks. knyttes til en print-kø. Du skal så bare sørge for at der er installeret den rigtige driver og at den peger på den rigtige LPT port.

Men det er ikke sikkert at det er som jeg skriver. Hvis I får brug for mere hjælp kan jeg anbefale www.itq.dk.
Avatar billede speedpii Nybegynder
07. oktober 2008 - 11:30 #2
mange tak for hjælpen, men kan ikke få lov at logge på serveren i første omgang selv om tree osv er udfyldt.!
Avatar billede speedpii Nybegynder
07. oktober 2008 - 15:39 #3
lukker spørgsmålet, da jeg ikke kunne fp lortet til at virke!